Joe Pine (Experience Economy) over de waarde van ervaringen

Joe Pine (Experience Economy) over de waarde van ervaringen

In 1999 verscheen het boek 'The Experience Economy'. Dit jaar verscheen de geheel herziene derde druk. Noodzakelijk, aldus schrijver Joe Pine, want we zijn twintig jaar verder. Twintig jaar geleden was het nog nodig om uit te leggen wat er werd bedoeld met de ervaringseconomie. Inmiddels is dat een gegeven. "Ieder bedrijf concurreert nu met de rest van de bedrijven in de wereld om tijd, aandacht en geld van individuele klanten. Tijd is beperkt." En dus is tijd heel waardevol.

De ervaringseconomie is booming, dankzij de groeiende welvaart. "Mensen zijn in toenemende mate bereid te betalen voor ervaringen. Denk aan de agrarische samenleving. Vroeger verbouwde iedereen alles zelf, maar daarna ontstond handel: je kon dingen kopen. Iemand die nog spullen verbouwde, kon dat effectiever doen. Dat zie je op grote schaal gebeuren. Zowel met goederen als met diensten. Wie ververst vandaag de dag nog zijn eigen olie? Ik heb dat al twintig jaar niet meer gedaan. Of haren knippen. Dat deed je vroeger zelf, maar nu betaal je een kapper." En als die kapper ook maar iets begrijpt van de ervaringseconomie, dan maakt die er een complete ervaring van, met een mooie winkel, een drankje, lekkere muziek en mooi licht. Klanten betalen vervolgens twee keer zoveel voor een knipbeurt.

"Mensen zijn in toenemende mate bereid te betalen voor ervaringen"

Volgens Pine is het essentieel om in de economie niet alleen geld te vragen voor producten of diensten, maar ook voor ervaringen. "Iets wat gratis is, zal wel niet deugen. Kijk naar Google en Facebook: daar ben je niet de klant, maar het product. Het gaat om de data die interessant zijn voor adverteerders. Dat zijn de klanten. Dat is anders bij Amazon. Daar betaal je gewoon. Daar kun je ook lid worden van Amazon Prime. Daar betaal je voor een betere ervaring: snellere verzending, enzovoort." Wat niet wil zeggen dat er geen bedrijven meer bestaan die simpelweg producten verkopen. "Als je niet meedoet met de ervaringseconomie, dan zul je uiteindelijk een commodity worden. Daar hoeft niks mis mee te zijn. Er zijn altijd één of twee bedrijven die veel geld verdienen in de handel, maar dan moet je zo efficiënt mogelijk zijn: met zo min mogelijk mensen, zo geautomatiseerd mogelijk. Niet echt heel leuk."

Exclusieve ervaringen

Wat een ervaring mag kosten, varieert sterk. Hoe exclusiever de ervaring, hoe hoger de prijs. "De sky is the limit. Je zult verrast zijn hoeveel mensen bereid zijn te betalen." Dat wordt vooral ingegeven doordat mensen geen behoefte hebben om nog meer spullen te kopen. Ze hebben al spullen genoeg. “Dus willen ze geld uitgeven aan ervaringen. Het feit dat ze meer geld hebben maakt hun tijd meer waardevol, omdat tijd geld is en omgekeerd."

"Als je niet meedoet met de ervaringseconomie, dan zul je uiteindelijk een commodity worden"

Toen de eerste versie van het boek 'The Experience Economy' van Pine verscheen, was het internet pas een jaar of vijf oud en waren er nog geen smartphones. "De smartphone is een enorm belangrijke concurrent wanneer het om aandacht gaat. Je kunt allerlei ervaringen hebben met één aanraking van je vinger. Als mensen nu een échte ervaring hebben, dan is de smartphone een snelle afleiding. Dus hoe beter de ervaring, hoe beter het is. Mensen zijn snel afgeleid. Maar de telefoon wordt tegenwoordig ook vaak gebruikt om de ervaring te versterken: zonder foto telt die ervaring niet mee." Tegelijkertijd zie je dat er een tegenbeweging op gang komt. "Het is belangrijk om ook soms in het moment te zijn, geen afleidingen te hebben. Denk aan eten met de familie. Het kan zijn dat je er wel één foto van wilt nemen, maar niet allemaal selfies."

Op maat

Het cruisebedrijf The Carnival Corporation is volgens Pine één van de mooiste voorbeelden van de ervaringseconomie. De oprichter heeft een Internet of Things-toepassing bedacht, die iedereen in de vorm van een medaille meekrijgt wanneer hij of zij op het schip komt. "Daarmee kunnen ze iedereen identificeren en werkelijk kennen op een schip. Dankzij die medaille weten ze wat iedereen doet en krijgen mensen aanbiedingen op maat. Ze weten op die manier dat je ‘s middags graag icetea met citroen drinkt, ‘s avonds wijn, en met je vrienden bier. Ze kennen dus de context van een persoon. Ze weten waar je van houdt en kunnen je er meer van geven."

Bekijk het hele interview met Joe Pine in de video:

 

Credits afbeelding: Samuel Scrimshaw / Unsplash, licentie: CC BY-NC-SA (Niet-commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Dag Leonieke, als liefhebber van The Experience Economy heb ik je bijdrage met plezier gelezen. Een eerdere bijdrage van mij inclusief videobeelden van o.a. Ocean Medallion en Disney Hyper Reality vind je hier: https://bit.ly/2MEgZXV

    Jouw bijdrage gaat specifiek over de herziene uitgave (editie 2019). Je start met de opmerking dat The Experience Economy & de ervaringseconomie tegenwoordig een gegeven zijn. Eerlijk gezegd is dat niet mijn ervaring. In NL is het bovenal (merk)activatie wat de klok slaat. Met het oog op de nieuwe editie had je wat mij betreft wat meer nadruk mogen leggen op economic offering vs activatie, the progression of economic value, de fase 'boven' experiences (transformations) en zijn plan voort te borduren op customization (all customers are unique). Je bijdrage is zeker de moeite waard maar representeert m.i. niet specifiek de nieuwste editie.

    geplaatst op
  • Werkt de shortlink in reactie 1 niet? Kopieer dan de short-URL naar de browser.
    Of gebruik https://www.linkedin.com/pulse/nederland-ligt-mijlenver-achter-op-experiential-marketing-mirani/ als alternatief.

    geplaatst op
  • Helaas, de links in comments werken niet. Dat gaan we na de jaarwisseling oplossen.

    Iedereen een mooi en succesvol 2020 toegewenst!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.