Mag het een DNS-je meer zijn?
Een interview met Kyle York op TNW12 over het inzetten van sales voor tech startups
Een start-up is cool. Met een start-up hoor je er weer helemaal bij. En als deze start-up dan ook nog iets in tech doet, dan liggen de investeerders aan je voeten. Tenminste, als je een goed idee en dito business plan hebt. Voor start-ups die niet de volgende Facebook-kloon willen bouwen maar een business die slechts schaalbaar is door het inzetten van mensenhanden komen op gegeven moment voor de keuze iets te gaan doen waar de gemiddelde geek van gruwelt: verkopers aannemen. Nee, de vaak in zichzelf gekeerde geeks en vlotte, extroverte jongens en meisjes in de commercie gaan vaak niet zo goed samen. Maar om een heus bedrijf te worden zal op gegeven moment toch vrede gesloten moeten worden.
Dat overkwam ook Kyle York, Chief Revenue Officer bij Dyn. Dyn verkoopt 'Internet Infrastructure Services. Huh? Bijvoorbeeld het installeren van DNS switches, zoals hij zelf zegt “het loodgieterswerk van het internet”. Geen DNS, geen e-mail, internet… Afijn, de wereld gaat ten onder. Dyn groeit heel erg snel, en niet in de laatste plaats door een flinke investering in het verkoopapparaat: 150 medewerkers, waarvan 60 in sales, $35 mln omzet.
In een door tech verzadigde omgeving van The Next Web was het verfrissend om eens iets geheel anders te horen. Bijzonder relevant voor start-ups. Na zijn gepassioneerd betoog on stage sprak ik Kyle voor DigiRedo TV/Marketingfacts. Over de belangrijkste punten om een geoliede verkoopteam op te zetten, de zaken die je daarvoor in huis moet hebben, en over eerlijkheid, passie en volharding. Mooiste uitspraak: “Mensen kopen van mensen die ze aardig vinden”. Een waarheid als een koe, maar o zo vaak vergeten.