Lancering Sanoma Men’s Magazines
In een wereld waarin traditionele man-vrouw rolmodellen snel vervagen en marketeers steeds meer moeite hebben hun doelgroep te bereiken, doet Sanoma Uitgevers een opvallende stap. Na jaren van concentratie, wat ertoe leidde dat vrijwel alle tijdschriften in Hoofddorp bij elkaar werden geveegd, is er nu een krachtige decentrale beweging. Sanoma Uitgevers brengt de mannenbladen onder in een aparte uitgeverij: Sanoma Men’s Magazines.
De uitgeverij
Ook is er een eigen website gelanceerd: www.smm.nl Het is menens met de decentralisatie want de nieuwe uitgeverij zal ook een eigen locatie krijgen in Amsterdam Zuidoost. In de uitgeverij worden Panorama, Nieuwe Revu, Playboy, KIJK, Autoweek en GTO ondergebracht aangevuld met de Veldhuis-titels als Sportweek, Formule 1, Moto 73, Truckstar en het 50 procentsbelang in Computer Idee.
Auke Visser is directeur van Sanoma Men’s Magazines: ‘Op de advertentiemarkt wordt onvoldoende gebruik gemaakt van het verschil tussen beide seksen. Mannen moet je nu eenmaal niet op dezelfde manier benaderen als vrouwen. Wij zien het beter bedienen van de
mannendoelgroep dan ook als ons hoofddoel.’
Het portfolio bestaat momenteel uit 15 titels waarmee een bereik word gerealiseerd van 40 procent van alle Nederlandse mannen. Maar de doelstellingen zijn ambitieus. Auke Visser: ‘Wij willen in vijf jaar tijd de omzet verdubbelen naar 50 miljoen euro. Daarvoor zullen we ook
nieuwe titels op de markt brengen, onder meer op gebied van sport en lifestyle.’
Het onderzoek
Sanoma Uitgevers weet al heel lang heel veel over vrouwen. De nieuwe uitgeverij Sanoma Men’s Magazines weet binnenkort alles over mannen. Om deze claim kracht bij te zetten heeft SMM een kenniscentrum opgericht. Om relevante data te verzamelen zal onder meer een
doorlopend onderzoek naar mannen worden opgestart, uitgevoerd door NFO Trendbox. Dit onderzoek wordt gehouden onder een voor de Nederlandse man representatieve steekproef van 1000 mannen. Gerton Poot, onderzoeksdirecteur bij NFO Trendbox: ?In Nederland bestaat inmiddels veel kennis over de doelgroep vrouwen. Onderzoeken met betrekking tot mannen betreft vaak toch oppervlakkige waarnemingen en beperkt zich tot bepaalde producten en productgroepen. Een eerste onderzoek dat wij gaan doen betreft mannen en hun merken, wat veel verder gaat en een schat aan bruikbare informatie zal opleveren.’
Carl Rohde, directeur van Signs of the Times, (trend- en mentaliteitsonderzoek) is aangetrokken voor de verwerking en de interpretatie van de onderzoeksresultaten: ?Het werd tijd dat er een dergelijk onderzoek kwam. In en buiten de bladenwereld zijn vrouwen steeds meer gewend de show te stelen. Om de krachten op mannenbladengebied te bundelen is niet alleen lovenswaardig, maar ook nog eens potentieel lucratief. Als je mannen beter begrijpt snap je ook hoe hun relatie is tot merken, producten en diensten waarvan ze houden.’
De campagne
Sanoma Uitgevers heeft zijn mannenbladen ondergebracht in een aparte uitgeverij. TBWANeboko Campaign ontwikkelde een campagne voor in de vakbladen die meteen de toon zet: Mannen zijn geen vrouwen. Het draagt alles van een wedergeboorte in zich; alsof de mannenbladen – verlost van Margriet, Libelle en Viva – nu eindelijk echt aan de slag kunnen.
Copywriter Ernst Jan van Rossen vindt dat adverteerders mannen vaak niet goed benaderen: ‘Dat mannen ook de was doen is oud nieuws. Mannen zouden metroseksueel zijn maar de realiteit is dat er niet zoveel verandert. Mannen halen heus wel eens boodschappen, doen de kat en maken het aanrecht schoon met een chloordoekje maar als je met mannen wilt praten, moet je dat wel op een mannenmanier doen. Mannen moet je aanspreken als mannen, niet als een ander soort vrouwen. Daar gaat de campagne over: mannen zijn geen vrouwen – en zo is het ook.’
Sanoma Men’s Magazines zal zich ook niet meer naar adverteerders toe presenteren als een verzameling accountmanagers van de afzonderlijke titels. Strategy director Edward van de Ridder: ‘De markt zal worden benaderd met een concreet commercieel aanbod. Dat zal een doelgroep bereikspakket worden, net zoals dat bij het mediumtype televisie wordt toegepast. Dat is nieuw want zo bekijken adverteerders de bladen van Sanoma Uitgevers niet.’
Bron:
Nieuwsbrief Communicatienieuws