Meltwater

Meltwater

Meltwater Buzz - social media intelligence Meltwater News - online media monitoring Meltwater Press - press outreach

OMVANG ORGANISATIE NL (AANTAL MEDEWERKERS, IN NL ALS IN EU)

Circa 30 in Nederland Circa 300 in Europa (900+ wereldwijd)

HISTORIE (HOE LANG BESTAAT DE ORGANISATIE?)

Meltwater News is voor het eerst op de markt geïntroduceerd in 2001. Meltwater Buzz is voor het eerst in de markt geïntroduceerd in april 2009. Terwijl Meltwater voortborduurt op de ervaring van het wereldwijd groeiende Meltwater News, is de transformatie tot SaaS-bedrijf (Software as aService) in 2009 een feit. Nu heeft onze organisatie een breed scala aan productdivisies dat oplossingen biedt voor online en sociale media monitoring, mediacontact databases, online samenwerking, talentmanagement en zoekmachinemarketing. Sinds 2010 is Meltwater Buzz ook in de Nederlandse markt actief en is sindsdien volledig gespecialiseerd in o.a. de lokale monitoring en engagement.

STRATEGIE EN VISIE (WAT IS DE STRATEGIE VAN DE ORGANISATIE (PRIORITEITEN) EN WELKE RICHTING ONTWIKKELD DE ORGANISATIE ZICH?)

De Meltwater Group is actief in groeimarkten. Daar gaan we als buitenstaander met onze innovatieve technologie de uitdaging aan met bedrijven - en zelfs marktleiders - die vaak werken met achterhaalde oplossingen en business modellen. Onze benadering is het creëren of verwerven van innovatieve SaaS-technologieën (Software as a Service), waarbij we onze verkooporganisatie en wereldwijde infrastructuur helemaal toespitsen op de verkoop van deze producten in kansrijke markten.

Deze strategie is te vergelijken met een bloem. In het midden van de bloem is het hart: onze internationale verkoopinfrastructuur, samengesteld uit teams met veel kennis over de lokale markt en cultuur. De blaadjes van de bloem staan voor onze verschillende producten.

Hoewel onze huidige producten voor verschillende doelgroepen zijn toegesneden, hebben ze veel kenmerken en voordelen met elkaar gemeen:
• Business-to-business oplossingen
• Wereldwijd te implementeren
• Toepasbaar in de meeste bedrijfssegmenten
• Gemakkelijk te implementeren
• Kan in de gehele onderneming of voor specifieke functies worden uitgerold.
• Eenvoudig op maat te maken, flexibel en schaalbaar

OMZETONTWIKKELING AFGELOPEN 5 JAAR

VERWACHTTE OMZET 2012 EN GROEI KOMENDE JAREN

Niet van toepassing.

PRODUCTEN ( MONITORING, WEBCARE, OVERIGE PRODUCTEN)

Social Media (Meltwater Buzz)

Met Meltwater Buzz kunnen bedrijven en merken hun aanwezigheid op sociale mediasites volledig monitoren, beheren en versterken. Inclusief uitgebreide analyse van de content die wordt gegenereerd door de gebruikers van social media. Met de Engage Module kunt u de mogelijkheden van Buzz op sociale media uitbreiden, waardoor u via alle sociale kanalen een nog grotere betrokkenheid creëert tussen uw merk of bedrijf en uw consumenten, klanten en andere relaties. JitterJam is een slimme Social CRM module die meerdere toepassingen combineert op één enkel, allesomvattend platform: social media monitoring, verbetering van de communicatie en betrokkenheid met uw doelgroep, plus - op permissie gebaseerde - online marketing.

De Connect Module maakt het mogelijk om in slechts enkele minuten een Facebook Tab te vullen en te publiceren, of meerdere versies voor verschillende seizoenen, gelegenheden of zelfs geolocaties te creëren en te plannen. Connect is bovendien naadloos te integreren met de monitoring en Engage modules, zodat u het geheel van alle sociale ontwikkelingen rond uw organisatie via één intuïtief platform kunt beheren.

MRise creatie van sweepstakes en contests. Persoonlijke creatie en beheer is mogelijk binnen het systeem en daarnaast kunnen de analyses bekeken en geëxporteerd worden. De contactendatabase helpt daarna bij het aansturen en ondersteunen van marketing-opt-ins en via geïntegreerde analyseopties zij de resultaten en successen van Tabs te bekijken.

Via de RSS feed is het mogelijk inkomende berichten automatisch of handmatig te plaatsen op de eigen wegsite of intranet om de social media communicatie te delen met klanten of medewerkers.

Online Media (Meltwater News)

Meltwater News biedt de breedste zoekfunctie van alle vergelijkbare producten, gecombineerd met exclusieve analyse tools en een gedegen advies van onze consultants. Meltwater News biedt alle bedrijfs kritische informatie vanuit de hele wereld, waarmee men de concurrentie de baas blijft. Meltwater News biedt unieke interactieve analysefuncties, waarmee de vergaarde informatie en nieuwsdata nog beter benut kan worden. Denk aan trends evalueren, persactiviteiten in kaart brengen, markten en doelgroepen identificeren of de resultaten meten van marketing- en PR- campagnes.

Pers outreach (Meltwater Press)

MPress is een mediacontacten database met meer dan 10.500 journalisten. Het unieke aan dit platform is dat er naast het zoeken op onderwerp of locatie ook op trefwoorden gezocht kan worden waar de journalist op dat moment het meest actief over schrijft. Hierdoor is het mogelijk de meest relevante contacten terug te vinden en via MPress persberichten toe te sturen. Nadat het bericht is verstuurd, kan men zien wie het persbericht heeft ontvangen en geopend.

