‘Merkvoorkeur na het zien van branded content stijgt met 33 procent’

Interview met Allard Ruyl, CEO Talpa Media Solutions bij Talpa Network in het kader van het Branded Content Event volgende week!

11 mei 2023, 14:45 1803 x gelezen

Allard Ruyl is CEO Talpa Media Solutions bij Talpa Network en sponsor van het Branded Content Event op dinsdag 16 mei 2023 in DeFabrique in Utrecht. De redactie van MarketingTribune stelde hem een aantal vragen in aanloop naar het event.

Er is steeds vaker sprake van een compleet ecosysteem voor branded content, dus dat alle content gestructureerd op elkaar wordt afgestemd. Herken je dit?

Afhankelijk van de wensen van de adverteerder zorgen we ervoor dat de content aansluit bij de bredere contentstrategie van dat merk. Ook bieden we mogelijkheden voor het netwerkeffect waarbij distributie over verschillende merken heen zorgt voor meer impact. We communiceren eenzelfde boodschap via verschillende titels op een manier die aansluit bij de titel en het merk. Zo zorgen we voor synergie en herkenbaarheid voor het beste resultaat.

Een voorbeeld is dat er voor ANWB naast zichtbaarheid in het tv-format Wildkampeerders op SBS6 ook gekozen werd voor radio, online en print. In totaal werden er meer dan meer dan 500 uitingen ingezet, waaronder promo’s, items, in-program-momenten, advertorials, advertenties, branded articles en social media waarbij veel herkenbaarheid en afstemming zat tussen de uitingen voor het grootste cumulatieve effect. Een boodschap beklijft veel beter via meerdere touchpoints en met ons netwerk verbinden we dit verhaal.

Wat is het effect van jullie branded content en hoe meten jullie dat?

Om de effecten van onze branded content-campagnes te meten, voeren we campagne-effectmetingen uit waarbij we merk, media en creatie in één studie meten. Hierbij maken we gebruik van 0-1-metingen of exposed-unexposed-metingen. Uit onze benchmark van 85 cases (steekproef = 43.094) blijkt dat onze branded content-campagnes bewezen effectief zijn.
Onze onderzoeken tonen aan dat consumenten die zijn blootgesteld aan een branded content-campagne gemiddeld 34% meer geneigd zijn om het merk te overwegen dan mensen die niet zijn blootgesteld aan zo’n campagne. Ook stijgt de merkvoorkeur bij blootstelling aan branded content met maar liefst 33%. Bovendien zijn de associaties die mensen hebben bij een merk positiever (+35%) wanneer ze zijn blootgesteld aan branded content.

Wat is de meerwaarde van branded contentmarketing ten opzichte van reclame?

Branded contentmarketing richt zich op storytelling in plaats van een commerciële boodschap en zorgt ervoor dat het merk versmelt met de content. De boodschap lift mee op de content en heeft daardoor een andere aandacht van de ontvanger. Als er een goede match is tussen het merk, de content en de doelgroep, biedt branded contentmarketing verschillende voordelen: de geloofwaardigheid, likability en onbewuste beïnvloedingseffecten zijn groter, zeker als gekozen is voor de juiste brandfit, voldoende schaal en uitingen die net even anders zijn.

Waarom mag niemand jullie sessies op het Branded Content Eventmissen?

We hebben dit jaar het geluk om twee sessies te kunnen faciliteren. Magazine Linda presenteert de Hema-case, die een geweldige en vernieuwende manier van samenwerken betreft. Daarnaast presenteren we onze VodafoneZiggo-case rondom het format The Tribute Battle of The Bands, waarin je ziet dat een branded content-samenwerking niet alleen kan zorgen voor significante groei op houding en overweging van VodafoneZiggo, maar ook voor een significante stijging op de bekendheid van Priority en daarnaast voor een uitverkocht concert in de Ziggo Dome binnen zes weken na lancering.

Meer weten over het Branded Content Event op 16 mei?

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, eindredacteur en beeldredacteur voor blad, site en events.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!