M’n content verzuipt!

Voorkom dat jouw werk op de bodem van de contentzee belandt.

17 november 2022, 11:00 1016 x gelezen

Niemand wil je nieuwste longread lezen. Je hebt die parel met bloed, zweet en tranen geproduceerd. Toch weten mensen niet eens dat ‘ie online staat. Hoe val je nog op in de stortvloed van content die bedrijven momenteel produceren?

Er is zoveel online te zien dat je er bijna niet meer tussenkomt. Je bescheiden stukje content houdt zich niet staande in het kippenhok van online contentgeweld. En bedrijven pompen er met z’n allen vrolijk steeds meer uit. Maar ook jouw content is het waard om gezien, gelezen, gehoord te worden. Hoe bereik je je lezer dan wél tussen die eindeloos groeiende mix van advertenties, socialmedia-posts en artikelen?

Winnende content voldoet aan 5 belangrijke kenmerken. Als je op deze punten uitblinkt, voorkom je dat jouw werk op de bodem van de contentzee belandt.

1 Doe even opdringerig

 Content dient vaak marketing, maar vergeet niet dat het ook andersom kan. Een sterke marketingstrategie brengt de juiste lezers naar jouw content. Neem bijvoorbeeld een middel of methode als clickbait. Clickbait is irritant immaterieel erfgoed geworden. En hoewel flink bekritiseerd, is het een onmisbaar onderdeel van een sterke strategie. Er valt wel degelijk iets te leren van de wijze waarop baits hun clicks verzamelen. Het probleem van slecht gelezen artikelen ligt niet aan de wervende titel, maar de gebrekkige inhoud. Dus: wees in je titels en inleidingen een beetje brutaler dan je normaal zou zijn. Durf mensen met iets meer overdaad over de streep te trekken. Als je een sterke titel opvolgt met kwalitatieve content, dan vergeeft je publiek je de enthousiaste inleiding wel.

2 De unieke sneeuwvlok

Schrijf unieke content. Het is niet eenvoudig om materiaal te schrijven dat anders is dan al het andere, maar er is geen andere manier om op te vallen in de meute. Onderscheid je met een eigen toon, een eigen invalshoek, of een eigen specialisatie. Het Manusje-van-alles is handig op de werkvloer, maar valt online niet op. De specialist wel.
Dat ene kleine aspect van dat ene deelonderwerp is volstrekt oninteressant voor het grote publiek. Maar de liefhebber heb je binnen. Als jij dé expert bent binnen een niche, dan heeft je content bestaansrecht. Laat je ook nog je eigenheid zien? Dan ben je hard op weg naar een bestaan als brand. Zet dus je unieke smoel, je eigen woorden, en jouw expertise vooral in de spotlight.

3 Bind je publiek vast

Heb je je lezers binnengehaald? Mooi. Zorg dat ze blijven. Dan kunnen ze je volgende artikeltje ook even lezen. En die daarna. Een ontluikende fanschare is geboren. Nodig de lezer dan ook uit om deel uit te maken van je netwerk. Kies het platform dat past bij je merk en je publiek. Zo weten ze je te vinden, wanneer jij weer een nieuwsbrief, Instagram story, Youtube-video of rake tweet post.
Nu krijgt het meest geïnteresseerde deel van je publiek je werk direct onder ogen, zonder door het zompige moeras van de corporate content te moeten waden. Als het even meezit, gaan ze je content nog delen ook.

4 Alleen het allerbeste

Wees consistent in kwaliteit: het is zo cliché dat het op een kantoor-tegeltje kan, maar het blijft waar. Mensen haken af op content die niet boeiend, relevant of actueel genoeg is, daar is al te veel van. Plaats jij wat er écht toe doet en waar je publiek daadwerkelijk iets aan heeft? Dan stijg je ver boven de competitie uit.

Als je elke dag een hoogwaardige Youtube-video, blogpost of podcast weet te produceren: vooral doen. Maar misschien is dat niet altijd haalbaar. Plaats dan liever elke week twee goede posts, dat is altijd beter dan vier matige. Lukt dat vandaag niet? Jammer dan, dan plaats je het niet. Een regelmatig publicatieschema is mooi en het streven waard, maar niet als dat ten koste gaat van de kwaliteit van je werk.

5 Echt mooi gemaakt

Het leven is te kort om lelijke content te bekijken. Zorg dat je content goed te navigeren is, en scoor gelijk bonuspunten als het er daarnaast goed uitziet. Ben je zelf een kei met Photoshop? Dan kan je prima zelf aan de slag. Voor al het andere geldt: uitbesteden. Je komt een eind met stockfoto-beeldbanken, en WordPress biedt veel gratis en betaalde thema’s. Maar het wordt tricky als het gaat om gepersonaliseerde thema’s en afbeeldingen.

Een grafisch vormgever is de investering waard, als je de presentatie van je content naar een hoger niveau wil tillen. Dat hoeft niet meteen te gaan om een compleet herontwerp van je website of platform. Een mooi en goed te navigeren thema geeft je content al snel een professionele uitstraling.

Een handige vuistregel: hou het simpel. Amateuristische vormgeving komt al snel goedkoop en chaotisch over. Een rustige pagina lijkt misschien saai, maar er is nog genoeg ruimte voor drama in de content zelf. En daar gaat het tenslotte om.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!