DIENSTEN (CONSULTING, ONDERZOEK, RAPPORTEREN)

• Aan het begin van de licentie krijgt de klant een volledige producttraining voor alle gebruikers.
• Gedurende de looptijd van de licentie krijgt de klant onbeperkt lokale consultancy van onze “client relations” afdeling.
• Automatische rapportages kunnen per persoon worden aangezet en gepersonaliseerd.
• Webinars en klantenworkshops op specifieke gebieden.

SPECIALISATIE IN BEPAALDE SECTOREN/ VERTICALS (WAAR LIGT DE FOCUS OP IN MARKTAANPAK EN TOOL)

Meltwater werkt samen met zeer veel verschillende sectoren en richt zich daardoor niet op een specifieke markt. Te denken valt aan b2b, b2c, overheidsinstanties en ngo’s.

USP ( WAT ONDERSCHEIDT DEZE TOOL VAN ANDERE AANBIEDERS?)

- Nederlandse speler met Internationale ontwikkelkracht:
Meltwater is een lokale speler met een internationale achtergrond en hebben daardoor de mogelijkheid om internationaal te monitoren en in te spelen op ontwikkelingen in de markt. Wij kunnen de krachten bundelen in een sterke software, maar wel lokale expertise bieden.
- Online Intelligence Partner
Daarnaast bieden wij een totale media oplossing voor onze klanten en zijn we een online intelligence partner. Alles zit bij ons onder één dak van (social) media monitoring tot het vinden van de juiste perscontacten en journalisten. Onze sales consultants werken nauw samen met onze klantenafdeling om elk afzonderlijke klant zo goed mogelijk en individueel bij te staan.
- Facebook Prefered Makerting Partner
Als enige Social Media monitoringstool in de wereld is Meltwater Buzz Prefereed Marketing Partner van Facebook. We werken nauw samen op het gebied van ontwikkeling en dataverkeer.

INDIEN RELEVANT, MET WELKE (SOORT) BUREAUS HEBBEN JULLIE EEN SAMENWERKINGSVERBAND?

Niet van toepassing.

OP WELKE MANIER WORDT DE BEVEILIGING VAN HET SYSTEM GEWAARBORGD (BIJV. AUDITS… ETC.)?

Niet van toepassing.

HOE WORDT OMGEGAAN MET SCHAALBAARHEID VAN HET SYSTEEM?

De oplossing kan naar wens worden uitgebreid. Hierbij valt te denken aan het uitbreiden van het aantal zoekopdrachten en / of de gebruikers van het systeem. Verder is Meltwater Buzz modulair opgebouwd en kan het platform volledig naar wens worden ingevuld en uitgebreid. Van zeer kleinschalig monitoring tot aan een volledig uitgerust webcare en Social CRM systeem en de mogelijkheid om Facebook tabs / apps zelf te creëren vanuit het systeem. De service kan meegroeien met de wensen en eisen van de klant.

De architectuur (back-end) van het systeem is onlangs compleet vernieuwd. Hierdoor is het systeem makkelijker schaalbaar voor onze huidige en toekomstige klanten.

HOE WORDT DE FEEDBACK VAN KLANTEN GEBRUIKT BIJ VERBETERING VAN TOOL (OVERLEGVORM,INPUT, METEN KLANTTEVREDENHEID) EN WAT ZIJN DE LAATSTE UITKOMSTEN?

Wij luisteren altijd goed naar de input van onze klanten, omdat dit de ontwikkeling van ons systeem positief kan beïnvloeden. We kunnen echter niet garanderen dat specifieke eisen zullen worden uitgevoerd. De laatste uitkomsten zijn de ontwikkeling van de Connect module waardoor klanten de creatie en beheer van de Facebook pagina in eigen hand kan houden. Dit na vraag vanuit de consument. Daarnaast wordt er veel geïnvesteerd in de monitoring van Facebook, gezien het feit dat deze normaal gesproken lastig te monitoren is.

TECHNOLOGIE

SOFTWARE-INSTALLATIE (SAAS / LOKALE INSTALLATIE / HYBRIDE (WAT LOKAAL/WAT NIET: DATA, SOFTWARE))

SaaS

HEEFT DE SOFTWARE API’S EN KUNNEN DERDE HIER OOK GEBRUIK VAN MAKEN?

Nee, er is wel een API in ontwikkeling.

STANDAARDINTEGRATIES MET ANDERE SOFTWAREPAKKETTEN?

Exporteren data en analyses naar eigen systeem.

WAT IS DE SLA EN SUPPORT ZOALS DIE WORDT AFGEGEVEN VOOR DE BESCHIKBAARHEID VAN HET TOOL EN DE DATABASE?

Meltwater werkt met een onbeperkt consultancy & support model, waarbij de klant ondersteuning krijgt van een dedicated consultant. De klant kan bij de consultant terecht voor antwoorden op vragen, trainingen en technische support. Naast deze consultant hebben we verschillende ondersteunende afdelingen zoals een Client Relations afdeling, een Technische afdeling en een Marketing afdeling. SLA op aanvraag.

HOE KOMT DE DE ROADMAP VOOR KOMEND JAAR TOT STAND, HOE WORDT GEBRUIKERSINPUT MEEGENOMEN EN WAT IS DE CYCLUS HIERVOOR?

