Microsoft adCenter Analytics geanalyseerd

9 april 2008, 05:06

adCenter AnalyticsSinds een aantal maanden is de beta van Microsoft adCenter Analytics beschikbaar. De voorloper, beter bekend onder de naam Gatineau, is al eerder besproken op Marketingfacts. Ook Onetomarket heeft op haar blog aandacht besteed aan de meest recente versie. Hierin wordt al een vrij uitgebreid overzicht gegeven van de mogelijkheden van adCenter Analytics en hoe dit zich verhoudt ten opzichte van Google Analytics. De functionaliteit is op dit moment nog beperkt, zo ontbreekt bijvoorbeeld de mogelijkheid om data te exporteren.

Wat zijn dan de voordelen voor een marketeer om gebruik te maken van adCenter analytics? Het antwoord is simpel:

Meer data over je website-bezoekers. Meer data heeft namelijk een aantal voordelen, zie een interessante posting over het belang van aanvullende data bij een onderzoek naar algoritmes aan de Stanford University. Kort samengevat is de strekking: meer data levert vaak een grotere bijdrage aan de analyse dan een nog beter algoritme op de bestaande data toepassen. In dat licht heeft adCenter Analytics ten opzichte van Google Analytics of een uitgebreid pakket als Omniture SiteCatalyst een interessante toevoeging, namelijk demografische gegevens op basis van het Windows Live ID (Passport). Op het moment dat een bezoeker is ingelogd via Hotmail, MSN of Live Spaces en vervolgens een website bezoekt die wordt geanalyseerd met adCenter Analytics zal de beschikbare informatie uit dit profiel gebruikt worden. Dat betekent dat de leeftijd, het geslacht, beroep en woonplaats van de bezoeker worden gekoppeld aan het website-bezoek. Op basis van deze informatie is vervolgens ook te segmenteren in de interface (zie onderstaande screenshots).

Een stap verder is het gebruik van deze data binnen een ander web analytics pakket. Hierbij beperk ik me even tot Omniture SiteCatalyst, maar er zijn uiteraard meer pakketten die data-import ondersteunen. In de praktijk werkt dit als volgt: een website wordt voorzien van SiteCatalyst code en adCenter Analytics code. Voor iedere bezoeker wordt een uniek visitor ID opgeslagen. In adCenter analytics is helaas geen ruimte voor extra data, dus het visitor ID moet als paginanaam worden opgeslagen. Ditzelfde visitor ID wordt ook in SiteCatalyst opgeslagen. Aangezien de data export in adCenter Analytics ontbreekt, moet deze data met behulp van een scraper uit de interface worden gehaald (ook een API is nog niet beschikbaar). Hiermee krijgen we een lijst met visitor IDs en alle bijbehorende kenmerken voor zover die beschikbaar waren. Deze lijst kan als Excel-bestand geïmporteerd worden in SiteCatalyst.

Door deze koppeling kunnen relaties worden gelegd tussen alle beschikbare metrics in SiteCatalyst en de demografische kenmerken uit adCenter Analytics. Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld de leeftijd en het geslacht van bezoekers inzichtelijk maken die wel een winkelmandje vullen, maar geen order plaatsen. Vervolgens kan worden bepaald voor welke producten dit het meest gebeurt en (op basis van de extra data uit adCenter Analtyics) of dit significant verschilt als je geslacht en/of leeftijd meeneemt in de analyse. Daar zitten uiteraard nog wat haken en ogen aan, zoals de (on)nauwkeurigheid van een Windows Live profiel en het percentage website bezoekers dat ook daadwerkelijk is ingelogd via Windows Live, etc. Wanneer het aantal bezoekers echter hoog genoeg is, kan wel een vrij betrouwbare indicatie worden verkregen van met name leeftijd en geslacht en de invloed op het website-bezoek. Deze functionaliteit zal ongetwijfeld de nodige discussie opleveren, ongeacht het feit dat je als gebruiker van bijv. MSN instemt met de voorwaarden van Live ID. Microsoft redeneert dat verzamelde data slechts in geaggregeerde vorm wordt verwerkt, maar niet iedere gebruiker zal hier onverdeeld gelukkig mee zijn.

In mijn ogen biedt adCenter Analytics een aantal interessante mogelijkheden, maar is het in zijn geheel nog te beperkt als stand-alone oplossing. Zijn er al veel bedrijven die ervaring hebben met het inzetten van adCenter Analytics? Hoe verhoudt het zich ten opzichte van Google Analytics en welke functionaliteit ontbreekt nog om het commercieel interessant te maken?

