Nacht van de Innovatie: Nederland raakt achterop

10 oktober 2008, 04:55

Het ondernemersklimaat in Nederland schept niet de juiste voorwaarden om op lange termijn voorop te lopen in innovatie. Aldus Gosse Boxhoorn, ex-directeur Solland Solar, tijdens de Nacht van de Innovatie.

De Nacht van de Innovatie is een jaarlijks evenement, georganiseerd door The Bridge business innovators en podium voor de presentatie van hun innovatie monitor. Zo ook op 2 oktober jl, in Spant! in Bussum, waar de 8e monitor het licht zag. Wat blijkt, innovatie loont, want het fictieve ‘The Bridge innovator fund’, samengesteld met de top-10 meest innoverende bedrijven in Nederland, presteert op dit moment 17 procent beter dan de AEX.

{title}

In vergelijking met vorig jaar is er weinig gewijzigd aan deze top 10. Met Shell als enige nieuwkomer op de 10e plaats is het slechts hier en daar stuivertje wisselen, met Philips en Tom Tom als ongewijzigde koplopers. DSM stijgt naar plaats drie ten koste van Google, welke gezakt is naar de negende plek.

Volgens de innovatie monitor zijn koplopers in innovatie bedrijven die:

  • Meer dan 5% van de omzet halen uit producten en/of diensten die in de laatste drie jaar zijn geïntroduceerd
  • Én meer dan 5% van hun omzet halen uit nieuwe klantgroepen en marktsegmenten
  • Én zichzelf beschouwen als een succesvolle innovator ten opzichte van concurrenten

Uit de monitor blijkt tevens dat koplopers deze resultaten halen doordat zij zich niet enkel door de financiële aspecten van innovatie laten leiden, de CFO nauw bij innovatieprocessen betrekken en omdat zij de innovatie manager ‘ruimte geven voor ondernemerschap’.

Ruimte voor ondernemerschap is iets dat Gosse Boxhoorn laakt. Grote multinationals lenen zich niet voor het ontwikkelen en implementeren van innovaties, aldus Boxhoorn. ‘’Je zit in een groot bedrijf en je doet een uitvinding. En dan begint eigenlijk de ellende!’ ‘Innovatie is strijd’, waarmee Boxhoorn aangeeft dat innovatie vaak niet past binnen het beleid van grote ondernemingen. Destijds werkend voor Shell, liep Boxhoorn regelmatig tegen onwil en weerstand aan. Om van de overheid nog maar te zwijgen. ‘Als je aan de Olympische Spelen meedoet, dan kies je óf voor de 100 meter óf voor de marathon en dán bereik je iets. In Nederland zijn we meer van het pappen en nathouden, we willen alles maar daarmee kunnen we in de wereld niet echt concurreren.’ Focus is belangrijk en een overheid moet de juiste voorwaarden scheppen om te excelleren. Innovatie vindt merendeel plaats in kleine ondernemingen en die zouden juist gesteund moeten worden door de overheid. ‘De enige dienst waar je mee te maken hebt als startende ondernemer is de belastingdienst en dat is nou juist de dienst die je kunt missen.’ Vijf jaar geen belasting voor startende ondernemers, is zijn advies.

Andere sprekers waren Kris Vander Velpen van Fortis Venturing Holding BV en Bernard van der Heijden, directeur van AD Nieuwsmedia . Laatstgenoemde deelde zijn ervaringen over de ontwikkeling van de eerste sportkrant van Nederland, AD Sportwereld Pro, een multi- en crossmediale krant voor de echte sportliefhebber en een innovatie in krantenland. Kris Vander Velpen sprak over de dimensies van waardecreatie door venturing. In de afgelopen drie jaar heeft Vander Velpen een succesvolle tak van Fortis opgezet waarbij Fortis samenwerking tussen bedrijven stimuleert die in eerste opzicht niet veel met elkaar gemeen hebben.

