Knokken tegen de Taliban van internet

Knokken tegen de Taliban van internet

Op internet woedt een oorlog tussen reclamemakers en reclamehaters. Inzet van het gevecht zijn de zwevende advertenties die kriskras op het beeldscherm opduiken. APPLE, de eigenzinnige computermaker uit Californi?, heeft iets nieuws: zijn eigen webbrowser.

Opvallendste onderdeel in Safari: een hulpstukje om pop up- en pop-under-advertenties op internet te blokkeren. Dat zijn de extra schermen met reclame die ongevraagd tevoorschijn komen als de surfer een website aandoet. Met de advertentiekiller in Safari sluit Apple zich aan bij een uitdijend leger softwaremakers dat al twee jaar een soort digitale operatie Enduring Freedom voert. Wat bevrijd moet worden, is het Afghanistan dat internet heet. Maar net als de Taliban laten adverteerders zich niet zonder slag of stoot uitroken. In peilingen naar verschijnselen die de meeste irritatie wekken bij de surfer, prijken de pop-ups steevast bovenaan. Hoe ergerlijk de zwevende reclameblokken wel worden gevonden, blijkt wel uit berekeningen die het Amerikaanse onderzoeksbureau NetRatings in september bekendmaakte. Pop-ups en pop-unders vormen slechts een kleine 2 procent van alle reclame die op websites is te vinden, concludeert NetRatings verrassend. Van alle bedrijven die op internet klanten werven, maakt een dikke 9 procent gebruik van dit advertentiemiddel. Dat de internetter wellicht een andere indruk heeft komt mogelijk doordat 80 procent van alle pop-ups afkomstig is van maar 63 bedrijven. Die bestookten de websurfer in de eerste zeven maanden van 2002 met 8,8 miljard extra reclamevensters. Herhaling en herkenning liggen op de loer. Het succes van de pop-up is grotendeels op het conto te schrijven van het kleine Amerikaanse bedrijf X10. Dat bedolf de internetters in de zomer van 2001 als eerste onder een bommentapijt van pop- ups. Overal floepten de reclameblokken voor X10’s goedkope draadloze internetcamera’s in beeld. Of de pop-ups tot verbeterde verkopen leiden, wil X10 niet zeggen. Maar het bedrijf haalde wel in een klap de top tien van de best bezochte websites. Dat succes hebben veel internet-adverteerders sindsdien geprobeerd te kopi?ren. In de eerste zes maanden van 2002 kregen de surfers 11,3 miljard pop-ups voor hun kiezen. Daarvan was de bulk, meer dan een miljard stuks, opnieuw afkomstig van X10. Andere grootgebruikers waren het Amerikaanse online reisbureau Orbitz .com (met 687 miljoen stuks) en financieel dienstverlener Providian (met 679 miljoen). De adverteerders roemen de pop-up omdat die meer klanten naar hun website lokt. Gesproken wordt van dertig tot veertig keer meer bezoekers dan bij een banner, een advertentie op andermans webpagina. Dat cijfer moet wel in een passend perspectief worden gezien. Het bezoekerspercentage dat een banner oplevert, is al jaren niet meer in hele procenten uit te drukken.
De doorklik-ratio, zoals reclamemakers het noemen, wordt ook getemperd door een baaierd aan computerprogramma’s die internetters helpen de pop ups te onderdrukken. Veel van die software met namen als PopUp Stopper, AdSubtract en Kill PopUp kan gratis worden gebruikt. De website Download.com telt liefst 73 van deze producten voor Windows-pc’s en een handvol voor computers die het MacOS of Linux draaien.

De adverteerders zitten echter niet stil. Ze ontwikkelen hulpmiddelen waarmee commerci?le websites, die pop-ups namens hun klanten serveren, kunnen controleren of een bezoeker een advertentiekiller gebruikt. Die krijgt dan geen toegang tot zijn pagina1s zolang de software actief is.

Ook wordt de pop-up steeds slimmer. De nieuwste versies maken gebruik van een techniek die niets verhullend kick through wordt genoemd. Een surfer hoeft niet meer op het nieuwe venster te klikken om naar de website van de adverteerder te worden gedirigeerd. Hij wordt pardoes meegesleurd als zijn cursor over het pop-up-venster zweeft. Het reisbureau Orbitz ‘schopt’ argeloze websurfers zo al enkele weken door naar zijn website.

Meer heil mag worden verwacht van grote internet-aanbieders en websites die besluiten pop-ups te verbannen. De grootste toegangsbieder ter wereld, America Online (AOL), ging eind vorig jaar om. Het heeft de pop-up uit zijn advertentieportfolio voor klanten geschrapt: de maatregel kost het concern 30 miljoen dollar op jaarbasis. Verder heeft AOL de jongste versie van zijn webbrowser Netscape uitgerust met een pop-up-wisser.

Dat wil niet zeggen dat de 35 miljoen abonnees van AOL voortaan in elk geval op de webpagina’s van de provider verlost zijn van pop-up-reclame. Het concern blijft zelf w?l gebruik maken van het advertentiemedium. En ook het filter in Netscape vertoont gaten. Standaard is de browser voorzien van een lijstje met vijftien websites waarop de advertentiewisser met zijn handen over elkaar blijft zitten. Zeven van die internetadressen behoren toe aan . . . America Online. Operatie Enduring Freedom op internet duurt nog wel even.

Bron:
http://www.volkskrant.nl/economie/1042007677554.html


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.