NOS vernieuwt haar websites
De websites van de NOS zijn in een nieuw jasje gestoken.
De nieuwe voorpagina ziet er lekker rustig uit, maar zit blijkbaar zó vol JavaScripts, dat de inlaadtijd via een 56k6 telefoonmodem op ruim een kwart minuut uitkomt.
De vervolgpagina’s zijn net zo overladen met JavaScripts, en staan daardoor bij mensen met een 56k6 telefoonmodem pas na ruim een halve minuut op het scherm.
Waar zijn nou toch de webdesigners gebleven die hun creaties ook voor het gewone volk geschikt maken en houden?
De publieke omroepen gaan hun tv-programma’s gratis ter beschikking stellen voor gebruik op internetsites. Deze zijn nu al te zien op Uitzendinggemist.nl, maar straks kunnen ook andere sites de beelden aanbieden zoals portals van kabelmaatschappijen, providers en startpagina’s. Michel Mol, internetcoördinator van de publieke omroepen: We willen wel greep houden op wat er met die beelden gebeurt. We zouden niet graag willen dat ze worden gebruikt op bijvoorbeeld extremistische websites.
De publieke omroep hoopt met dit initiatief de invloed van de omroepen te vergroten: hoe meer mensen de beelden zien, hoe beter. De dienst Kijk-en Luisteronderzoek zal de ‘impact’ hiervan gaan meten door op zoek te gaan naar verwijzingen naar programma’s of websites van de publieke omroepen. Hierdoor zou het nut van de publieke omroepen moeten worden onderstreept.
HMG laat in een eerste reactie op de plannen weten dat haar positie bemoeilijkt wordt als de publieke omroepen gratis aanbieden waarvoor zijzelf geld wil vragen.
De omroepen gaan zich op internet ook meer specialiseren. De NOS richt zich op nieuws en sport, de VPRO op film en alternatieve popmuziek, de VARA op cabaret en de AVRO op theater. TROS, VARA en KRO gaan samen een consumentenportal maken, EO en IKON een portal voor kerk en christelijk geloof, VARA en NCRV komen met een debat-portal en KRO en NCRV zullen zich richten op spiritualiteit en levensbeschouwing. Teleac en RVU tenslotte, zetten een educatieve portal op.
Bron: Volkskrant (via medialog.blogspot.com)