Meer gebruikers dan makers van user generated content

29 juni 2007, 04:40

Er zijn meer gebruikers van user generated content dan er makers zijn. ‘Are there enough people recording their cats?’ vraagt marketingbureau eMarketer zich retorisch (en cynisch, wat mij betreft) af in dit recente artikel over user generated content.

Voorspellingen maken, ze zijn er dol op bij eMarketer. Eerder deze week schreven we hier al een artikel over de flinke toename in advertentieomzet van user generated content. Ook daar liep de voorspelling van Emarketer door tot 2011.

En nu dus een artikel met toekomstverwachtingen over de hoeveelheid ‘makers’ in relatie tot ‘gebruikers.’ Dat is natuurlijk een vreemde insteek en een interessante afbakening. Een maker is volgens mij per definitie een gebruiker. En is iemand met een YouTube account, die op MySpace een filmpje kijkt een gebruiker? Of juist een maker? Ik weet het niet.

Nu ja, eMarketer heeft de cijfers. We beperken ons eerst even, omwille van de handzaamheid van de vergelijking, tot de wereldwijde aantallen. Het geschatte aantal gebruikers van user generated content in 2011 (wereldwijd) is volgens eMarketer 254 miljoen. In 2006 was dit nog 128 miljoen.

{title}

Dan het aantal mensen dat niet gebruiker, maar maker is van user generated content (wederom wereldwijd). In 2011 is dit aantal volgens eMarketer 238 miljoen. In 2006 was dit nog 118 miljoen.

{title}

Bij het vergelijken van de cijfers valt mij op dat er helemaal niet zoveel verschillen zijn tussen makers en gebruikers. In onderstaande tabel heb ik daarom ook even de cijfers van de V.S. opgenomen.

{title}

Een verschil van 10 miljoen wereldwijd tussen gebruikers en makers in 2006. Dat verschil loopt in de voorspelde cijfers op tot 16 miljoen in 2011. In de V.S. zien we in 2006 een verschil van zes miljoen tussen maker en gebruiker van user generated content. In 2011 is dat verschil gelijk, ook zes. Je zou deze cijfers nog even relatief tegen elkaar af kunnen zetten. Dan zal volgens mij helemaal blijken dat de verschillen minimaal zijn.

eMarketer stelt in het artikel: ‘There are more content consumers than creators.’ Dat klopt. Het zijn er meer. Maar ik vind de bijbehorende cijfers allerminst overtuigend. En voor de V.S. klopt de gesignaleerde trend gewoon niet. Of is dit gewoon een mooie, interessante voorspelling?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Gilbert den Hertog

    Het gaat om de definitie denk ik. Volgens het onderzoek zijn homepages (blogs), Myspaces en Wiki’s ook UGC en dus niet alleen video items. Dat maakt de vergelijking eigenlijk een beetje een open deur. Er zullen inderdaad erg weinig internet gebruikers zijn die nooit iets gepost hebben of geen enkele vorm van eigen content waar dan ook hebben staan.

    Het wordt pas interessant als je je beperkt tot bijvoorbeeld video items. Daar zit natuurlijk een nominale groei in zowel gebruik als creatie. Gewoonweg omdat het pas sinds enkele jaren mogelijk is om video content up te loaden en bekijken. Daarbij opgeteld het groeiend aantal devices (telefoons, camera’s) om video digitaal op te slaan en je hebt de oorzaak van een groeiend aanbod. Tel daarbij op het succes van Google Idols, Jack-ass copy cats en de nodige schandaal video’s van voetbal keepers of diverse celebrities en je hebt een trend te pakken.

    Interessanter is de vraag of er een verschuiving bestaat van bijvoorbeeld tekst content naar video creatie. Waar je vroeger op je homepage volstond met een stukje proza over je belevenissen, kun je nu aan de slag met video van een kwaliteit waar televisie makers in de jaren 80 alleen maar van droomden. Op hoeveel Hyves, Blogs of Homepages staat al wel niet User Generated Video Content?

    Je zou overigens bij YouTube kunnen kijken naar de verhoudingen tussen unieke bezoekers, totaal aantal videoitems in de database, aantal user accounts met video items en totaal aantal vertoningen in een bepaalde maand. Als die ratio’s vervolgens onderling verschuiven tov elkaar, kun je uitspraken doen over de verhoudingen tussen gebruikers en makers en daar trends uithalen. Ik denk niet dat Google al die info openbaar maakt, hoewel er uiteraard wel schattingen te maken zijn.


    29 juni 2007 om 07:33
    vincente

    Iets maken en iets consumeren is compleet ander tijdshoeveelheid. Een video maken van 4 minuten duurt 4 uur. Ik consumeer veel meer dan ik creeer en de rest van het internet is hetzelfde.

    GeenStijl gaf mij leuke cijfers. Een interactieve blog dus veel mensen doen mee right? Nee! Van de 1.5 miljoen mensen die maandelijks langs komen reageer 0.8% dus 12.000 mensen. Om die reacties in de tang te houden hebben ze 3 redacteuren die de ergste responses eruit gooien (kun je nagaan hoe erg het moet zijn). 60% is trouwens HBO of hoger wat ik niet dacht.

    Maar het punt is. Wij produceren op een beperkt aantal plaatsen maar lopen overal te consumeren. Qua tijdsbesteding weet ik het nog niet maar vermoed ik dat de top 5% 80% van de hoeveelheid UGC maakt. De rest doet af en toe op een bepaalde plek wat.

    Laat de onderzoeken maar komen!

    Vincent Everts


    29 juni 2007 om 08:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!