Lokale SEO belangrijker dan ooit tevoren

17 augustus 2015, 11:05

Onlangs heeft Google een update uitgerold die grote impact heeft op lokale zoekresultaten. Google geeft nu namelijk geen 7, maar nog slechts 3 lokale resultaten. Stond je op positie D tot en met G? Dan wordt je niet meer vertoond in lokale zoekresultaten.

Wat is er veranderd?

Het oude lijstje waarin 7 resultaten van A t/m G gemarkeerd zijn, zag er als volgt uit voor bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘Schoenen Utrecht’:

Sinds vorige week krijg je niet meer de oude vertrouwde top 7 te zien, maar slechts de top 3:

Als we de oude situatie vergelijken met de nieuwe, zien we dat er meer is veranderd dan alleen het vertonen van minder resultaten.

  1. Telefoonnummer. In de nieuwe resultaten is niet direct meer een telefoonnummer zichtbaar. Om het telefoonnummer van een lokaal bedrijf te zien, is een extra klik nodig op de bedrijfsnaam om meer informatie te verkrijgen over het desbetreffende bedrijf.
  2. Website URL. In de oude situatie was onder de bedrijfsnaam de url van de website te zien, deze is vervangen door de knop ‘Website’ rechts van de bedrijfsnaam.
  3. Google+ pagina. Google heeft de directe link naar de Google+-pagina verwijderd, hiervoor zijn de openingstijden in de plaats gekomen.
  4. Adres. Het exacte adres van een locatie is niet meer zichtbaar, alleen nog de straatnaam. Dit bevordert het doorklikken op de nieuwe ‘Route’-knop.
  5. Niet geverifieerde locaties. Google heeft alle niet-geverifieerde locaties verwijderd uit de lokale resultaten. Het is daarom noodzakelijk om je lokale pagina te verifiëren via Google+.

Waarom is lokale SEO belangrijk?

Volgens statistieken van Mozcast worden in 14,7 procent van de zoekopdrachten de nieuwe lokale resultaten getoond in de VS. Aangezien er nog maar drie resultaten worden getoond, is lokale optimalisatie belangrijker dan ooit. En omdat lokale zoekresultaten, over het algemeen, boven de reguliere zoekresultaten worden vertoond, loont het om hier extra aandacht aan te besteden.

5 tips om lokaal te scoren (in de top 3!)

1. Verifiëren Google Mijn Bedrijf

Alleen een geverifieerde locatie zal worden getoond in Google Search. Met een geverifieerde locatie kan ook een verzorgingsgebied worden aangegeven, wat ervoor zorgt dat een locatie in Schiedam bijvoorbeeld ook vertoond zal worden wanneer er een zoekopdracht wordt gedaan vanuit Rotterdam.

2. Geef zoveel mogelijk informatie via Google Mijn Bedrijf

Na het aanmaken en verifiëren van een lokaal bedrijf ben je niet klaar. Naast het invoeren van openingstijden, telefoonnummer en website-url is de meest belangrijke categorie wellicht ‘Category’. In deze categorie kan je aangeven wat voor een soort bedrijf je bent. Het is mogelijk om hier meerdere categorieën aan te geven, maak hier dus ook gebruik van.

Voorbeeld:

3. Reviews verzamelen

Veel bedrijven verzamelen al reviews via bijvoorbeeld Trustpilot. Echter, de reviews in Google worden vaak vergeten. Beoordelingen geven potentiële klanten niet alleen vertrouwen, Google verwerkt deze ook in het algoritme voor lokale resultaten.

Een bijkomend voordeel is dat er vanaf 5 recensies sterren worden getoond in Google, wat positief bijdraagt aan het doorklikratio.

Voorbeeld sterren in lokale resultaten:

4. Lokale pagina’s creëren

Als een bedrijf meerdere locaties heeft, wordt vaak vergeten dat een bezoeker het liefst terechtkomt op de pagina van een locatie die voor hem/haar het dichtste bij is. Het is daarom belangrijk om de lokale locatie te vernoemen in de url, title, meta-description, headers, tekst en alt-tags.

5. Wees consistent

Meer dan eens zien we bedrijven langskomen die meerdere Google+-pagina’s hebben, zonder dat dit bekend is. Op deze pagina’s staan vaak oude adressen, telefoonnummers en openingstijden. Zorg ervoor dat elke lokale business zowel op je website als in Google+ consistent is in de informatie die wordt gegeven. Idealiter wordt op elke lokale pagina op je website het adres vernoemd en worden deze data gestructureerd opgemaakt als ‘LocalBusiness’.

Jochem Warnaar
SEO Consultant

Categorie

5 Reacties

    Eduard de Boer

    Jochem,

    Je bent de twee belangrijkste vervolgstappen (6 en 7) vergeten: citations creëren en waardevolle lokale links verzamelen. Of is dat stof voor een vervolgartikel? 😉


    26 augustus 2015 om 09:29
    jochemwarnaar

    Beste Keesjan,

    Dank voor het melden, de link is inmiddels aangepast.

    Groeten,

    Jochem


    3 september 2015 om 09:57
    Sjoerd Pijnappel

    De aantrekkelijke en makkelijke manier waarop je met reviewsystemen als TrustPilot en Feedback Company reviews kunt verzamelen, zorgt ervoor dat velen Google+ niet meer gaan gebruiken voor reviews. Alleen wordt dit dan niet gekoppeld aan lokale zoekopdrachten. Google zou eigenlijk dergelijke reviewsystemen moeten koppelen aan Google+, of ze moeten het mogelijk maken (net zoals bij ‘gewone’ zoekresultaten) dat ook reviews van andere systemen worden weergegeven.


    14 september 2015 om 13:39
    Eduard de Boer

    Sjoerd, tot een goed jaar geleden of zo, vertoonde Google ook de reviews die bedrijven hadden op andere sites. Die worden niet meer vertoond.

    Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het data-hongerige Google deze nog steeds wel “leest” en er intern “iets” mee doet. Alleen “wat”, dat blijft een raadsel 😉


    14 september 2015 om 14:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!