Kijkcijfers 8 uur Journaal als indicator voor TV-consumptie

5 mei 2022, 05:03

Een kleiner aantal programma’s bepaalt het totale kijkvolume voor televisie

Afgelopen dinsdagavond werd het 8 uur Journaal door krap 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat is in korte tijd de zoveelste keer dat het populairste TV-programma niet meer boven de twee miljoen kijkers uitkomt. Dat zegt niet alleen iets over het Journaal, maar ook over de consumptie van televisie in het algemeen. De kijkcijfers van het 8U-Journaal blijken namelijk een goede indicator van de rest van de televisie-avond.

In ongeveer 70% van de gevallen staat het 8U-Journaal op de eerste plaats van de dagelijkse top 25 die SKO ’s ochtends om ‘HLF 8’ publiceert. Dit aandeel is gebaseerd op een analyse die ik in het eerste kwartaal van 2020 en 2022 heb gemaakt. Hiervoor heb ik dagelijks de nummer één van die top 25 vastgelegd (programmatitel en aantal kijkers), het aantal kijkers van het laatste programma en het aantal programma’s dat minimaal 1 miljoen kijkers heeft.

Best bekeken programma’s

Het 8U-Journaal was in Q1 2020 in 67% van de gevallen de nummer één, twee jaar later is dat opgelopen naar 73%. De programma’s die ook wel eens op nummer één staan zijn (letterlijk) op een hand te tellen. Dat zijn Slimste mens, Heel Holland bakt, Wie is de Mol, Voice of Holland en Boer zoekt Vrouw. Inmiddels is een van deze programma’s van de buis verdwenen. Een toevoeging aan de vijf grootste programma’s is Journaal Extra (persconferenties corona) en een aantal sportuitzendingen in 2022 zoals Olympische Spelen en EK Voetbal.

Zoals gezegd heb ik naast het aantal kijkers van het grootste programma ook het aantal kijkers van het laagste programma vastgelegd. Het verschil tussen die twee is op werkdagen redelijk constant en zit in 2020 op 20% en in 2022 op 24%. In het weekend is er een groter verschil tussen de hoogste en laagste (14% in beide jaren) omdat dan de grote titels als Heel Holland bakt, Wie is de Mol en Boer Zoekt Vrouw worden uitgezonden.

Hoogste en laagste middelen

Als je de hoogste en laagste middelt krijg je een ‘gemiddeld programma’ uit de top 25. En dat gemiddelde correleert redelijk met de totale kijkdichtheden van televisie. In onderstaande grafiek zijn de verschillen tussen 2020 en 2022 weergegeven op basis van de gemiddelden uit de top 25 (hoogste en laagste programma) en de kijkdichtheden (6+) zoals wekelijks gepubliceerd door SKO.

Week 1 t/m 13 2022 ten opzichte van 2020 op basis van gemiddelden TV top 25 en kijkdichtheden per week.

Bron: SKO, samenstelling Het Media Loket

De ontwikkelingen per week en de trend correleren behoorlijk als je kijkt naar de twee parameters ‘gemiddeld op basis van de top 25’ en de totale kijkdichtheid. De piek in week 8 wordt veroorzaakt door Boer Zoekt Vrouw op 27 februari jl. met 3,4 miljoen kijkers. Op basis van de eenvoudige registratie uit de top 25 is zo’n piek beter te zien dan wanneer je kijkt naar de kijkdichtheden.

Concentratie

Het kijkvolume laat een dalende trend zien in 2022 ten opzichte van 2020, maar het aantal programma’s dat boven 1 miljoen kijkers uitkomt stijgt juist in 2022. SKO telde er 8,5 per dag in Q1 2022. In hetzelfde kwartaal van 2020 waren dat er 7,9. Een dalend totaalvolume en een hoger aantal programma’s met een miljoen kijkers of meer duidt op een zekere concentratie. Een kleiner aantal programma’s, waaronder het 8U-Journaal, bepaalt het totale kijkvolume voor televisie.

Zowel in Q1 van 2020 als in 2022 was het 8U-Journaal goed voor 2,2 miljoen kijkers, maar dat wordt de laatste tijd niet meer gehaald. Het staat nog wel vaak op de eerste plaats van de top 25, maar met veel minder kijkers. Dat is niet alleen zorgelijk voor het Journaal zelf, maar ook voor het mediumtype televisie.

In Q1 2024 zal ik de analyse op basis van de top 25 wederom uitvoeren.

Sinds 1989 actief in het mediavak. Begonnen bij dagbladen, daarna televisie en sinds 1997 zelfstandig vanuit Het Media Loket. Publiceert (veelal in opdracht) over ontwikkelingen in de mediamarkt, is adviseur, strateeg en onderzoeker in de offline en online mediamarkt. Onderhoudt een weblog met de veelzeggende naam Mediaonderzoek.nl. Presenteert regelmatig op diverse nationale en internationale congressen en organiseert maatwerk workshops voor grote en kleine klanten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!