One young world: where young leaders start leading

8 oktober 2013, 09:29

Hoe kan jij als jong individu een verandering te weeg brengen in de wereld? Bij deze vraag werd stil gestaan op het wereldwijde, inspirende congres “one young world” in Johannesburg, waaraan ik afgelopen week deelnam. Op onderwerpen zoals duurzaamheid, ondernemerschap, sociale verantwoordelijkheid, global business, onderwijs, leiderschap and jeugdwerkloosheid zijn ideeën uitgewisseld door wereldleiders, maar vooral door jonge mensen. Jonge mensen vanuit 190 landen (jonger dan 30 jaar) hebben aangegeven hoe zij een wereldwijde verandering kunnen brengen door verschillende initiatieven te presenteren en met elkaar na te denken over wereldwijde uitdagingen en oplossingen. Het congres heeft duidelijk gemaakt dat jonge mensen het verschil kunnen maken: “Where young leaders start leading”.

Wat is one young world?

One young world werd in 2013 voor de 4de keer georganiseerd in Johannesburg (Zuid Afrika). Initiatiefnemers David Jones en Kate Robertson (beiden werkzaam voor Havas) mochten dit jaar meer dan 1.300 jonge mensen uit 190 landen verwelkomen. Doel van het evenement is om positieve verandering door en met jonge mensen teweeg te brengen. Zij zijn immers mogelijk de nieuwe leiders van de wereld. Niet alleen ideeën uitwisselen, maar vooral aan de slag ermee gaan stond centraal gedurende het evenement (Bob Geldof: “Get on with it”). Om te inspireren, gaven diverse gerenomeerde wereldleiders (onder andere Francois Pienaar – captain van het rugbyteam van Zuid Afrika tijdens het gewonnen WK van 1995 -, Boris Becker, Kofi Annan, Richard Branson, Jamie Oliver, Bob Geldof, Arianne Huffington en Muhammed Yusuh) en jonge mensen die een positieve verandering hebben voortgebracht, hun verhaal en blik op de onderwerpen zoals al genoemd.

Tijdens het evenement was er veel ruimte om in contact te komen met de andere 189 nationaliteiten. Zo heb ik mensen ontmoet uit Denemarken, Nigeria, Tongo, Thailand, Vietnam, Belgie, Argentinie, Amerika en nog veel meer landen. Deze mensen waren werkzaam voor kleine non-profit organisaties en/of grote organisaties zoals Google. Direct werd me duidelijk wat de verschillen zijn op de diverse onderwerpen. Wat in Nederland als vanzelfsprekend wordt beschouwd, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, is dat voor mensen uit Afrika niet per se. Juist doordat de verschillende nationaliteiten hun ideeën en initiatieven met elkaar delen, kan er een verschil worden gemaakt. Kofi Annan zei het in zijn eerste speech tijdens de openingsceremonie in het Soccer City Stadium: “Change the world not only locally, but globally”.

Education

Het eerste onderwerp wat werd behandeld tijdens one young world was onderwijs. Een uitdaging die vooral in de ontwikkelingslanden speelt. Tijdens het evenement presenteerde Manoush Zomorodi (Frankrijk) haar onderneming, die ze momenteel is aan het starten. Zij ontwikkelt een online platform, teachsurfing.com, waarop reizigers kunnen aangeven welke kennis zij beheersen. Wanneer een reiziger naar een gebied gaat, kan die op het platform gelinkt worden met locale initiatieven die aangeven dat ze behoeften hebben aan kennis op een bepaald gebied. Deze onderneming zorgt ervoor dat er niet eerst scholen moeten worden gebouwd om kennis over te kunnen dragen. Het platform zal eind dit jaar live gaan.

Een tweede initiatief op het gebied van educatie was the schoolbag. Na de aardbeving in Haïti hebben de ondernemers van deze site een tas ontwikkeld met lesmateriaal. Op deze manier krijgen kinderen toegang tot leerstof, wat hen helpt zich te ontwikkelen. De afgelopen jaren heeft the schoolbag al meer dan 40.000 schoolbags uitgedeeld.

Food revolution

Op dag 2 van het congres vertelde Jamie Oliver gepassioneerd over zijn “food revolution”-project, dat zich voornamelijk focust op westerse mensen die niet gezond eten. Op het gebied van food heb ik twee uitdagingen voorbij zien komen: gezond eten door westerse mensen en de hongersnood in diverse ontwikkelingslanden.

Een sterk groeiend bedrijf uit Engeland is Ella’s kitchen. Deze onderneming heeft de belevenis van eten voor baby’s en kinderen totaal veranderd. Zij hebben niet alleen naar het eten zelf gekeken (ze bieden 100% organisch voedsel aan), maar ook naar de belevenis er omheen. Hiermee verandert Ella’s kitchen de relatie met voedsel bij kinderen, waardoor zij later op een andere (gezondere) manier zullen eten.

In de hele wereld heeft nog steeds elke dag een groot aantal mensen honger. Lauren Bush probeert een bijdrage te leveren aan dit probleem. Met haar organisatie FEED steunt ze het World Food Program door stijlvolle en duurzame tassen en andere accessoires te ontwikkelen en te verkopen. Lauren is in 2005 begonnen met haar bedrijf en heeft al meer dan 60 miljoen maaltijden verzorgd.

Sustainabiliy development

Het one young world-congres werd dit jaar voor de vierde keer georganiseerd. Lily Cole heeft in het verleden een van de congressen van one young world bijgewoond en is geinspireerd geraakt. Zij is een platform gestart dat mensen helpt in de zoektocht naar oplossingen. De website impossible.com biedt een wall (die wel wat op Pinterest lijkt) waar mensen een “wish” kunnen posten. Andere mensen kunnen hierop reageren en op deze manier kan de wens mogelijk worden vervuld.

Josh Nesbitt was een van de jonge ambassadeurs die een slechte ervaring met communicatie in ziekenhuizen had ervaren in Malawi. Hij zag dat er geen communicatie was tussen de afgelegen steden in dat land en met het ziekenhuis. Hierdoor konden patiënten niet snel genoeg geholpen worden. Josh heeft een bedrijf opgezet om dit probleem op te lossen: medicmobile.com. Een onderneming die technologie aanbiedt (meestal gewoon via een oude mobiele telefoon) om eenvoudig en snel te communiceren tussen het ziekenhuis en de afgelegen steden. Medicmobile.com is nu actief in 15 verschillende landen en bereikt meer dan 6 miljoen mensen.

Technology and education

Fantastisch en energiek was de sessie van Decoded. Technologie is volgens de oprichters de toekomst van de economie. Via datavisualisatie (gebruikmaken van data driven documentation – “D3”) gaven ze het belang van technologie en data aan. Decoded maakt het mogelijk om via een online tool en leraren over de gehele wereld in een korte tijd (er zijn zelfs curusussen van 1 dag) te leren programmeren. Het doel is om iedereen in de wereld op een eenvoudige manier programmeren te leren.

Youth employment

Jeugdwerkloosheid is een groot probleem over de hele wereld. Tijdens het congres sprak ik met een aantal Spanjaarden en zij gaven aan dat de jeugdwerkloosheid in Spanje zelfs boven de 50% is. Ook op het podium van one young world werd de jeugdwerkloosheid uitvoerig besproken.

Jeremy (one young world-ambassadeur) uit Frankrijk was zelf ook werkloos. Hij ontdekte dat hij zich zelf niet goed kon laten zien door het sturen van een cv en motivatiebrief. Toen kwam hij op het idee om een website te beginnen waarop mensen zich op een andere manier kunnen laten zien. Jeremy is gebruik gaan maken van gamification. Via zijn website monkey-tie.com kunnen werkzoekenden via een game in contact komen met relevante banen. De website is erg populair, afgelopen jaar hebben al meer dan 10.000 mensen gebruikgemaakt van deze website.

Global business

De openingssessie op de laatste dag van het congres werd verzorgd door de oprichter van Toms, een schoenen- en brillenmerk uit de Verenigde Staten. Blake Mycoskie kwam op veel plekken in de wereld, waar hij zag dat veel mensen geen geld hebben om een bril of schoenen te kopen. Toms maakt gebruik van het 1-for-1-model: consumenten kopen een bril of schoenen bij Toms en voor elk paar dat wordt verkocht worden er schoenen en brillen weggeven op andere plekken in de wereld. Toms heeft al meer dan 100.000 mensen geholpen met een bril en heeft al meer dan 10 miljoen paar schoenen weggegeven in ontwikkelingslanden.

Opvallend is dat al deze bovenstaande ondernemingen niet zijn opgebouwd met een winstdoel. Naast het succesvol opzetten van een bedrijf, willen zij een bijdrage leveren aan de wereld. Natuurlijk is er veel gepraat op dit congres, en is het in sommige gevallen zweverig. Immers, de wereld veranderen door jonge mensen klinkt niet erg concreet. Maar het heeft mij laten zien dat deze jonge leiders daadwerkelijk activiteiten kunnen ontwikkelen die soms een kleine, en ook vaak een grote impact hebben. Het is nu de taak aan de 1.200 jonge deelnemers uit 190 landen om hands-on een bijdrage te gaan leveren. Zoals Richard Branson zei: “Screw it, just do it, get your hands dirty.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Rob van Beek

    Hi Daan,

    Dank je voor je mooie verslag. We zagen tijdens je reis al mooie plaatjes voorbij komen. We zijn je dankbaar voor het feit dat je dit wilde delen en uit je teksten lees ik dat je zeer geïnspireerd bent teruggekomen. Het was een genoegen om je dit te laten ervaren. En inderdaad, nu je handen vuil maken en laten zien wat jij gaat bijdragen. 1 package for 1 vanuit PostNL? ;-)) we spreken snel.

    Rob


    10 oktober 2013 om 07:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!