Klant wil gratis bezorging, CU wil juist bezorgtax

Driekwart van de Nederlanders voelt zich 'gelukkig' als een product dat ze graag willen kopen in de aanbieding is.

7 oktober 2022, 11:05 2070 x gelezen

Al een aantal keer hier ter sprake gekomen, maar het worden spannende tijden voor winkeliers, zowel on- als offline. Inflatie drukt een stempel op alle huishoudens; boodschappen zijn duurder en energieprijzen rijzen de pan uit. Toch blijven we graag shoppen – liefst met zoveel mogelijk voordeel, uiteraard.

Onderzoek: Multiscope mocht in opdracht van Manhattan Associates uitzoeken wát de Nederlander wil qua winkelervaring. Zégt te willen, want wat de Nederlander echt wil weet de Nederlander zelf ook niet zo goed. Het ondervroeg 1100 Nederlanders.

Voor wat betreft online: Naast geen verzendkosten willen betalen boven een bepaald bedrag (73%), willen Nederlanders een tijdslot voor bezorging kunnen selecteren (58%) en een bestelling gratis af kunnen halen in de winkel (47%). Maar ook duurzame bezorgopties dragen bij aan een betere ervaring (38%). Of de Nederlander daar dan ook voor zou willen betalen, vermelden de onderzoekers niet.

Geen verrassingen verder, maar wel weer boeiend dat uitgerekend deze week juist werd bepleit dat er een speciale belasting moet komen op pakketjes die bij mensen thuis worden bezorgd. Dat voorstel deed althans de ChristenUnie bij de Algemene Financiële Beschouwingen. Met de taks moeten lokale winkels en het midden- en kleinbedrijf worden geholpen. Dat plan lijkt het niet te gaan halen overigens want het water staat de online winkels zo mogelijk nog méér aan de lippen dan de speciaalzaken in de winkelstraat.

De fysieke winkel

Multiscope onderzocht ook die winkel in de straat: In vergelijking met de Index van januari 2022 is een verschuiving zichtbaar: consumenten gaan weer liever naar de fysieke winkel in plaats van de online winkelstraat. Waar in januari (tijdens de laatste lockdown) slechts eenvijfde (22%) liever in de fysieke winkelstraat winkelde, is dat percentage intussen gestegen naar 54 procent. Het aantal respondenten dat de voorkeur aan online shoppen gaf, is dan ook gedaald van 73 procent naar 43 procent.

Dat iedereen graag shopt als er uitverkoop is, is niet verrassend. Maar winkelend Nederland doet er sinds de inflatie een schepje bovenop: 41 procent zoekt sinds de stijgende prijzen vaker naar aanbiedingen. Daarnaast voelt driekwart van de Nederlanders (76%) zich ‘gelukkig’ als een product dat ze graag willen kopen in de aanbieding is. Shoppers worden het meest blij van het aanschaffen van kleding en/of schoenen (56%), elektronische apparaten (33%) en planten (31%).

Het algehele geluksgevoel van Nederlanders tijdens het shoppen is sinds begin dit jaar gedaald: waar ze in januari 2022 een 7.5 als cijfer op een schaal van één tot tien gaven, ligt het geluksgevoel nu op 6.5. Wellicht is dit te verklaren doordat we in januari nog in lockdown zaten en online shoppen één van de weinige vrijetijdsbestedingen was. Manhattan Associates is trouwens technologieleverancier op het gebied van supply chain en omnichannel commerce.

 

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!