Microsoft ziet af van overname Yahoo

Microsoft ziet af van overname Yahoo

{title}Het grote nieuws van dit weekend: Microsoft trekt het bod op Yahoo in! Beide partijen kunnen het niet eens worden over de overnamesom. Dat schrijft Microsoft’s hoogste baas Steve Ballmer in een open brief aan Yahoo. Dit is een opvallende wending in het ‘MicroHoo’ toneelstuk. Toen er in februari bekend werd dat Microsoft Yahoo wilde overnemen, leek het eerder een formaliteit dan een moeilijke overname. Maar op dit moment lijkt Yahoo voorlopig niet in handen te komen van Microsoft, getuige Microsoft: “But clearly a deal is not to be”.

Tactiek: Yahoo alsnog kopen?
Het is echter niet duidelijk of Microsoft daadwerkelijk afziet van de overname van Yahoo. Het is namelijk niet onwaarschijnlijk dat het Yahoo aandeel morgen flinke klappen krijgt op de beurs. Dat zorgt vervolgens voor een verzwakt Yahoo, wat weer de deur open zet voor Microsoft om alsnog een bod op Yahoo te doen. Deze strategie is Microsoft niet vreemd, zoals ook bijna 10 jaar geleden met Hotmail het geval was.

Google’s rol
Google heeft hierin een duidelijke rol gespeeld. Eerst was er duidelijk kritiek van Google die de overname een gevaar noemde voor de openheid van internet werd genoemd. Maar met name het feit dat Yahoo test met Google’s advertenties schoot bij Steve Ballmer in het verkeerde keelgat. In de open brief noemt hij het een strategisch zwakke optie van Yahoo, wat hij o.a. beargumenteerd met:

“Het zou Yahoo’s eigen strategie en geloofwaardigheid op de lange termijn fundamenteel ondermijnen. Adverteerders worden aangemoedigd om Google te gebruiken in plaats van jullie advertentie systeem Panama.”

Yahoo’s reactie
Yahoo had tot afgelopen zaterdag om in te gaan op het bod van Microsoft. Yahoo heeft vanaf het begin gezegd dat het bod te laag is. Ook nadat Microsoft afgelopen vrijdag het bod nog verhoogde met 5 miljard dollar tot een totaal van 50 miljard dollar. Kort na de open brief van Microsoft’s Steve Ballmer reageerde de voorzitter van Yahoo. Daarin blijft Yahoo vasthouden aan hun standpunt en zijn ze van mening dat Yahoo de juiste strategie voert.

Zowel Microsoft als Yahoo hebben echter behoorlijke problemen in de concurrentiestrijd met Google. Beide bedrijven hebben moeite om een sterke positie te realiseren in de online advertentiemarkt. 

Microsoft’s probleem: merkbekendheid
Microsoft heeft met name een groot probleem wat betreft hun merk/imago. Vrijwel niemand kent Live Search (zeker niet in Nederland). En als ze het kennen, weet men niet dat het de zoekmachine van Microsoft is. Je zegt niet “ik Live-Search het even”, maar je zegt “ik Google het even”. Dat is de kracht achter het succes van Google (en de zwakte van andere zoekmachines): de associatie met zoeken.

Yahoo’s probleem: ‘monetization’
Het grote probleem van Yahoo is de ‘monetization’ van bezoekers, kortom het verdienen aan gebruikers van de Yahoo diensten. Yahoo heeft wereldwijd op al haar eigendommen namelijk ongeveer evenveel bezoekers als Google! Maar het lukt Yahoo aanzienlijk minder goed dan Google om de gebruikers ook om te zetten in omzet.

En nu?
Tsja. Net als velen durf ook ik niet harde uitspraken te doen over wat er nu gaat gebeuren. Ik sluit niet uit dat Microsoft alsnog met een bod op Yahoo terugkomt, maar ik verwacht niet dat Yahoo zal instemmen. Daarvoor zijn beide bedrijven te verschillend. Microsoft zal op eigen kracht en met andere partnerschappen een positie moeten verwerven in de wereld van online adverteren. Maar dan zullen ze echt iets aan hun imago en merkbekendheid moeten doen.

Yahoo is veruit de grootste speler in display advertising, ondanks Google’s overname van DoubleClick. Een versterkte focus hierop is een van de vele manieren voor Yahoo om een sterke positie in online adverteren te bereiken.

Het zijn in ieder geval weer interessante tijden. Wat is jouw mening?

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.