De afgelopen maanden zijn er drie belangrijke ontwikkelingen doorgevoerd en staat er nog één op de planning. Hieronder staan vier belangrijke verbeteringen en additionele functionaliteiten die zijn uitgevoerd of gepland staan voor 2012. Er is geen vaste releasecyclus, maar het systeem blijft zich continue ontwikkelen binnen de behoeften van de markt.

• De architectuur (back-end) van het systeem is onlangs compleet vernieuwd. Hierdoor is het systeem makkelijker schaalbaar voor onze 22.000 klanten, sneller, realtime, etc. (begin juni uitgevoerd).
• Een marketingfeature waarmee we onder andere bulk smsberichten en tweets kunnen uitsturen naar targetgroepen.
• Een Facebook contentmanagment systeem (per 1 juni beschikbaar)
• Integratie met Sales Force. Dit geeft de om je eigen CRM volledig te integreren met de gegevens uit Meltwater. (planning Q4 2012)

WELKE EISEN WORDEN ER GESTELD AAN DE IT-OMGEVING OM GEBRUIK TE KUNNEN MAKEN VAN DE TOOL (FLASH, ADOBE-AIR, ETC.)?

Ons systeem is te bereiken via alle apparaten met een internetverbinding. Er is nog geen app beschikbaar van het systeem. Aangezien een aantal gegevens worden gepresenteerd in op flashgebaseerde grafieken, kunnen deze specifieke gegevens niet bekeken worden op Apple apparaten. De andere functionaliteiten werken wel en zijn gewoon te bekijken. Daarnaast worden rapportages/alerts naar e-mail verzonden die overal kunnen worden opgehaald.

WELKE ONDERDELEN VAN DE TOOL ZIJN BESCHIKBAAR OP MOBILE DEVICES EN WAT ZIJN DE BEPERKINGEN?

Het systeem is te gebruiken op mobile devices. Zoals boven aangegeven zijn een aantal analyses in flash waardoor deze niet te zien zijn op Iphones of Ipads. Het engagement gedeelte (webcare) is echter volledig te gebruiken vanaf alle mobile devices.

BRONNEN

WAT IS HET AANTAL GEÏNDEXEERDE BLOGS, FORA EN WEBSITES GEDEFINIEERD IN AANTAL SITES EN AANTAL BERICHTEN?

Buzz:

200+ miljoen social media bronnen wereldwijd.
Wij werken met verschillende aggregators om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk bronnen worden afgedekt, ook zeer lokaal en regionaal. Deze aggregators/crawlers doorzoeken het web naar Social Media bronnen. Indien er nieuwe Social Media bronnen zijn, dan kunnen deze direct door de aggregator worden opgepikt gezien er niet uit een vaste bronnenlijst wordt geput (blogs, message boards, social networks (Facebook/Linkedin/Hyves/ed), comments, microblogs(Twitter), videos, Wikipedia)

News:

180.000 bronnen wereldwijd
5000 bronnen in Nederland

KUNNEN GEBRUIKERS ZELF BRONNEN TOEVOEGEN OF KAN DAT VIA DE LEVERANCIER?

Dat kan via de leverancier.

WAT ZIJN DE CRITERIA OM POSTINGS/GEBRUIKERS TOE TE VOEGEN EN/OF UIT TE SLUITEN IN DE DATABASE?

In de community map worden alle gegevens van de gebruikers opgeslagen gedurende de loop van de licentie. Ook de sociale profielen zijn hier te zien en men kan zelfs verschillende contact databases aanmaken om zeer gemakkelijk onderscheid te maken binnen de verschillende gebruikers (journalisten/medewerkers/gebruikers/klagers/ed).

Deleten of blokken van bepaalde berichten of personen is mogelijk binnen het systeem. Zo kan een bron die vooral veel ruisberichten oplevert, geblokkeerd worden zodat berichten van die specifieke bron niet meer meegenomen wordt in de analyses. Daarnaast kan men ook een enkel bericht verwijderen uit het systeem als deze niet relevant is voor de analyses.

Vacaturesites zijn hiervan een goed voorbeeld. Deze sites zijn voor veel van onze klanten niet interessant om mee te nemen in de monitoring. Als de zoekonderwerp wel in deze bron staat, kan men de hele site blokkeren zodat berichten van deze bron niet meer worden meegenomen in de monitoring.

IN WELKE LANDEN WORDT DE DATA OPGESLAGEN EN HOE LANG?

Er zijn 3 datawarehouses in Noorwegen, USA en India. De data worden 6 maanden opgeslagen. Verder zijn alle data te allen tijde exporteerbaar naar Excel of PDF zodat ook langere periodes met elkaar vergeleken kunnen worden.

WAAR WORDT DE DOOR DE GEBRUIKER AANGEVULDE INFORMATIE OPGESLAGEN(OPGESTELDE QUERY, TOEGEVOEGDE INFORMATIE… ETC.)?

Deze informatie wordt ook opgeslagen bij één van onze drie datawarehouses in Noorwegen, USA of India. Deze servers zijn in eigen beheer.

WELKE TAALGEBIEDEN/LANDEN WORDEN ONDERSTEUND?

Wereldwijde ondersteuning, o.a. Nederlands, Engels, Frans, Duits, Arabisch, Chinees, Italiaans, Spaans, Noors, Zweeds, Deens, Russisch, Tsjechisch, Fins, Japans, Pools, Roemeens, Turks, Koreaans, Hongaars, etc.

OP WELKE MANIER WORDT ER GESELECTEERD OP TAAL (LOCATIE, TAALHERKENNING…. ETC.)

