MIT pimpt uw boodschappenwagentje

1 januari 2006, 10:17

image

De Smart Cities research group van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) heeft de boodschappenwagen opnieuw uitgevonden.

The MIT team started from scratch to come up with their own concept: a stackable, shareable, electric, two-passenger car. “Imagine a shopping cart – a vehicle that can stack – you can take the first vehicle out of a stack and off you go,” says Mr Chin. “These stacks would be placed throughout the city. A good place would be outside a subway station or a bus line or an airport, places where there’s a convergence of transportation lines and people.”

De autootjes worden helemaal volgeplakt met flexibele displays, die de gebruikers ontelbare mogelijkheden bieden om ‘t naar hun smaak aan te passen. Oudere gebruikers kiezen bijvoorbeeld voor grote cijfersdisplays en een jaren ‘50 behangmotiefje, terwijl jongeren dezelfde auto met één druk op de knop een computerspel-achtige besturing geven, en een flashy space ship look.

Behalve het interieur is ook de buitenkant één groot display. En dat biedt weer de mogelijkheid om de wensen van de rijder in een lichtkrant te communiceren (‘Let op: ik ga achteruit inparkeren’), of de kleur van de auto op het weer, het tijdstip en/of het seizoen af te stemmen.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    christcoolen

    Ik vind het een briljant concept, en denk dat het met de uitvoering ook wel goed zal zitten (kun je wel overlaten aan het MiT).

    Ben alleen benieuwd of het wagentje stoer genoeg is voor de grote massa. Zodra er een soort Smart-imago aan gaat kleven is ‘ie ten dode opgeschreven lijkt me…


    1 januari 2006 om 12:28
    mangold

    @Christ: Ik verwacht juist ’t meeste van het letterlijke ‘boodschappenwagentje’ imago: je trekt zo’n ding met je creditcard uit de rij, doet er je ding mee en plaatst ’t na gebruik weer terug (eventueel in een andere rij).

    Met een huurprijs van pakweg 5 euro per uur (van rij-uit tot rij-in) en gratis parkeren, is dat geheid een hit. En als je die autootjes ook nog eens 100% van de tijd draadloos ‘connected’ houdt is stelen is geen optie, en ’t inplannen van onderhoud en schoonmaak kinderspel.


    1 januari 2006 om 15:15
    Guy Hacha

    Ik zie dat concept van boodschappenwagentje ook helemaal zitten … maar een prijs van 5 euro/uur lijkt me wel wat optimistisch.

    Als je weet dat (in Belgie) internet aan hotspots al 10 euro/uur kost.


    1 januari 2006 om 19:06
    RL

    Lijkt me juist erg moeilijk te verwezenlijken. Denk aan vernieling, schoonhouden, etc, hou daar maar eens controle op. En misschien het grootste probleem: ophoping van de wagentjes op bepaalde punten (tenzij je de gebruiker verplicht het wagentje terug te brengen naar het startpunt, maar lijkt mij niet haalbaar).


    1 januari 2006 om 19:55
    Jacobien

    Het project doet me erg denken aan dat witte fietsenplan van Luud Schimmelpennink wat totaal mislukte.

    In Londen rijden er overigens kleine elektrische auto(tjes) rond. Hetzelfde idee. Ze nemen weinig ruimte in beslag,je hoeft er geen belasting over te betalen etc. Ze worden inmiddels ook al in Nederland verkocht. Ze kosten alleen wel rond de 10.000 euro. Dat vind ik nog een behoorlijk bedrag. ( ben even de naam kwijt)


    1 januari 2006 om 20:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!