Meer resultaat uit je ads? Run je campagnes als een Olympiër

Als merk wil je graag dat je ads high performing zijn. Maar benader je de online advertising ook vanuit een high performance insteek?

10 augustus 2023, 14:14 1583 x gelezen

Haal jouw inspiratie uit topsport en benader iedere online campagne alsof je een olympiër voorbereidt op een gouden plak. Dat klinkt leuk, maar wat betekent dit nou eigenlijk?

In dit artikel leg ik uit hoe je het resultaat van je huidige ad performance significant en direct verhoogt door de campagne te benaderen als olympische topsport. Denk aan resultaten als: 

  • Hogere slagingskans c.q. conversiecijfers op je advertenties 
  • Time Crushing: sneller resultaten bereiken
  • Minder inspanning en investering (CPL daalt), hogere ROI. 

Nieuwsgierig? Let’s go. 

De mentaliteit van een olympiër VS amateursport

Overhaast adverteren vs. adverteren voor langetermijn succes

Mij verbaast hoeveel campagnes er overhaast van start gaan. Ineens is er urgentie: men ziet dat er veel kansen zijn. Soms is het ook simpelweg overhaast enthousiasme en een gebrek aan ervaring en komt het uit de beste intentie (“let’s go all in!”) voort. Men is uit op een topprestatie en daar wordt budget voor vrijgemaakt. Alleen: die sprint is slechts van korte duur. Er is een trigger geweest en tijdelijk wordt het gaspedaal volledig ingetrapt. Helaas is zo’n opwelling qua succes maar van korte duur. Na niet al te lange tijd beginnen de scheuren erin te komen: eigenlijk vallen de resultaten tegen, en er is op voorhand geen strategie uitgedacht om die te verbeteren. En dus gaat het merk van een tijdelijke (schijn)prestatie waar veel tijd, aandacht en budget naar uitgaat, terug naar….helemaal niets.

Eigenlijk koersen ze daarmee af op een blessure. Aiii, blessures, die leveren je niet alleen ongemak op. Maar ook vertraging en verspilde energie. 

Vaak zie je het terugkomen: 

  • Learnings uit eerdere advertenties worden niet doorgevoerd
  • Budgetten worden onregelmatig verdeeld, waardoor het geld ‘ineens’ op is 
  • Conversiecampagnes only: alleen focussen snelle termijn winst 
  • Doelgroepen drogen snel op 
  • Weinig learnings: door korte termijn ‘sprint’ kun je eigenlijk geen learnings trekken. Met andere woorden: de volgende resultaten zijn net zo (niet minstens) zo duur. Veel geld verspild, spelen op geluk, weinig wijzer. 

En blessures, die wil jij als Olympiër absoluut vermijden!

Hoe een olympiër dit aanpakt 

Een olympiër is uit op learnings en werkt daarom veel gerichter. Hij weet wat hij gaat testen. Ieder resultaat, positief en negatief, is feedback. Wat werkt wordt heel bewust getest, dag in dag uit. Er worden geen random strategieën ingezet. Olympisch adverteren betekent dus met name dat je van tevoren heel goed nadenkt over wat je wilt leren en testen. En dat je verder kijkt dan alleen het ‘live gaan’ van je advertenties. 

Testen VS gericht testen

Als het gaat om het testen van de visuals. Algemeen bekend is dat het goed is om verschillende beelden bij je advertentie te testen. Een adverteerder zal die in de regel toepassen.  Er worden meerdere beelden ingezet om te kijken wat het beste presteert. Slecht presterende worden uitgezet.

Klinkt goed? Nee, een Olympiër neemt daarmee geen genoegen. 

Hoe een olympiër dit aanpakt 

Een Olympiër weet: ik wil een portret, een product afbeelding, een animatie en een video en wel van deze inhoud, vorm en stijl. Oftewel: een olympiër is vele malen concreter is over wát en waarmee hij gaat testen. En zorgt ervoor dat de variabelen die werken of juist verstoren feilloos kunnen worden aangewezen. Hierbij zijn de juiste tools en budgetten aangepast om het resultaat goed door te kunnen meten. Zie het als het voedingsplan van een topatleet: die eet niet ‘een variëteit aan maaltijden’ om genoeg voedingstoffen binnen te krijgen omdat er dan vast iets tussen zit wat werkt. Een Olympiër heeft een voedingsschema dat continu wordt getest en verbeterd voor de hoogst mogelijke performance

Succes is saai”. Olympiërs weten dat

Onverwachte publicaties VS performance planning

De kwaliteit en betrokkenheid van jouw adverteerder zie je ook vaak terug in de aanwezigheid of juist afwezigheid van een jaarplan. En ik weet het: hoe saai klinkt een ‘jaarplan’. Zeker als je net start, is een jaarplan niet vaak iets wat aanwezig is. Maar je wilt van te voren al vaststellen:

  • Hoeveel content moet/kan er gemaakt worden?
  • Op welke momenten/seizoenen zetten we andere thema’s in? Op welke aankomende hoogtepunten kunnen we nu al anticiperen? Zo voorkom je van die ‘mediocre’ inhakers die eigenlijk vaak underperformen. Terwijl je maanden van tevoren al een campagne kunt bedenken waar de rest bij verbleekt! Slecht voorbereiden is voorbereid zijn om te falen. Olympiërs weten dat.

Mediocre inhakers: Denk aan de Sinterklaas- en Moederdag campagnes die half strompelend en met spelfouten toch snel online gezet worden… Elk jaar zijn ze er weer.

Hoe een olympiër dit aanpakt 

Simpel. Jaarplanning, budgetering. En gaan. Je weet wat je te wachten staat en wacht niet tot het laatste moment om actie te ondernemen. Het hele marketing team is hier overigens van op de hoogte. Samenwerken is key.

Bevooroordeeld vs. de emotie opzij zetten

Als je een campagne opzet kun je op één ding reken: iedereen vindt wat. De afbeelding is niet professioneel genoeg, de button moet een andere kleur, en de video creatie is te duur. Je staart je blind op standaardfunnels die je online kunt vinden om zo jouw keuzes te rechtvaardigen. Maakt adhoc gekke budget aanpassingen of vertraagt het proces. 

Hoe een olympiër dit aanpakt 

Olympiërs zijn veel objectiever. Die laten zich niet van de weg brengen door de 1001 meningen maar houden zich vast aan de basisprincipes. ‘De markt bepaald’. Zodra alles in lijn is met het merk en campagnedoel, gaan de advertenties live. En testen we snel en effectief. Soms verbaast het resultaat.

Rapporteren vs. Optimaliseren

Andere dingen die de mentaliteit van een olympiër kenmerken: sneller correcties maken. Je gaat sowieso off track zijn en het gaat sowieso tegenzitten. De vraag is hoe snel je bijstuurt. Ook zal een olympiër een hele simpele basisregel aanhouden: stoppen met niet werkbaar is en meer werk doen van wat werkbaar is.  Om succes te bereiken wil je heel consistent zijn op wat werkbaar is. Wij zeggen bij Marketing Athletes altijd: “succes is eigenlijk heel saai.” Olympiërs weten dat, onze klanten ook.

It pays off though!

Als fanatiek sporter en Digital Marketing specialist hou ik mij dagelijks bezig met het verhogen van 'performance'. Performance, staat voor het voortbewegen naar het lange termijn doel EN de moed om daar in het nu, dingen voor te doen, en te laten. Uitmuntende marketeers zij atleten. We mogen trots zijn op dit vak.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!