Er kan gefilterd worden op taal of locatie of een combinatie van beide (vb. België i.c.m. Frans en Nederlands of een combinatie van Nederland, Duitsland, België en Luxemburg). Als een Nederlander dus een bericht in een andere taal schrijft zal deze gewoon worden opgepikt.

OP WELKE WIJZE WORDEN DE BERICHTEN BINNENGEHAALD?

Via zelf opgegeven zoekopdrachten worden de berichten via Aggregators binnen gehaald in het systeem en opgeslagen aan onze kant. Doordat wij werken met een live database worden nieuw geopende kanalen direct toegevoegd.

TRADITIONELE/ MAINSTREAM WEBSITES

Meltwater News is gespecialiseerd in de monitoring van alle online nieuws sites.

SOCIALE NETWERKEN/ COMMUNITIES

Meltwater Buzz monitort meer dan 200 miljoen social media bronnen waaronder fora, blogs, comments, open facebook groepen, Twitter, Linkedin, Hyves, Flicker, Youtube berichten, ed.

SOCIALE NIEUWSSITES (BIJV. NUJIJ.NL)

Ook artikelen van nujij.nl, geenstijl, tros radar, ed worden opgepikt door onze aggregators. 3.12

FORA/ DISCUSSIE BOARDS

Worden zeer lokaal tot wereldwijd opgepikt.

BLOG’S

Worden zeer lokaal tot wereldwijd opgepikt.

AFBEELDINGEN

Reacties op afbeeldingen worden gemonitord, daarnaast kan men vanuit het systeem afbeeldingen plaatsen en meten hoe vaak en wie er op hebben geklikt. Daarnaast kan men via de Connect module verscheidene foto galeries uploaden en de invloed daarvan meten.

VIDEO

Reacties op video’s worden gemonitord, daarnaast kan men via de connect module filmpjes op de eigen Facebook pagina plaatsten en de impact meten.

IS TWITTER AANGESLOTEN EN OP WELKE MANIER (BV FIREHOSE, SELECTIE LANDEN OF TAAL ETC.)?

Twitter wordt wereldwijd gemonitord. Daarnaast is het mogelijk de eigen Twitteraccount(s) te koppelen aan het systeem waardoor ontvangen en uitsturen zeer gemakkelijk is. Meltwater gebruikt aggregators en o.a. een firehose om grote hoeveelheden data realtime vanuit Twitter in het systeem te laden.

WELKE PAGINA’S EN UPDATES VAN FACEBOOK WORDEN GEINDEXEERD EN OP WELKE MANIER (WELKE LANDEN EN/OF TAALGEBIEDEN ZIJN BESCHIKBAAR) (EIGEN FACEBOOKPAGE, FB OPEN STATUSUPDATES)

Facebook kan net als Twitter gekoppeld worden aan het systeem. Berichten die naar de eigen Facebook pagina worden gestuurd, worden direct door het systeem opgepikt en vanuit het systeem kan ook een reactie gegeven worden. Daarnaast is de groei van de eigen Facebook pagina te meten, de meest actieve personen op de Facebook pagina ed.

Door middel van onze Connect module die in juni is gelanceerd, kan men in een handomdraai een eigen Facebook pagina creëren en beheren. De Connect Module maakt het gemakkelijk om in slechts enkele minuten een Tab te vullen en te publiceren (polls, vragenlijsten, foto´s, video´s, ed), of meerdere versies voor verschillende seizoenen, gelegenheden of zelfs geo-locaties te creëren en te plannen. Connect is bovendien naadloos te integreren met de monitoring en engage modules, zodat het geheel van alle sociale ontwikkelingen rond de organisatie via één intuïtief platform beheerd kan worden. Facebook is uiteraard een zeer gesloten kanaal. Wij zijn echter sinds kort preferred facebook partner waardoor wij alle mogelijkheden benutten om data vanuit Facebook binnen te halen. Wij monitoren open groepen en kunnen dit wereldwijd doen en op aanvraag nieuwe groepen toevoegen.

(DIGITAL BESCHIKBARE) TRADITIONELE MEDIA (RTV, KRANTEN)

Alle online media worden opgepikt. Alle social media bronnen door Buzz (blogs, fora, Facebook, Twitter, ed) en de online media berichten door News. Offline media worden niet opgepikt.

GENEREREN META-DATA

IS SENTIMENTANALYSE MOGELIJK, WELKE SENTIMENTEN KUNNEN WORDEN BEPAALD?

Sentiment analyse is mogelijk, er wordt onderscheid gemaakt tussen positief, negatief en neutraal. Dit wordt automatisch gedaan op basis van de NLP (Natural Language Processing) techniek, maar kan handmatig aangepast worden.

HOE WORDT SENTIMENT BEPAALD, IS DE SENTIMENTANALYSE ZELFLEREND (MAAKT ZE GEBRUIK VAN AI / NLP OF ANDERE SEMANTISCHE VERWERKING, MEDE OP BASIS VAN GEBRUIKERSFEEDBACK)

Het sentiment wordt bepaald aan de hand van NLP, National Language Processing. Voor de Nederlandse markt is het sentiment optimaal ingericht, net als voor vele andere talen waaronder vanzelfsprekend Engels.

INDIEN RELEVANT HOE ZOU JE DE BETROUWBAARHEID VAN DE AUTOMATISCHE SENTIMENTANALYSE INSCHATTEN? GEEF EEN AANTAL VOORBEELDEN.

70-80% accuraat Handmatig aan te passen zodat het % kan oplopen tot 90%.

