‘Muisgedrag’ bekijken met Clicktale
Zoals een supermarktmanager het winkelgedrag bekijkt kan je met Clicktale inzicht krijgen in het ‘muisgedrag’ op je website. We kennen de traditionele web analytics programma’s. Deze genereren statistieken zoals je die nu bent gewend. Clicktale geeft inzicht hoe individuele gebruikers over je website of blog surfen. Alle muisbewegingen en muiskliks worden opgenomen die je later nog eens kunt bekijken. Met deze informatie kan je de usability, navigatie en de effectiviteit van je website of blog verbeteren. Het lijkt op Eyetracking maar dan zonder oogbeweging.
Hoe zit het eigenlijk met de privacy van dergelijke programma’s. Zonder dat je het weet kijken mensen hoe je over hun website surft. Willen we dit eigenlijk wel? Misschien moeten we er aan wennen? Tenslotte kunnen satellieten ook alles volgen en dat vinden we blijkbaar prima.
Clicktale, gebaseerd op de AJAX technologie en nu nog in beta, komt beschikbaar voor iedereen en niet alleen voor bedrijven. Het is een simpel programma. Je hoeft alleen maar een stukje Javascript op je webpagina’s te installeren en je bent klaar. Clicktale host de service en je hoeft verder niets op je systeem te installeren. De opgenomen video’s kan je vervolgens gaan bekijken.
Het hete hangijzer is de privacy van mensen. Het blijkt dat er geen persoonlijke files in beeld komen, geen internet historie en geen interactie met andere software. Er is ook geen tracering naar welke websites wordt geklikt. Wat heel belangrijk is, is dat er geen wachtwoorden worden geregistreerd. Hoe zit dit juridisch eigenlijk in elkaar? Het heeft een beetje weg van het afluisteren van een telefoon.
Interessante technologie. Lijkt me zeker bruikbaar voor usability monitoring en evaluatie van de interacties. Helemaal interessant als je het kan koppelen aan doelpagina’s waar een bezoeker is geweest. Hoe interacteert een bezoeker met het bestelformulier? Waar haakt iemand af op het bestelformulier en waar gaat hij dan naartoe?
Het heeft dezelfde bezwaren als web analytics. Als je mensen op de website via een privacy statement informeert dat gedrag wordt gemonitoord, dan ben je juridisch veilig. Niet echt een probleem.
Voor nog geen 400 euro koop je Camtasia Studio 3. Dit pakket ‘filmt je over je schouder’ als je achter de computer zit. Een simpele druk op ‘rec’ (en ‘stop’) is all it takes. Veel potentie voor tutorials e.d. denk ik, daarom ook de trial gedownload. Alleen niet zo handig om 3 weken op vakantie te gaan vervolgens. 🙂 Maar heb genoeg gezien om het pakket te kopen.
één van de conclusies die uit Eye tracking onderzoek komt is dat het muis en kijkgedrag verschillend kan zijn. Dat gegeven maakt het interpreteren van alleen muisgedrag alleen dus wel lastiger. Wat erbij nodig is zijn richtlijnen hoe deze data juist te intepreteren. Bij veel site onderzoeks methoden, ook usabilitytest-observatiemethoden wordt al veel ge-misinterpreteerd. Naast deze tools is er onderzoek nodig hoe bepaalde type observaties en muis patronen te interpreteren en vertalen naar waardevolle informatie en conlusies. Zonder dat is het slechts een aardige gimmick.
Lekker handig om filmpje voor filmpje, gebruiker per gebruiker te bekijken… Aggregatie van resultaten?
Een leuke tool om zo nu en dan eens te gebruiken hoe mensen surfen op je website. Zeker voor klanten maakt het op deze manier leuker en attractiever om naar te kijken. Als marketeer zou je deze tool voor een korte periode in kunnen zetten om daarna de trends samen te vatten en vervolgens over gaan op actie, namelijk het verbeteren van je website. Want het gaat om meten = weten = verbeteren. Ik ben het met Sam eens dat het anders op aan komt op filmpjes te bekijken.
Het leuke aan dit programma is dat het low entry is. De tarieven zijn nog niet bekend maar het zal goedkoper zijn dan andere soortgelijke programma’s. Speed-trap is een soortgelijk programma en meer bedoeld voor grotere bedrijven en is ook een duurder programma. Clicktale is straks door iedereen te gebruiken.
Wat opvalt is dat er steeds meer web analytics programma’s gebaseerd op AJAX worden ontworpen. Vooral in de VS zijn er druk mee bezig. Clicktale komt toevallig uit Israel. Ik vermoed dat ze daar nu wel iets anders aan hun hoofd hebben.
