Omzet verhogen met deze 5 CRO case studies

Een succesvolle website kan niet zonder CRO, oftewel conversie optimalisatie. Het uitvoeren van een CRO campagne is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan.

13 december 2022, 07:00 2557 x gelezen

Statistische significantie is namelijk een uitdaging op zich en garandeert niet dat de uitkomst van een test positief is. Het moeilijkste aan conversie optimalisatie is daarom ongetwijfeld het bepalen van wat je nu precies moet testen. Er zijn namelijk zoveel onderdelen op een specifieke pagina die je kunt testen, maar waar begin je? En wat kan de grootste impact maken? In dit artikel zet ik 5 CRO-cases op een rijtje die jij kunt gebruiken om het aantal conversies op jouw website te verhogen. De cases gaan eigenlijk op alle facetten van een website in. Denk in dit geval aan formulieren, productpagina’s en landingspagina’s.

1. Venture Harbour

De eerste CRO case studie die ik wil benoemen is van Venture Harbour. Venture Harbour heeft door het optimaliseren van de formulieren op hun website het conversiepercentage met 743% weten te verhogen. Wat je vaak ziet met formulieren is namelijk dat je direct alle velden krijgt te zien. Denk in dit geval bijvoorbeeld aan het plaatsen van een bestelling. Zodra in jouw winkelwagentje klikt op afrekenen kom je op een nieuwe pagina met alle velden die ingevuld moeten worden. Denk aan jouw contact- en adresgegevens, maar ook aan alle betaalgegevens. Wanneer bezoekers een hele lijst aan velden krijgen zijn ze namelijk snel geneigd om het formulier te verlaten.

Ze besloten daarom om de formulieren te optimaliseren en vervolgens te testen. Wat ze bedachten was eigenlijk helemaal niet heel lastig. Ze besloten namelijk om het formulier om te zetten naar meerdere stappen. Je vult nu bijvoorbeeld eerst je adresgegevens in en wanneer je op verder klikt komen de volgende velden pas.

Na de eerste week van deze campagne was het aantal conversies al met 300% gestegen. Het maken van een formulier met meerdere stappen is dan ook erg slim wanneer je gebruik maakt van lange formulieren. Is jouw website gebouwd met WordPress? Dan kun je deze formulieren bijvoorbeeld maken met Elementor.

2. Avid

De tweede CRO case studie die ik wil bespreken is van Avid. Zij wilde het aantal conversies en de loyaliteit van hun klanten op hun website vergroten. Dit wilde ze doen door speciale aanbiedingen prominenter op de website te plaatsen.

Wat ze bij Avid hebben gedaan is het uitvoeren van een relatief eenvoudige A/B-test. De eerste variant was opgebouwd met paarse banners om speciale aanbiedingen te benadrukken. In de tweede variant werden de speciale aanbiedingen benadrukt door de tekst dikgedrukt te plaatsen.

Na deze A/B test een bepaalde periode gelopen te laten hebben kwamen ze met de volgende resultaten. De tweede versie met de dikgedrukte aanbiedingen kwamen als beste uit de test. Met deze variant kreeg Avid namelijk 34% meer conversies.

3. Hotjar

Nu is het tijd voor een case study van Unbounce, die laat zien hoe het conversie optimaliseren de softwareleverancier Hotjar heeft geholpen de conversies op de website te verhogen. Hoewel Unbounce vooral bekend is als maker van landingspagina’s, heeft het een handige exit-intent functionaliteit voor pop ups. Hiermee kun je proberen potentiële klanten te laten converteren op het moment dat ze de website willen verlaten.

Wat Hotjar precies heeft gedaan is het implementeren van een exit-intent popup op de prijzenpagina van zijn website. Deze popup verschijnt dan dus ook alleen wanneer de bezoeker de prijzen pagina wilde gaan verlaten. Het aanbod dat de bezoeker kreeg was het Hotjar-actieplan en dat was volledig gratis in ruil voor het e-mailadres.

Deze test van Hotjar werkte erg goed. De pop-up converteerde namelijk 408 bezoekers in de eerste drie weken en genereert nu 60-70 nieuwe leads per maand – allemaal van bezoekers die anders de website van Hotjar zouden verlaten. Het belangrijkste is dat 3% van deze gebruikers uiteindelijk converteren naar betalende Hotjar klanten, wat neerkomt op ongeveer twee nieuwe klanten per maand die een maandelijks bedrag blijven betalen voor het gebruik van de Hotjar software.

4. comScore

Deze casestudy is afkomstig van Optimizely en gaat specifiek in op de CRO-campagne van comScore. Het doel van deze campagne was het aantal conversies op de homepage van de website te verhogen. Dit wilde ze realiseren door gebruik te maken van social proof klantenreviews en ervaringen.

Bij comScore waren ze er namelijk van overtuigd dat het aantal klantervaringen een positieve impact zou hebben op het aantal conversies van deze specifieke pagina. Om dit te testen bedachten ze een multivariate splittest om verschillende review ontwerpen en plaatsingen te testen. In totaal waren er drie versies.

  • Variant 1: Bevatte een verticaal uitgelijnde testimonial, naast productbeschrijvingen, met het logo van de klant prominent bovenaan.
  • Variant 2: Plaatste een horizontale testimonial onder de productbeschrijvingen zonder logo.
  • Variant 3: Werd de testimonial horizontaal onder de productbeschrijving geplaatst, maar nu met het logo van de klant.

Het resultaat was dat variant 1 het beste uit de test kwam. Deze variant heeft namelijk gezorgd voor een 69% stijging in conversies. Bij variant 3 was de stijging 30,5% en bij variant 2 was het maar een stijging van 14,8%.

5. Evernote

Deze casestudy komt van UserTesting, een online platform waarmee merken een gemeenschap van gebruikers testers kunnen aanboren en waardevolle inzichten kunnen verwerven. Evernote had in het verleden zelf gebruikerstest campagnes uitgevoerd, maar het proces bleek te tijd- en kostenintensief.

Dit leidde Evernote naar UserTesting, dat een pool van deelnemers heeft waarop een beroep kan worden gedaan. Via dit bedrijf konden ze vervolgens beginnen met het testen. Het doel van deze CRO campagne was dan ook het inschakelen van een bedrijf dat hen hierbij kon helpen. Uiteindelijk zorgde dit voor een 15% hogere gebruikers retentie voor Evernote. Daarbij blijft UserTesting ook aanwezig als CRO partij van Evernote.

Moet jij nu direct beginnen met conversie optimalisatie?

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel geïnspireerd bent om een aantal geweldige A/B-tests uit te voeren op jouw eigen website of die van een van je klanten natuurlijk. Het lastige van conversie optimaliseren is dat je het zelf zal moeten testen. Je kunt op het internet erg veel cases vinden, maar de resultaten zijn voor elke website en webshop weer totaal anders. Om tot het beste resultaat te komen zal jij daarom zelf testen moeten gaan uitvoeren of op jouw website.

Ontvang jij nog niet grote aantallen bezoekers? Dan is het verstandiger om eerst de focus te leggen op het creëren van goede content om zo beter gevonden te worden in Google. Wanneer je een leuk aantal bezoekers ontvangt kun je gaan split testen om bijvoorbeeld het aantal conversies te verhogen.

Tim Gerrits is de eigenaar van nolimitwebdesign.nl en helpt startende ondernemers bij het maken van hun eigen website of webshop. Daarnaast beschikt hij als online marketeer over de nodige kennis om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Neem eens een kijkje op Nolimitwebdesign.nl

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!