IS HET MOGELIJK OM INFORMATIE TE GENEREREN OVER AUTEURS, BV OP BASIS VAN BIO INFORMATIE, HISTORIE VAN POSTINGS, ETC. (PROFILING). IS HET MOGELIJK TE SELECTEREN OP BASIS VAN DEZE DATA EN WELKE BRONNEN WORDEN HIERBIJ GEBRUIKT/GECOMBINEERD?

In 2011 heeft Meltwater de Amerikaanse organisatie JitterJam overgenomen. Deze organisatie was gespecialiseerd in Social CRM en het verzamelen van allerlei meta data welke gebruikt worden om Sociale Profielen en rankings samen te stellen. Het is mogelijk deze informatie te gebruiken om de doelgroep te segmenteren en toe te voegen aan de eigen CRM gegevens.

IS HET MOGELIJK OM TE ZOEKEN OP BASIS VAN RELEVANTE KEYWORDS/SLEUTELWOORDEN?

Ja. Meltwater werkt met “campagnes” in zo´n zoekopdracht (boolean search) kunnen een onbeperkt aantal woorden met elkaar gecombineerd worden om tot een volledige zoekopdracht te komen (woorden combineren/uitsluiten).

IS HET MOGELIJK TE SELECTEREN OP INVLOED VAN DE AUTEUR VAN EEN BERICHT? OP WAT VOOR MANIER WORDT DEZE INVLOED BEPAALD?

1. In een grafiek is af te lezen welke top 10 of top 50 personen het meest over “de zoekopdracht” hebben gesproken in bv de afgelopen 2 weken. Dit kunnen online ambassadeurs zijn of wellicht “klagers”.
2. RANK, Meltwater heeft in 2011 JitterJam overgenomen die gespecialiseerd zijn in Social CRM. Hierdoor hebben we toegang tot veel extra persoonlijke data en maken we op basis van deze data een algoritme per bron en ook per persoon een RANK. Op een schaal van 1-10 sterren geven we hiermee aan hoe invloedrijk de bron / persoon is. Dit is o.a. gebaseerd op het potentiele bereik (denk aan bv. aantal volgers op Twitter, aantal likes op Facebook, schrijft deze persoon ook op een blog en wat is de Google ranking van die blog, hoeveel bezoekers heeft de blog, hoe vaak verschijnt er een nieuw bericht etc.)

OP WELKE GEBIEDEN IS HET MOGELIJK OM TRENDANALYSE UIT TE VOEREN (SENTIMENT, VOLUME, TIJDSTIP, GEO, NETWERK, INVLOED… ETC.)?

Het is mogelijk om op al de genoemde gebieden trendanalyses uit te voeren.

Sentiment

Via onze sentiment analyse kan de klant in 1 oogopslag per aangegeven periode bekijken wat het sentiment was over de opgegeven zoekopdracht. Welke dag het meest- minst postitief/negatief/neutraal was.

Themes Cloud

In de themes cloud kan men bekijken welke woorden het meest worden gebruikt in combinatie met de zoekopdracht. Dus in één oogopslag is zichtbaar wat er speelt in de markt. Daarnaast kan men ook nog dieper bekijken hoe vaak welk woord is voorgekomen.

Volume

Door onze volumegrafiek kan men bekijken wat het volume is van een bepaalde periode samen met de verwachte lijn hierin

Geografie

Via onze landkaart kan men bekijken waar de berichten vandaan komen en op die manier bekijken in welke provincie/stad het meest wordt gesproken over het eigen onderwerp.

IS ER EEN EENVOUDIGE OPTIE VOOR DIRECTE VERTALING BESCHIKBAAR (BIJV. VIA GOOGLE TRANSLATE) EN IS HET MOGELIJK DE TAAL VAN UITINGEN AUTOMATISCH TE BEPALEN?

Via de “translate” knop aan de zijkant van elk bericht, wordt men verwezen naar de vertaal pagina waar men kan kiezen van welke taal het naar welke taal het vertaald dient te worden.

IS HET MOGELIJK OM LOCATIE VAN UITINGEN TE BEPALEN (GEO)?

Ja, o.a. op basis van GPS locatie van mobiele telefoons.

IN HOEVERRE IS HET MOGELIJK OM DATA TE KOPPELEN AAN EXTERNE BRONNEN (ZOALS BEREKENEN PR- WAARDE, CBS-INFORMATIE… ETC.), ZOJA LEG UIT.

Dit is momenteel nog niet mogelijk.

SELECTIEMOGELIJKHEDEN

OP WAT VOOR MANIER WORDT DE QUERY OPGEBOUWD DOOR DE GEBRUIKER?

De query wordt opgebouwd uit zoektermen die voor de gebruikers van belang zijn. Koppeling van verschillende termen aan elkaar, uitsluiten van woorden, ed. Er kan een onbeperkt aantal worden in een zoekopdracht worden geplaatst zodat men de zoekopdracht zo kan aanmaken dat hij die berichten binnenhaalt die de klant wilt zien. (Boolean Search)

IS HET MOGELIJK ITERATIEF DE QUERY OP TE BOUWEN OP BASIS VAN ZOEKRESULTATEN?

Het is mogelijk zelf de query aan te passen en te wijzigen aan de hand van de gevonden data. De data die dan in het systeem staat zal dan niet verloren gaan.

IS HET MOGELIJK VISUEEL EEN DRILL-DOWN TE DOEN OP DE UITKOMSTEN (TOPICS, BRONNEN, POSTERS, …)

Drill down is mogelijk op bv. bepaalde onderwerpen (drill down bij bijvoorbeeld de themes cloud), selectie op bepaalde bronnen, personen, e.d.