Wat mij nu wel interessant lijkt is het combineren van het Clicktale programma met Eyetracking. Ik zal eens kijken of dat in het najaar uitgevoerd kan worden.
Even wat betreft de privacy. Ik denk dat je als eigenaar van de site al het recht hebt om te kijken wat mensen op jou site uitspoken. Net als je als winkelier mag kijken wat iemand in je winkel doet. Lijkt me etisch ook in orde. Men stapt immers bij jou binnen.
Anders wordt het wanneer je overige informaitie (identiteit, ip adres, wachtwoorden, …) gaat opslaan of achterhalen. Maar dat is eigenlijk ook informatie die van “buiten” je site komt. Vergelijk een winkelier die niet de persoon in zijn winkel volgt maar in je tas kijkt op zoek naar je identiteitskaart om er achter te komen waar je woont enz. Lijkt me niet juist.
Hoewel de scheiding op internet iets vager is, is het ethische verschil niet heel groot.
@Erik, Sam
Ik heb even gekeken en inderdaad Speed-trap kan data aggregeren van meerdere websitebezoekers. Wat dat aangaat zijn ze een paar stappen voor op Clicktale.
Ik ben overigens erg benieuwd naar de pricing van dit product. Ik zal eens kijken of ik een demo kan regelen. Ik wil dat wel eens zien.
Ik ben benieuwd!
Beide tools zijn zeker interessant, en ze kunnen een aanvulling vormen op het bestaande instrumentarium. De kloof tussen webstatistieken en gebruikersonderzoek is nog steeds groot. In het ideale geval gebruik je webstatistiek om te meten wat er waar gebeurt op je site. In toenemende mate komen daarbij de afhaakmomenten in beeld, met uitvalpercentages. Kwantitatief onderzoek dus.
De stap daarna, nl. die WAAROM webbezoekers daar afhaken kun je m.i. alleen met gebruikstest beantwoorden. Geen webenquête die ook maar in de buurt van een valide of betrouwbaar antwoord komt. Het probleem van het doorploegen van het filmmateriaal is oud, maar de moeite waard. Ook hier zijn er nieuwe tools zoals Morae, waardoor je ’tot op de bilspleet’ van je proefpersoon kijkt zeg ik altijd maar 😉
Dat is kwalitatief onderzoek, dat moet leiden tot inzicht en innovatie. Andere koek. Daar heb je niet veel aan muisklikgedragmeetsoftware (5x woordwaarde).
Daarbij geldt ook nog de kanttekening dat niet iedereen in de WAAROM vraag geinterresseerd is – ik herinner me een werkelijk idiote bestelprocedure van Orange, die ik live mocht demonstreren voor 350 marketeers in MediaPlaza, waarna iemand van Orange niet geinteresseerd is de -gratis !- aanbevelingen ‘want de bestellingen overtreffen onze verwachtingen’.
De impact van de filmpjes, mits goed gekozen en toegelicht, is evengoed erg groot, zoals Martin goed weet. Bekijk anders wat voorbeelden (site in aanbouw BTW). Daar komt nog wel meer van, zodra ik weer tijd heb. En de site af is 🙁
@ Rob: hmm hoe zat het ook al weer. Professionals willen weten wat beter kan. Amateurs willen horen wat ze goed hebben gedaan. Zoiets toch 🙂
In iedergeval heb ik de ervaring dat je eerst bij de basis moet beginnen en dat op orde moet hebben. Dus kwantitatief onderzoek. Hoeveel bezoekers worden boekers. Waar komen ze vandaan. Welke zoekwoorden converteren naar een boeking. Hoeveel wordt er geboekt vanuit de mailing. Wat gebeurt er met het aantal boekingen als we de homepage anders inrichten en ga zo maar door. Met deze gegevens moet je aan de slag gaan en als je dit nog niet hebt dan zou je hier mee moeten starten. Eyetracking en Clicktale prima maar als aanvulling als je de basis op orde hebt zou ik zeggen.
@ Martin. Jip. Die uitspraak is van ‘Pundit’ Punselie. For better or for worse 🙁
-Misschien bestaan er wel professionals zonder fouten?-
De basis voor webmarketing zijn zeker jouw getallen, maar toch geloof ik eerst in begrijpen (kwalitatief) en dan meten.
Nou ja.
is er hier al iemand die dit programma heeft mogen testen? ik heb mezelf opgegeven voor als beta versie tester, lijkt me inderdaad erg leuk om te zien waar er nu precies naar gekeken wordt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!