Nederlandse online advertising stijgt 25 procent
IAB Nederland heeft met haar 12 grootste uitgevers en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen over het kalenderjaar 2003 in kaart gebracht. De totale netto online bestedingen kwamen op 39,7 miljoen euro.
De 12 bedrijven die data hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Tiscali, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG en Wegener Multimedia. Deze partijen vertegenwoordigen ruim 200 Nederlandse portals, webgidsen en zoekmachines.
IAB Nederland directeur Igor Beuker: ‘n 2002 waren de totale online bestedingen 31.8 miljoen, dus op een haar na 40 miljoen euro in 2003 is een stijging van 25 procent. De online en interactieve bestedingen zitten duidelijk in de lift. En de rek is er nog lang niet uit.’
Branches die voorop lopen qua online bestedingen zijn: Telecom/ICT (22%), Financi?le Dienstverlening (15%), Media (15%), lokale adverteerders (10%), Horeca & Tourisme (7%) en Retail (7%).
Bron: IAB