IN HOEVERRE IS HET MOGELIJK OM TE SELECTEREN OP RELEVANTIE, ZOJA HOE WORDT RELEVANTIE BEPAALD?

Er kan geselecteerd worden op bereik van het bericht, op positief/negatief, op social media kanaal, op plaats, op persoon, ed.

TOT WELK NIVEAU VAN TIJDSINTERVALLEN KAN WORDEN GESELECTEERD (DAG, UUR, MINUUT, ..)

Het is mogelijk te selecteren op dag niveau (dus dag, bepaalde dagen, weken, maanden, e.d.)

USER INTERFACE

UIT WELKE MODULES BESTAAT DE TOOL (BV WEBCARE, SELECTIE, RAPPORTAGE, …)?

• Monitoring nationale en internationale social media
• Webcare (beheer eigen social media kanalen)
• Automatisch en persoonlijke rapportages
• Connect (beheer eigen Facebook pagina)
• RSS feed

WAT ZIJN DE WORKFLOWMOGELIJKHEDEN VAN DE TOOL OP GEBIED VAN: WEBCARE, RAPPORTAGE GENEREREN?

Het is mogelijk berichten naar elkaar door te zetten, de eigen workflow te bekijken en af te vinken als berichten zijn afgehandeld. Daarnaast kan men reageren vanuit het systeem en worden deze reacties opgeslagen in de kalender zodat voor iedereen duidelijk is hoe de webcare verloopt. Rapportages kunnen per dag/week of maand automatisch verstuurd worden en per persoon aangepast worden. Een voorbeeld van de workflow is:

IS HET MOGELIJK OM CLASSIFICATIENIVEAU VAN GEBRUIKERS EN/OF CLASSIFICATIE IN WORKFLOW TOE TE PASSEN?

Het is mogelijk om personen verschillende rollen toe te bedelen. Hierdoor kan men bepalen wie alleen mag lezen of ook de webcare kan beheren. Daarnaast is het mogelijk subaccounts toe te voegen zodat onder één account verschillende bedrijfsonderdelen toegevoegd kunnen worden en men kan bepalen wie tot welk onderdeel toegang mag krijgen.

WELKE SOORTEN GEBRUIKERS WORDEN ONDERSCHEIDEN EN WAT ZIJN HUN RECHTEN?

Er kunnen verschillende rollen worden toegekend aan de verschillende gebruikers. De volgende opties zijn mogelijk voor de gebruikers:
External Admin: Als “Admin” kan je naast alles zoals bij “User” ook alle management functionaliteiten van het systeem zelf beheren waaronder: nieuwe gebruikers aanmaken, rollen verdelen etc.
External User: Als “User” kan je alle functionaliteiten van het systeem gebruiken, zoals de analyses in de monitoring en engagement, rapportages instellen en ontvangen, alerts instellen en ontvangen, nieuwe zoekopdrachten aanmaken, bestaande zoekopdrachten veranderen etc.
External Read Only: Als “Read Only” kan je gebruik maken van alle functionaliteiten in het systeem zoals bij een “User”, behalve het instellen van nieuwe zoekopdrachten of het veranderen van bestaande zoekopdrachten.
Outbound / Engage: Voor ieder van de bovenstaande rollen geldt dat ze zowel met als zonder een “outbound” optie kunnen worden ingesteld. De outbound optie betekent dat die gebruiker ook gemachtigd is om berichten uit te sturen via de ENGAGE module.
Zoekopdrachten en Engage account verdeling: Voor iedere gebruiker geldt dat we kunnen instellen tot welke zoekopdrachten en resultaten ze toegang mogen krijgen. Hetzelfde geldt voor de machtiging vanuit welke Twitter en / of Facebook accounts de gebruiker berichten mag versturen in de Engage module. We kunnen dit zo ver als nodig op maat maken.

IN HOEVERRE IS HET MOGELIJK OM VANUIT GRAFIEKEN IN TE ZOOMEN OP DETAILNIVEAU?

Men kan indien nodig vanuit de grafieken inzoomen op zeer gedetailleerd niveau. Zo kan men de berichten bekijken achter de themes cloud/sentiment/trend analyses. Vanuit de landkaart doorklikken op de specifieke berichten per stad en vanuit de berichten ook nog de persoonlijke informatie van de persoon achter een bron bekijken (persoonlijke informatie, aantal volgers, uitgestuurde berichten, invloed op de social media, etc.

VOOR WEBCARE IS REGELMATIG DE NORM BINNEN 1 UUR NADAT DE UITING ONLINE IS GEGAAN REAGEREN, BINNEN 24 UUR OPGELOST. IN WELKE MATE SUPPORT HET SYSTEEM OM DEZE SLA TE HALEN (DENK AAN SORTERING, PRIORITERING, ALERTING BIJ OVERSCHRIJVING ETC.)

Berichten worden nagenoeg realtime binnen gehaald waardoor gebruikers deze SLA goed kunnen behalen.

RAPPORTAGE

WELKE RAPPORTAGES ZIJN ER MOGELIJK ZOALS: STATISTIEKEN, TOPICS, ETC.

