Life is about losing fear
Jeroen Smit (dagvoorzitter Fusion 2005):
(…) Over 5 jaar zal het medialandschap volledig op zijn kop staan. Is dat erg? Nee. Maar het betekent wel dat reclamemakers en communicatiemensen op een compleet andere manier moeten gaan denken. Als ze in 2010 tenminste nog een boterham in dit mooie vak willen verdienen. Is dat dan erg? Alleen als je bang bent voor verandering. Als je nog steeds niet weet wat podcasting is, weigert weblogs te lezen of boeken via Amazon.com te bestellen. Als je hebt besloten dat ‘het mijn tijd wel zal duren’, dan hoop ik dat je voor 2010 lekker met pensioen kan. (…)
Jeroen Smit was een geweldige dagvoorzitter en een genot om naar te kijken en luisteren. Op geniale wijze wist hij de sprekers te prikkelen en de toehoorders door de dag heen een aantal boodschappen mee te geven. Ook de meeste keynote sprekers waren erg goed. Ik heb in ieder geval genoten van Freek Busweiler (Wegener), Alfred Levi (MM&MO), Fons van Westerloo (RTL), Marian Salzman, Enderson Guimaraes (Philips) en Michiel Buitelaar (KPN). Aad Boon (UPC) wist helaas de dag niet af te sluiten met de uitsmijter die Fusion 2005 wat mij betreft zeker had verdiend. Complimenten voor de organisatie!
Ik ga zo de kroeg in, wellicht later nog een inhoudelijk verslag (reken er maar niet op 😉 Wel een paar foto’s voor geinteresseerden.
Theo, nog bedank voor de uitnodiging. Eduard en Stephan, dank voor de samenwerking!
Marco was inderdaad leuk om als het Cocktail Trio op het podium te staan 🙂
Ik ben gisteren ook naar deze seminar geweest en ik moet eerlijk bekennen: het viel me tegen. Zal wel komen doordat ik regelmatig op deze site kom: daardoor weet ik eigenlijk al te veel. 😉 Ik ben ook bij jullie sessie geweest. Dat was eigenlijk voor mij het hoogtepunt van de dag.
Verder viel de organisatie me tegen: het was rommelig, koud en gehorig.
Waar het eigenlijk op neer komt: ik moet één van jullie 3-en gewoon uitnodigen voor een presentatie op mijn werk. 😉
Pat, dank voor je complimenten! Vwb het congres, eens dat voor de vaste lezers van Marketingfacts niet veel nieuws is verteld maar juist dat aspect vond ik goed om op te merken. Steeds meer traditionele marketeers zien dus blijkbaar in dat ze moeten kiezen voor een andere aanpak en dat internet daarbij een steeds grotere rol gaat spelen. Vwb de organisatie, je hebt gelijk vwb de locatie/ruimte; mijn complimenten waren vooral gericht op de keuze van sprekers.
Gisteren geweest op Seminar Fusion 2005. Plenaire sessie in de ochtend was zeer onderhoudend. Dagvoorzitter was een goede keuze. Een dikke onvoldoende scoorden de paralelsessies pod casting en reclamemaken in de nieuwe wereld. Verder vond ik de locatie niet best (gratis aangeboden aan organisatie?). Organiseren is echt een vak.
Ik verliet met gemengde gevoelens de zaal.
Michel, ik heb alleen de parallelsessies over mobile marketing gevolgd (had overigens verwacht dat deze markt zich al verder had ontwikkeld) en onze eigen sessie over blogging. Kun je iets meer vertellen van de sessies over podcasting en reclamemaken in de nieuwe wereld? Ben ook benieuwd naar de andere parallelsessies. Altijd jammer dat je er maar een paar kunt volgen. Had ook graag de presentaties van Igor Beuker over viral marketing en Erwin van Lun over merken bijgewoond.
Inhoudelijk ook gemengde gevoelens, waarbij vooral de sessie ‘is er leven na de 30 seconden commercial’ ronduit slecht was; totaal gebrek aan inhoudelijke verdieping.
Dieptepunt was de locatie: alleen een gordijn als scheiding tussen de zaal en de rest van de ruimte kan echt niet; ik heb bij 2 presentaties de helft gemist vanwege het rumoer buiten de zaal, catering die met spullen sleept etc. Om over de defecte verwarming nog maar te zwijgen….