Voor de liefhebber weer een verzameling screenshots die met name ingaan op de segmentatie-mogelijkheden.

adCenter Analyticis homepage (klik voor vergroting en vervolgens evt. nog een keer klikken via vergrootglas voor volledige breedte)

adCenter homepage

adCenter Analytics leeftijd segmentatie (klik voor vergroting en vervolgens evt. nog een keer klikken via vergrootglas voor volledige breedte)

adCenter homepage

adCenter Analytics man/vrouw segmentatie (klik voor vergroting en vervolgens evt. nog een keer klikken via vergrootglas voor volledige breedte)

adCenter homepage

adCenter Analytics beroep segmentatie (klik voor vergroting en vervolgens evt. nog een keer klikken via vergrootglas voor volledige breedte)

adCenter homepage

adCenter Analytics locatie segmentatie (klik voor vergroting en vervolgens evt. nog een keer klikken via vergrootglas voor volledige breedte)

adCenter homepage

adCenter Analytics drill-down segmentatie, interessante bounce rate… (klik voor vergroting en vervolgens evt. nog een keer klikken via vergrootglas voor volledige breedte)

adCenter homepage

Categorie
Tags

10 Reacties

    Bram van der Veer

    Ziet er mooi uit! Een ander voordeel is natuurlijk dat je niet afhankelijk bent van Google. Er gaan geruchten dat Google zijn data van GA gebruikt voor het optimaliseren van zoekresultaten.


    9 april 2008 om 06:27
    matthijskeij

    @bram: dat zou dan ook kunnen gelden voor Microsoft dat het Live ID op dit moment al gebruikt voor het targetten van advertenties. Door het gebruik van de geanalyseerde conversies en bijbehorende segmentering zou je dit in theorie nog nauwkeuriger kunnen doen.


    9 april 2008 om 06:31
    Bob

    Ik verwacht binnen niet al te lange tijd dezelfde functie ook ontstaan bij Google.

    Microsoft heeft op dit moment nog veel meer gebruikers gegevens, maar Google werkt op dit moment hard aan het verkrijgen van deze gegevens. Gmail, YouTube, Gepersonaliseerde startpagina, picasa, etc.


    9 april 2008 om 09:25
    Gjalt Jellesma

    Zo uitgebreid was het toch niet 😉

    Volledige toegang tot de data en de mogelijkheid die op allerlei manieren te analyseren ontbreekt bij tools als Google Analytics en Adcentre. Maar hier laat je zien dat ze ook voor gebruikers van een “enterprise” pakket zeker toegevoegde waarde hebben. Externe data import naar je eigen warehouse heeft zoveel mogelijkheden, hier geef je al een mooi voorbeeld.


    9 april 2008 om 10:21
    matthijskeij

    @Gjalt: helemaal mee eens. Als stand-alone oplossing lijkt het me echter te beperkt. Heb je er toevallig zelf al mee gewerkt?


    9 april 2008 om 10:30
    Gjalt Jellesma

    Heel weinig. Met MS Adcentre kun je vooralsnog alleen in de UK adverteren, en dus is het gebruik van MS analytics heel beperkt. Hoewel je nu los een MS analytics account kan aanmaken moet je dan bv wel alle Google PPC campagnes “handmatig” invoeren. Bij Google Analytics los je dit uiteraard met een vinkje op. Dus staat GA er vaak al op, en is Adcentre een mogelijkheid.

    Misschien moet het neerzetten van meerdere paketten op je site wat vanzelfsprekender worden…


    9 april 2008 om 11:22
    Smartinvest

    Ben bezig om een uk site op te zetten, ga het zeker proberen! Info volgt.


    9 april 2008 om 11:39
    matthijskeij

    @Coen: bedankt voor de link! Moet zeggen dat het interview we een beetje tegenvalt. Pas rond 14″30 komt de interviewer tot het besef wat het voordeel is om een campagne van begin (impressie/klik) tot eind (conversie) te volgen, “to close the loop”. Iets eerder de diepte ingaan had het wat interessanter gemaakt.


    10 april 2008 om 10:56
    Coen van Eenbergen

    @Matthijs Tja, helaas is er nog niet zoveel keus in de interviews en informatie over dit product. Dus in dit geval is het al mooi meegenomen dat er een video over is. Laten we hopen dat iemand anders in de toekomst de interviews af neemt.

    Ik zal het in elk geval even in de gaten houden of er binnenkort meer of beter materiaal beschikbaar komt!


    10 april 2008 om 11:00
    matthijskeij

    @Coen: heb je helemaal gelijk in, aanbod is nog niet echt overweldigend. Als je op Youtube zoekt naar “adCenter Analytics” en vervolgens naar “Google Analytics” dan is het verschil een factor 15 in het voordeel van Google.


    10 april 2008 om 11:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!