• Trends, of trending topics worden weergegeven in de Themes Cloud. In de Themes Cloud komen de woorden naar voren die het meest genoemd worden i.c.m. de zoekopdracht. Hierin kun je dus in een oogopslag zien wat er speelt. Deze kan als rapport dagelijks, wekelijks, of maandelijks naar e-mail verzonden worden of via het dashboard worden bekeken.
• We kunnen zoekopdrachten aanmaken naar de concurrent, zodat we alle analyses (Themes Cloud, Top Influencers etc.) ook van de concurrent kunnen maken. Daarnaast kunnen we onder het tabblad Compare bedrijven vergelijken met de concurrent. Bijvoorbeeld: het aantal berichten, het aantal post, demografische gegevens, geografische gegevens en sentiment.
• In het dashboard of via report/alerts kunnen we sentimentgrafieken bekijken. Dit sentiment wordt gemeten op basis van een computergestuurd systeem dat zich baseert op Natural Language Processing studies.
• Alle analyses zorgen voor inzicht in trends en kansen en gevaren (Themes cloud, sentiment, trendgrafieken, volumegrafieken). Voor kansen en gevaren op allerlei onderwerpen kunnen alerts worden ingesteld.
• Het systeem voegt aan ieder bericht of gebruiker een Ranking toe, zodat we op een schaal van 1 op 10 kunnen zien hoe invloedrijk of belangrijk het bericht is. Dit wordt gebaseerd op vele verschillende gegevens zoals: het aantal followers op Twitter, retweets, hoe vaak een persoon listed staat, hoeveel Facebook likes, heeft diegene daarnaast een blog? Hoeveel mensen zijn geabonneerd op de blog en de score in Google resultaten. Daarnaast brengt het systeem ook Topinfluencers in kaart. Met Topinfluencers brengen we in kaart wie of welke bron de zoekopdracht het vaakst noemt.

NB: De analyses worden door het systeem gedaan, gegevens zijn wel handmatig aan te passen. De rapportages naast de analyses in het dashboard die dagelijks, wekelijks of maandelijks naar e-mail worden verzonden, kunnen per gebruiker naar behoeften worden ingesteld.

WAT ZIJN DE MOGELIJKHEDEN VOOR HET GRAFISCH WEERGEVEN VAN DE INFORMATIE (GRAFIEKEN, TAG CLOUDS, ETC.)

Alle data worden in het dashboard grafisch weergegeven.

WELKE ALERTS ZIJN MOGELIJK, HOE WORDEN DEZE GECOMMUNICEERD (MAIL, RSS, SMS, ETC.), ZIJN DEZE REALTIME EN HOE KUNNEN DEZE WORDEN INGESTELD?

RSS feed en e-mail alerts. Deze zijn realtime en kunnen via de RSS per bericht worden doorgestuurd naar de opgegeven personen. Via volume alerts kan er een alert worden aangezet op het aantal berichten (totaal/positief/negatief en/of neutraal).

WELKE MOGELIJKHEID ONDERSTEUNT DE SOFTWARE OM REALTIME INFORMATIE TE RAPPORTEREN, OP BASIS VAN WELKE BRONNEN?

Men kan rapportages aanzetten per dag/week of maand of per direct een rapportage aanmaken, die op basis van alle gegevens die in het systeem beschikbaar zeer uitgebreid tot zeer summiere informatie en analyses kan bevatten. Daarnaast zijn er realtime alerts beschikbaar en RSS feeds zoals in vorig antwoord beschreven.

WELKE MOGELIJKHEID ONDERSTEUNT DE SOFTWARE OM EEN OVERZICHTSSCHERM (NARROWCASTING) TE GENEREREN, KAN DEZE DE REALTIME STATUS WEERGEVEN?

Onze RSS feed genereerd realtime de informatie stroom, welke voor narrowcasting gebruikt kan worden.

WELKE MOGELIJKHEID TOT AUTOMATISERING VAN RAPPORTAGE ONDERSTEUNT DE SOFTWARE? (SELECTIE UITVOEREN, VASTE RAPPORTAGES EN AUTOMATISCHE VERSPREIDING)

Men kan automatisch gepersonaliseerde rapportages versturen naar iedere geïnteresseerde (hoeft geen gebruiker van het systeem te zijn). Men kan kiezen welke analyses en gegevens in de rapportage terecht moet komen door middel van het aanvinken van de opties. Deze rapportages worden automatisch elke dag, week of maand naar de opgegeven mailadressen toegestuurd

WELKE MOGELIJKHEID IS ER OM STATISTIEKEN TE GENEREREN OVER DE WEBCARE-ACTIVITEITEN?

Het is mogelijk om verschillende statistieken van de eigen webcare activiteiten te bekijken. Mogelijkheden zijn onder andere: bekijken welke berichten het beste worden opgepikt, aantal personen dat op de ingegeven links drukt en de personen die engagen met jullie, groei van de eigen social media, etc.

VOOR WEBCARE IS VRIJ VAAK DE NORM BINNEN 1 UUR NADAT DE UITING ONLINE IS GEGAAN REAGEREN, BINNEN 24 UUR OPGELOST. IN WELKE MATE KAN OP DEZE SLA WORDEN GERAPPORTEERD?

Berichten worden nagenoeg realtime in het systeem geladen dus voor bedrijven of organisaties is het via Meltwater mogelijk deze norm ruim te behalen.

WEBCARE

WELKE ACTIES KUNNEN ER GENOMEN WORDEN OP INDIVIDUELE UITINGEN (REAGEREN, DOORSTUREN, ACTIEPUNTEN, NOTITIES… ETC.)?

Alle bronnen:
• Doorsturen
• Notities toevoegen
• Berichten “onthouden”
• Berichten verwijderen
• Accounts blocken
Facebook en Twitter:
• Alle bovengenoemde mogelijkheden +
• reageren
• doorzetten

IN HOEVERRE HET MOGELIJK INDIVIDUELE BERICHTEN TE LABELEN EN DOOR TE STUREN NAAR DE JUISTE GEBRUIKER?

