Merken zijn dood?
Wired schrijft dat hoewel er meer merken zijn dan ooit, ze nog nooit zo zwak zijn geweest. De oorzaak hiervan zou gevonden moeten worden bij de steeds beter geinformeerde consument.
Sinds 1991 is het aantal merken in de supermarkten verdrievoudigd. Vorig jaar waren er 140.000 merken geregistreerd bij het US Patent and Trademark Office (100.000 meer dan in 1983). Daarbij krijgt de gemiddelde Amerikaan 60% meer reclameboodschappen over zich heen gestort dan in tien jaar geleden.
Hoewel er zeer veel geld gestopt wordt in het introduceren en versterken van merken, worden Amerikanen steeds minder merkentrouw. Vroeger was het nog zo dat als je een groep klanten had die trouw waren aan je merk, dat deze na een aantal jaren nog steeds klant waren. Maar -volgens een onderzoek van de NPD Group – is het nu zelfs zo erg gesteld met het merkentrouw dat de helft van de consumenten die aangeven trouw te zijn aan een merk, een jaar later niets meer van dit merk moeten hebben.
De beste verklaring voor deze daling in merkentrouw is de sterk gestegen macht van de consument. Ten eerste is er zeer veel informatie beschikbaar over merken en producten. Zogauw er een nieuw product uitkomt kan je direct meerdere meningen en ervaringen lezen over het product op websites, blogs en forums.
Daarbij is de consument ook veel veeleisender geworden. Terwijl de kwaliteit van producten over het algemeen is gestegen, is de klant-tevredenheid in de meeste gevallen gedaald.
Als merken hun populariteit net zo snel verliezen als een gemiddelde Idol? Wat is dan nog het nut om zoveel middelen te investeren in het bouwen van een merk, zo stelt Wired. Als dit daadwerkelijk het geval is dan zullen we als marketeers een nieuwe kijk op marketing moeten ontwikkelen. Marketeers zullen bijvoorbeeld naast marketing ook meer aan PR moeten denken bij het ontwikkelen en uitvoeren van campagnes. Of wellicht meer op de producten zelf richten dan het merk.
Via:
tis eigenlijk heel logisch.
20 jaar geleden waren er 40.000 merken. nu zijn dat er 140.000.
nogal wiedes dat er vroeger meer mensen merkentrouw waren. er waren simpelweg minder merken om uit te kiezen!
da’s volgens mij middelbare-school-wiskunde.
Het registreren van een merk is ook je bedrijfsnaam beschermen tegen concurrentie. Dat heeft dus geen marketingtechnische implicaties maar vooral juridische.
Overigens ben ik wel benieuwd naar hoe je dan wél klanten kunt vasthouden.