Joeroen Smit compenseerde veel; de eerste dagvoorzitter sinds jaren die daadwerkelijk een inhoudelijk relevante toevoeging weet te maken en zorgt voor prikkelende uitspraken bij de sprekers. Complimenten!
Zelf heb ik een heerlijk congres beleefd, en dat zeg ik niet omdat ik redacteur van Adformatie ben. Ik wist al dat Jeroen Smit een scherpe gespreksleider is, maar gisteren was hij echt in topvorm. De plenaire sessies waren uitstekend, op UPC na. Ik deel de kritiek niet dat er niks nieuws te horen was. Neem nou Buitelaar (KPN): die heb ik nog nooit zo uitgebreid en uitgesproken gehoord over hoe hij de toekomst ziet. Ook het openingsdebat met Bussweiler, Levi en Van Westerloo was inhoudelijk op het scherp van de snede. Maar de kritiek op de kou en de akoestiek is zonder meer terecht. En ik geloof best dat een insider bij bepaalde sessies hoort wat hij allang weet. Was dat niet ook zo voor velen tijdens de blogsessie?
Helaas. Slechte organisatie. Slechte locatie. Sprekers die zich slecht voorbereid hadden.
De panelsessies waren ronduit bedroevend.
Het enige hoogtepunt van Fusion 2005 was Jeroen Smits.
Marianne, welke sessies heb je bijgewoond?
Ik moet zeggen dat ik toch enigsinds verbaasd ben over de reacties. Goed, de locatie was niet geweldig en ook de laatste keynotepresentatie was niet goed, maar ik heb toch een goed gevoel overgehouden aan de rest van de dag.
Inderdaad, alle sprekers die ik heb gehoord, hadden zich prima voorbereid.
De panelsessies:
Narrowcasting, iPod-casting , instant messaging, weblogging: Over het nieuwe instrumentarium van de (interne) communicatiemanager (slecht geluid en slecht onderbouwd, het ging meer over blogging in privesfeer en er was weinig informatie met toegevoegde waarde bestemd voor de (interne) communicatiemanager) en Reclamemaken in de nieuwe wereld: Is er leven na de 30-seconden commercial? ( zelf vanuit de zaal werd een opmerking over gemaakt. Wat wordt de toekomst? Wel of geen commercials? En hoe verder?)
Marian Salzman was wel vernieuwend. Het verhaal van Michiel Buitelaar kende ik al.
Goed, degenen die er actief bij betrokken waren hebben er een goed gevoel aan overgehouden, maar blijkbaar het overgrote deel van de klanten niet. En het gaat er toch om wat zij beleefd hebben? De klant staat toch centraal? 😉
Gelukkig blijft een mening maar een mening. Daar valt gelukkig ook niet over te twisten. De één beleeft het nu eenmaal anders dan de ander. Ik blijf gewoon actief deze site volgen, daar heb ik voldoende aan. 😉
Ik heb gisteren ook diverse bezoekers gesproken die prima tevreden waren over de content van Fusion. Dat zegt net zoveel als een paar kritische blogreacties.
Jeroen, ik denk dat je de reacties op de weblogs niet mag negeren. Als organisatie zou ik ze net zo serieus nemen als de mondelinge reacties die je gisteren hebt gekregen na afloop. Maak er gebruik van voor een volgende keer zou ik zeggen!
Marianne en Pat, dank voor jullie aanvullende reacties!
Marco: sluit ik me helemaal bij aan. Neem zowel de positieve als de kritische reacties tot je en gebruik dat voor een volgende keer.
Dat bedoel ik ook: ik neem het net zo serieus als wat ik mensen heb horen zeggen. Maar dus niet serieuzer dan wat ik offline hoor. Marketeers moeten ook weer niet doorslaan en al hun respons online gaan zoeken. Dan kweek je luie marketeers: “Alwéér een reden om dat dure kantoor niet uit te hoeven”, hoor ik ze al denken…
Gelukkig maar 😉
Maar let op: onderschat de kracht van weblogs niet. Zeker deze! 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!