Dit is mogelijk doordat berichten in mappen geplaatst kunnen worden. Daarnaast kan men via het systeem berichten naar elkaar doorsturen en tags toevoegen.

ZIJN ER ALERTS MOGELIJK OP INDIVIDUEN?

Wel op volumes en sentiment, niet op individuen. Ook kan via een eigen zoeksopdracht worden gezocht op individuen en daar alerts op worden ingesteld.

WAT IS DE INTEGRATIE MET TWITTER, FACEBOOK, FORA EN ANDERE OM VANUIT HET TOOL TE KUNNEN REAGEREN, ZIJN PRIVEBERICHTEN OOK MOGELIJK?

In een basislicentie kunnen 10 Facebook en / of Twitter accounts worden gekoppeld aan de Engage module. Voor de Engagement module bij Meltwater Buzz geldt dat het mogelijk is om vanuit het systeem te reageren op Facebook en Twitter berichten in de monitoring + het versturen van berichten vanuit het systeem. Daarbij zijn het versturen van privé berichten ook mogelijk.

Daarnaast is het ook de bedoeling van de Engagement module om alle inkomende en uitgaande berichten te managen en te analyseren. Meltwater Buzz is Preferred Marketing Developer van Facebook (enige tool in NL) en heeft daarnaast door o.a het toevoegen van verkorte URL´s de mogelijkheid om alle uitgaande berichten te analyseren. Te denken valt aan hoe vaak mensen op jullie berichten hebben geklikt, het bereik, de mensen die jullie het meest hebben geretweet, wat werkt wel, wat werkt niet, ROI, groei van volgers en likes, etc.

IN HOEVERRE IS HET MOGELIJK HET OVERZICHT TE BEWAKEN VAN CONVERSATIES VANUIT DE TOOL?

In de social profiling is het mogelijk de berichtgeschiedenis met de specifieke persoon te bekijken. Daarnaast is te zien wie een reactie heeft gegeven vanuit het systeem.

IN HOEVERRE IS MOGELIJK OM MET MEERDERE TEAMLEDEN CONVERSATIES TE VOEREN EN BEWAKEN (BIJVOORBEELD OOK OVERDRACHT) IS ONDERSCHEID MOGELIJK WAARBIJ MEDEWERKERS INPUT KUNNEN LEVEREN VIA DE TOOL?

In een basislicentie bij Meltwater Buzz krijg je 5-10 unieke gebruikers met eigen inloggegevens. Deze gebruikers kunnen vanzelfsprekend tegelijkertijd inloggen en kunnen daarnaast bepaalde rol en rechten verdelingen krijgen. Ook kunnen deze inlogcodes door meerdere medewerkers tegelijkertijd gebruikt worden indien gewenst.

Dit is dus anders dan het hebben van alleen 1 gebruikersnaam die op meerdere plaatsen door meerdere personen gebruikt kan worden. Dit is namelijk erg belangrijk voor bepaalde rollen verdeling en zeker als we het gaan hebben over Engagement en webcare. Het is belangrijk om binnen het systeem inzicht te hebben wie wat mag doen, heeft gedaan, taken heeft, etc. Hiervoor is het nodig om unieke gebruikers te hebben. Daarnaast is het via de workflow mogelijk voor de teamleden om onderling via het systeem conversaties te voeren. Hierbij kan men denken aan het doorsturen van berichten, het toewijzen van taken aan elkaar en het plaatsen van aantekeningen bij berichten.

WELKE STATISTIEKEN ZIJN ER TE MAKEN OP DE GEVOERDE CONVERSATIES?

Via de engagementmodule is het mogelijk de eigen invloed van de social media te bekijken. Er zijn vele analyse mogelijkheden mogelijk. Zo is de eigen social media groei te zien, uit te filteren welk bericht de grootste invloed heeft gehad en wie de berichten heeft doorgestuurd.

PRIJSSTELLING

ANDERE CONTRACTVOORWAARDEN (BIJV. DUUR VAN EEN CONTRACT, SPRAKE VAN STANDAARDVERLENGING, MOGELIJKHEID TOT OPZEGGING CONTRACT IN EERSTE JAAR, ETC.)

Wij werken met jaarlicenties die bestaan uit een flatfee. Alleen het aantal gebruikers en campagnes zijn van invloed op de prijs. Het contract kan na de jaarperiode opgezegd worden.

BASIS VOOR GEBRUIKERSLICENTIES, KOSTEN PER LICENTIE

• 5 gebruikers
• 10 campagnes (bestaande uit een onbeperkt aantal zoekwoorden)
• Automatische rapportage mogelijkheden
• Analyses
• Complete producttraining
• Onbeperkte consultancy gedurende de loop van de licentie
Prijs per module indien webcare en monitoring apart worden berekend? Prijzen zijn vanaf 7.500 euro op jaarbasis.

KOSTEN VOOR TRAINING/CONSULTANCY

Geen, wij werken met een falt-fee en vinden goede training en consultancy zeer belangrijk voor onze klanten.

ZIJN ER EXTRA KOSTEN VERBONDEN AAN SUPPORT?

Nee.

IN HOEVERRE IS HET MOGELIJK OM (TIJDELIJK) OP TE SCHALEN IN HET KADER VAN CRISIS?

Het systeem kan binnen een paar minuten uitgebreid worden indien gewenst (tegen meerprijs).


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.