Linkbuilding, de meest gemaakte fouten

Opbouwen en inkopen van links om hoog te ranken in een zoekmachine? Op het moment dat oprechtheid vervalt, is een link direct minder waard.

17 februari 2023, 07:00 3140 x gelezen

Normaal gesproken ben ik niet een persoon die alle updates van Google bijhoudt. Ik heb namelijk een nogal eigenwijze visie op SEO. Maar afgelopen december was er een update die mijn aandacht trok: de link spam update. Een update waar ik al jaren op hoopte, want er wordt online behoorlijk wat gespamd om een toppositie in de zoekmachines te bemachtigen. Linkbuilding speelt daarbij een belangrijke rol.

Wat ís linkbuilding? Bij de definitie gaat het vaak al mis. Stel deze vraag aan tien SEO-specialisten en je krijgt tien verschillende antwoorden. De één heeft het over het verkrijgen van links en de ander juist over het opbouwen van links. Links blijven één van de belangrijkste rankingsfactoren van SEO, zeker omdat je op linkbuilding in principe geen controle hebt. Mensen moeten naar je verwijzen omdat je van waarde bent. Want als je niet van waarde bent, want is je link dan waard?

Het aanmaken van links om zoekmachines te misleiden: dat is wat mij betreft één van de meest gemaakte fouten als het om linkbuilding gaat. Zeker als het je enige doel is om met een keywordrijke ankertekst een relevantie te creëren op een bepaald zoekwoord. In dit artikel ga ik (in no particular order) verder in op de 6 meest gemaakte fouten bij linkbuilding, zodat je ze kunt voorkomen

1. Links inkopen uit een netwerk en alleen kijken naar DR en DA

Domain Rating (DR), Domain Authority (DA) en Trust Flow (TF) zijn termen die je vast herkent als je, net als ik, in de wereld van linkbuilding zit. Zo zijn er nog een heleboel verschillende termen die proberen aan te geven wat een domeinnaam waard is. Het probleem hiervan? Ze worden te pas en te onpas gebruikt als KPI’s om links in te kopen. En toevallig zijn de DR, DA en TF altijd hoog, waardoor het lijkt alsof je links voor een habbekrats inkoopt. Ik ben van mening dat deze toegepaste formules onvoldoende aangeven hoeveel waarde een domein nou écht heeft.

Het nadeel van links inkopen via een netwerk is dat jouw concurrenten precies hetzelfde doen. Een aanbod wordt vaak op grote schaal verspreid, dus een link op de website is niet uniek. Soms staan alle sites waarop je wilt linken zelfs op hetzelfde IP-adres gehost. Je kunt dit eenvoudig checken via bijvoorbeeld Batch Analysis van Ahrefs of een Bulk IP Lookup dienst. 

Dit zijn de mogelijke gevolgen van links inkopen vanuit een netwerk:

  • De content is niet hoogstaand of van toegevoegde waarde. Het artikel is vaak gericht op de ankertekst en niet op de lezer.
  • Je komt waarschijnlijk in een categorie met irrelevante artikelen.
  • Alle personen met een website (dus ook je concurrenten) kunnen deze links inkopen en daardoor is de linkplaatsing niet uniek.
  • Bij te veel van dit soort links herkent Google een opvallend patroon: manipulatie.

2. Links afkomstig van een Private Blog Network (PBN)

Een Private Blog Network (PBN) is een veelgebruikte manier om zoekmachines te misleiden. Een PBN is een verzameling websites van dezelfde eigenaar met als doel het creëren van een linknetwerk. Een domeinnaam die in het verleden veel waarde had, wordt gekocht en er worden direct verschillende blogs met links geplaatst om van het waardevolle domein te profiteren. Er zijn veel redenen waarom je juist geen gebruik moeten maken (en ook niet wilt maken) van een PBN. De belangrijkste reden is dat de site op deze manier geen toegevoegde waarde meer heeft.