Met de keuze van sprekers heeft The Bridge onbedoeld een aardige greep uit de actualiteit gemaakt: AD Sportwereld Pro is door gebrek aan advertentie-inkomsten alweer ter ziele, Gosse Boxhoorn is vorige week afgezet als directeur van Solland Solar en ja, wat moeten we nog zeggen over Fortis?

De avond werd verder ‘opgeleukt’ door een interactief onderdeel, waarbij het publiek bij elkaar op zoek moest naar nieuwe en innovatieve ideeën die vervolgens verkocht moesten worden. In de lounge werden de verkondigers op een zeepkist gezet vanwaar zij als ware markt koopmannen (en vrouwen) hun idee moesten verkopen, variërend van een interactieve voorruit met verkeersinformatie tot een slimme baksteen. Speakers corner in Hyde Park was er niets bij. Toehoorders konden met behulp van fiches investeren in het beste idee, waarna het winnend idee een trofee in de zaal in ontvangst mocht nemen.

The Bridge kan terugkijken op een geslaagde avond. Voor een sfeerimpressie en interviews met onder andere Gosse Boxhoorn en Kris Vander Velpen en het winnende idee verwijs ik graag naar de videoreportage (hierboven). Tot slot stof tot discussie: waar staat Nederland volgens jullie met betrekking tot innovatie?

Rene van den Bos
Co-founder DigiRedo bij DigiRedo

Na 4 jaar als dierenarts in de gezelschapsdierenpraktijk (honden, katten en kleiner spul) gewerkt te hebben was ik toe aan meer dynamiek. Die vond ik in de (veterinaire) farmaceutische industrie (Intervet) waar ik mijzelf op de International Marketing afdeling ontwikkeld heb tot marketeer met een grote interesse in marketing communicatie. Het was ook in die omgeving dat ik samen met mijn huidige business partner Erik van der Zijden (ook actief blogger op Marketingfacts) de kracht van de (nu nog) nieuwe media en met name rich media ontdekte. Na wat experimenteren besloten we in 2007 DigiRedo op te richten, met als doel bedrijven en organisaties te helpen hun communicatie te verbeteren door New Media tools in te zetten. Wij richten ons op zowel op externe en interne communicatie, waarbij vooral laatstgenoemde nogal ondergewaardeerd wordt. Ten onrechte! Met veel succes hebben wij in diverse bedrijven podcasting programma's (audio en video) ontwikkeld voor de interne bedrijfscommunicatie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    evroekel

    Leuke videorapportage! Gezien de ontwikkelingen van de laatste dagen frappant optreden van Fortis 😉

    Maar wat is de nu de top10 meest innoverende bedrijven in Nederland? Lees ik er over heen?


    10 oktober 2008 om 16:00
    Cathrin

    Rene, leuk bericht en nog leuker filmpje! Geeft een goede overzicht over de avond en de inhoud van de presentaties. Wordt “The Bridge innovator fund” ieder jaar weer opnieuw aangepast op basis van de 10 meest innoverende bedrijven? En hoe bepalen hun hoe innoverend een bedrijf is?


    14 oktober 2008 om 06:02
    Ren van den Bos

    @ Cathrin,

    Inderdaad, in het innovator fund worden de aandelenkoersen gevolgd van de diverse bedrijven. Dit jaar werkte aan het onderzoek 814 (innovatie)managers mee uit grote en middelgrote bedrijven uit verschillende sectoren (van mechanische industrie tot media en entertainment en facilitaire diensten). Mate van innovatie wordt met name bepaald door het deel van de omzet dat uit de laatste productintroducties wordt gehaald (<3 jaar) en de omzet uit nieuwe klantgroepen/segmenten (zie ook het artikel). Daarnaast is het van belang dat men binnen innovatieprojecten naast financiele tevens andere aspecten betrekt, de CFO nauw betrekt bij het project en de innovatiemanager voldoende ondernemingsvrijheid geeft.

    Het is een interressant document en ik kan je aanraden het te lezen.


    14 oktober 2008 om 06:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief