Microsoft komt met Analytics tool

16 januari 2007, 09:54

In antwoord op Google’s gratis tool Google Analytics (GA) komt Microsoft met een soortgelijke tool. Ian Thomas die verantwoordelijk is voor het aan de man brengen van de tool bevestigt het officieel op zijn eigen weblog. Het project heeft op dit moment als codenaam “Gatineau”, dat is de plaats waar DeepMetrix (de oorspronkelijke ontwikkelaars) al een aantal jaren gevestigd is.

Vorig jaar Mei heeft Microsoft het bedrijf DeepMetrix en de daar ontwikkelde pakketten overgenomen. Het is dus te verwachten dat Gatineau gebaseerd is op de LiveSTATS producten die het bedrijf aanbied. Of er veel extra functionaliteit aan toegevoegd zal worden wordt geen uitspraak over gedaan. Wel zal Microsoft net als bij Google diverse producten met dit pakket verweven: Live Search, Live Office, MSN Spaces en Microsoft AdCenter.

Er is al een tijdje getest met een Alpha release van het product door een aantal bestaande klanten. Ian zegt dat het verkrijgen van een inlog voor andere personen op dit moment nog niet mogelijk is. Het is voornamelijk de functionaliteit die op dit moment getest wordt aangezien de interface nog sterk gaat veranderen. De verwachting is dat in de loop van 2007 een invititation-only beta release gedaan wordt om het product op grotere schaal te testen. Er wordt direct een steek naar Google gedaan door te zeggen dat ze de publieke release zodanig zullen doen dat er geen performance problemen zullen optreden zoals bij GA het geval was. Verwacht wordt dat een volledige openstelling in 2007 gehaald moet kunnen worden, maar wel onder voorbehoud.

Het product is bedoeld voor dezelfde doelgroep als GA, maar het zal geen imitatie zijn. Daaruit haal ik dat ze met dusdanige functionaliteit komen dat het een goed of zelfs beter alternatief zal zijn voor GA.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Thomas Lesage

    Ik gebruik LiveStats van Deepmetrix al jaren. Ben benieuwd hoe ze de bestaande users verder gaan ondersteunen.

    Het huidige LiveStats product bevalt me i.i.g. heel goed. Hopen dat ’t zo blijft …


    16 januari 2007 om 11:41
    Dirk W.

    Ik hoop dat ze GA weten te overstijgen wat betreft performance. GA timet steevast uit wanneer ik cross segment analyses probeer te doen op artikelen met tienduizenden pageviews.


    16 januari 2007 om 11:54
    Laurens T

    2007 gaat echt het jaar van Microsoft vs Google worden volgens mij 🙂


    16 januari 2007 om 13:14
    Remi

    Klinkt goed dat er concurrentie komt op de “gratis, maar toch goed”-statistieken markt. Wat ik me wel sterk afvraag is of ze die performance wel kunnen halen.

    Google heeft hier in Groningen (net als in veel andere Europese landen) een enorm datacentrum waarmee ze ervoor zorgen dat verschillende Google producten lekker snel werken. MSN/Live heeft dat volgens mij niet, en dat merk je als je in je Windows Live mail een mailtje opent of als je gebruik maakt van de andere services van MSN/Live.

    Qua functionaliteit zijn veel van die services vergelijkbaar, maar de gebruikerservaring is daardoor naar mijn mening vaak minder. Ik hoop dat ze daar snel wat aan doen. Volgens mij is dat één van de belangrijkste dingen die MSN nu moet doen om hun producten te verbeteren.


    16 januari 2007 om 14:25
    ICT-Guru

    “Er wordt direct een steek naar Google gedaan door te zeggen dat ze de publieke release zodanig zullen doen dat er geen performance problemen zullen optreden zoals bij GA het geval was.”

    Ik snap niet zo goed wat dan “de steek” zou moeten zijn. Google is al meer dan een jaar succesvol bezig met het product, en nu komt Microsoft een keer aankakken. Achter de feiten aanhobbelend, net als met de Live diensten. Hotmail wordt rechts ingehaald door gMail.

    M.a.w. ik denk dat Google een hoop steken meer naar Ms doet dan andersom….


    17 januari 2007 om 09:52
    Martijn van Well

    Ik denk niet dat dit voor iemand als een verrassing komt. Microsoft is eigenlijk een volger geworden en met de aankoop van deepmetrix een tijdje geleden waren de bedoelingen daarin al wel duidelijk.

    Het zal een alternatief zijn en het zal de markt verder opschudden om onderscheidend vermogen te bieden. Maar zoals gezegd, een verrassing is het niet.


    17 januari 2007 om 10:11
    wilph

    Ik denk ook dat het heel moeilijk gaat worden voor Microsoft. Heb zelf een stuk of 4-5 versies gehad van LiveStats. Op zich in gebruik goed programma, maar wij bleken regelmatig historische data kwijt te zijn en de database was ook niet al te betrouwbaar.

    Eens met Remi dat de performance heel bepalend wordt. Livemail is gewoon vervelend. GA is soms al wat langzaam voor een ongeduldige gebruiker. Een product dat niet minimaal dezelfde perfomance realiseerd zou er bij mij nooit in komen…..


    17 januari 2007 om 10:14
    ICT-Guru

    “Microsoft is eigenlijk een volger geworden”

    Pardon, geworden?

    Office pakket is/was een kopie van WP. MSN Messenger afgeleid van ICQ. IE is gejat van Netscape. Een GUI was Xerox het eerst mee. MS gebruikt zelfs icoontjes van Apple.

    MS-Dos hebben ze ook niet zelf ontwikkeld maar is een in licentie genomen product.

    Kan iemand voorbeelden geven van dat ze geen volger zijn?


    17 januari 2007 om 10:29
    Martijn van Well

    Het zijn de bekende verhalen en inderdaad heb je gelijk dat Microsoft een markt instapt die al actief is en waarbij goed gekeken wordt naar de dan actieve marktleider. Vervolgens hebben ze zich echter wel ontwikkeld tot de autoriteit op dat gebied en zijn er wel degelijk ontwikkelingen gedaan die vervolgens door de markt gevolgd werden.

    Hierbij kun je kijken naar de browsermarkt, maar ook naar de office producten volgens mij. Maar het is inderdaad zo dat Microsoft meer een marketingorganisatie is dan een productontwikkeling gerichte organisatie. Maar naar mijn idee zijn ze juist op het gebied van marketing nu volger geworden en moeten ze op dat gebied hun meerdere erkennen in Google. Dat was nog niet eerder het geval!


    17 januari 2007 om 10:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!