3. Geen goede of te keywordrijke ankerteksten

De ankertekst is kenmerkend voor de manier waarop mensen naar een website verwijzen. Kijk je naar een sterk merk zoals Starbucks, dan ziet het linkprofiel er als volgt uit:

Ankerteksten  Verwijzende domeinen
starbucks 30,191 38%
www.starbucks.com 2,618 3%
starbucks.com 2,592 3%
<a>no text</a> 2,408 3%
starbucks coffee company 1,666 2%
here 1,612 2%
website 1,470 2%
https://starbucks.com 1,345 2%
starbucks coffee 1,176 1%
starbucks rewards 1,077 1%

Collega-auteur Jerrel Arkes schreef hier eerder over: Next level branded SEO voor B2B organisaties

Kijk je naar het linkprofiel van een site die actief bezig is met linkbuilding op een manier waarbij zoekmachines misleid worden door ankerteksten, dan zien de ankerteksten er heel anders uit:

Ankerteksten  Verwijzende domeinen
VOORBEELD.nl 737 16%
energie vergelijken 286 6%
internet vergelijken 275 6%
autoverzekering 184 4%
autoverzekering vergelijken 171 4%
overstappen 168 4%
<a>no text</a> 139 3%
OVERGENOMEN-WEBSITE.nl 133 3%
goedkope autoverzekering 106 2%
zorgverzekering vergelijken 106 2%

 

Het gaat hier om een bestaande website, maar de namen zijn weggelaten in dit voorbeeld.

Je ziet dat de ankerteksten van Starbucks de bedrijfsnaam bevatten en veel natuurlijker zijn. In het tweede voorbeeld is het linkprofiel te keyword-rijk, waarmee ik bedoel dat er op een onnatuurlijke manier te veel keywords als ankertekst worden gebruikt.

4. Links plaatsen die niet in de context passen

Stel: je schrijft een blog over F1 auto’s. Deze ziet er op het eerste oog goed en relevant uit. Maar dan komt er ineens een alinea met een link naar een commerciële site over autoverzekeringen. Als deze alinea niet bij de rest van het verhaal past, dan is die link toch helemaal niet relevant? Toch gebeurt dit vaak.

Een ander voorbeeld van een link die niet in de context past, kenmerkt zich door een afwijkende manier van linken naar externe sites. Op het moment dat je ineens met een “naakte URL” zonder ankertekst (https://www.voorbeeld.nl) linkt in een artikel, terwijl er in geen enkele blog met een soortgelijke URL gelinkt wordt, is dat vreemd. Want waarom zou de redactie midden in een zin ineens met zo’n URL gaan linken?

5. Te vaak linken naar je eigen site

Hoe weet je dat een blog is ingekocht door een partij? Daar kan ik kort over zijn: als er meerdere verwijzingen naar één website in een blog staan met een keyword rijke ankertekst, is dat een enorme red flag.

6. Wikipedia links als decoy-links plaatsen

Een decoy-link (ook wel een schaduwlink genoemd) is een extra link die in een artikel wordt geplaatst om de link waar het daadwerkelijk om gaat minder te laten opvallen. De insteek is:

“Laten we nog een linkje verwerken naar een autoriteit, zodat onze link minder opvalt als SEO-link.”

Een veelgebruikte decoy-link is een link naar Wikipedia. Daar is op zich niets mis mee, zou je denken. Maar als je veel links inkoopt en jouw link continu samen met een Wikipedia-link op een website staat, is dat een opvallend patroon. Zeker als deze websites ook nog irrelevant zijn en een rijke ankertekst hebben.

“Als ik aan links denk, dan denk ik aan een oprechte connectie tussen twee sites: de ene website raadt een andere website aan. Op het moment dat die oprechtheid vervalt, is een link direct minder waard.”

Conclusie: Bouw geen links, maar krijg echte links om hoog te ranken

Als ik aan links denk, dan denk ik aan een oprechte connectie tussen twee sites: de ene website raadt een andere website aan. Op het moment dat die oprechtheid vervalt, is een link direct minder waard. Het opbouwen en inkopen van links om hoog te ranken in zoekmachines, is wat mij betreft geen goede insteek en een veelgemaakte fout.

Dit zijn voor mij de 6 meeste gemaakte fouten bij linkbuilding. Mis je nog iets? Laat het dan weten in de comments!

 

Floris van Vredendaal
SEO Specialist bij Hatless

Floris van Vredendaal begon in 2011 een kleine webshop en zette vol in op SEO. Fast forward naar nu is hij een eigenwijze SEO specialist met een geheel eigen visie. Hij heeft samen met zijn vrouw een bureau dat zich op alle facetten van websites richt, zolang het maar met het zoekmachine kanaal te maken heeft.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!