Is er een toekomst voor kranten en tijdschriften?
Netkwesties heeft dit weekend de conclusies online gezet van het recente onderzoek naar de kansen en bedreigingen van internet voor uitgevers en journalisten.
Naast Netkwesties hebben recentelijk o.a. Frank Janssen (Frankwatching), Paul Molenaar (ilse media), Leon Krijnen (BN/DeStem) en Theo Huibers (KPMG) over dit onderwerp geschreven. Krijnen en Huibers waren gistermiddag hierover nog te horen in het radioprogramma Mediazaken (nog niet online).
In feite komen allen tot dezelfde conclusie als Netkwesties: “Internet en bijbehorende technologie hebben grote invloed op de journalistiek en op de exploitatie daarvan. Een andere, vooral open en onder-nemende houding van uitgevers en journalisten is noodzakelijk om daarvan de vruchten te kunnen plukken.” Allen zien ook de veranderende rol van de lezer (of consument) maar niemand lijkt vooralsnog een antwoord te hebben op de fundamentele vraag: wie gaat het betalen oftewel is er een toekomst voor kranten en tijdschriften?
Mijn persoonlijke visie is dat de huidige grote redacties van kranten en tijdschriften zullen verdwijnen. Slechts een kleine groep journalisten blijft in dienst van de uitgever waarbij de uitgever zich steeds meer gaat richten op (digitale) producties on demand en de journalist de menselijke informatiefilter (selectie, analyse en toelichting op gratis beschikbare informatie) vormt voor de consument. Ze krijgen daarbij in toenemende mate te maken met concurrentie van geautomatiseerde informatiefilters zoals RSS-readers en aggregators (zie ook: EPIC). De verschillende distributiekanalen verdwijnen en er zal sprake zijn van slechts een kanaal: het digitale kanaal.
De consument bepaalt zelf hoe (tv, radio, print, internet en/of mobiel) en wanneer (moment) het de content tot zich neemt. Hij zal in toenemende mate zelf een rol spelen in de contentproductie (consumer generated media) waarbij we onderscheid kunnen maken in de aktieve en passieve consument. De aktieve consument is sociaal, communicatief sterk en deskundig (of gepassioneerd) op (over) een bepaald onderwerp. Hij zal in toenemende mate ook betaald worden voor zijn bijdragen. De passieve consument, de grootste groep, zal zich vooral laten leiden door de uitgevers en de aktieve consumenten. En alhoewel techniek zich verder zal ontwikkelen, zal het steeds minder een drempel zijn voor zowel journalisten, uitgevers, distributeurs als consumenten.
Social software (incl. weblogs) zal in toenemende mate journalisten, uitgevers en consumenten samenbrengen in communities van gelijkgeinteresseerden. Kijk naar wat er de laatste jaren is gebeurd op het gebied van (interactieve) marketing. Journalisten, uitgevers en vakgenoten ontmoeten elkaar zowel online als offline. Kranten en tijdschriften staan niet meer op zichzelf maar zijn gekoppeld aan online communities. Consumenten sluiten zich aan bij een of meerdere communities en zullen ook bereid zijn om voor bepaalde diensten en producten binnen deze communities te betalen.
Deze communities zijn niet alleen interessant, ze zijn in de toekomst ook nog de enige manier voor adverteerders om hun doelgroep te bereiken. Niet door plat te adverteren maar door tegen betaling een aktieve rol te spelen in deze communities (als sponsor of facilitator).
Het businessmodel zal dus niet eens zo heel veel veranderen ten opzichte van de huidige situatie. Journalisten en uitgevers zijn nog steeds verantwoordelijk voor de content (daarbij geholpen door de aktieve consument), consumenten en adverteerders zullen nog steeds betalen. Niet meer voor een individuele krant of tijdschrift, maar voor een heel pakket aan diensten en producten. De krant of tijdschrift staat daarbij minder centraal, de online community wordt de basis waaraan kranten en tijdschriften maar ook radio- en tv-programma’s en events gekoppeld zullen zijn.
Om terug te komen op de vraag of er een toekomst is voor kranten en tijdschriften, is mijn mening dat die er wel degelijk is. Echter, kranten en tijdschriften zijn niet meer leidend in het businessmodel, dat zal de online community zijn. Uitgevers die dat begrijpen zullen overleven, uitgevers die op de oude manier verder gaan zullen binnen 5-10 jaar zijn verdwenen.
Natuurlijk is er nog wel toekomst voor kranten en tijdschriften.
Lezen van papier is nog altijd fijner dan lezen op een beeldscherm, en er zijn nog genoeg momenten waarop het fijner zitten is met een krant of tijdschrift dan met een laptop. Buiten in de zon of op het toilet bijvoorbeeld 😉
Als die combinatie van papier en beeldscherm van Philips aanslaat kan er mooie combinatie ontstaan. RSS-feeds op papier op de Wc 😉
Dank voor de update Marc!
ook bij traditionele uitgeverijen wordt er nog weleens wat gedaan buiten kantooruren 🙂
waar het allemaal om gaat is efficientie. in een samenleving waar snelle informatie/kennis-vergaring een voorwaarde is voor overleven verliest de krant/tijdschrift het logischerwijs van internet. probeer maar eens de zoekopdracht die je anders bij Blogpulse of Google plaatst in een AKO of Bruna-shop uit te voeren.
vanuit historisch perspectief (> 2000jaar) wordt het nog duidelijker dat kranten en tijdschriften niet het eeuwige leven hebben. het zal natuurlijk niet in een paar jaar bekeken zijn. maar over 20 jaar met een digitaal opgevoedde generatie aan de knoppen, zal het medialanschap er definitief anders uitzien.
@Marco. Goed verhaal. Hoe kijk je tegen het volgende aan? Er zijn slechts een aantal websites (weblogs) die momenteel in staat zijn om hun eigen aanbod (lees: bandbreedte) te bekostigen. Een ‘digitaal kanaal’ moet dus manieren vinden dit te bekostigen.
Kijk bijvoorbeeld naar de Telegraaf, een van de drukst bezochte ‘Internet’ kranten. Zij bieden naar teksten en plaatjes ook filmmateriaal aan. Ik zie hun nog niet zo snel verdwijnen en ook niet een gelijke concurrent op staan. Ergens zal er eerst kapitaal moeten zijn, alvorens het ‘Digitale Kanaal’ kan ontstaan.
Als dit kapitaal er al was, dan hadden waarschijnlijk bepaalde kranten al lang niet meer bestaan. Uiteindelijk, draait het om de poen…
De grootste nieuwssites van Nederland zoals De Telegraaf en Nu.nl hebben hun langste tijd gehad als ze niet op tijd de waarde van online communities gaan inzien. Ze zullen worden ingehaald door nieuwssites die wel door communities worden gedragen zoals Fok.nl.
Mediabureaus en adverteerders kijken nu nog naar internet zoals ze ook kijken naar tv, radio en print. Dat betekent dat ze vooral veel banners (al dan niet met rich media) willen plaatsen op sites met een hoog bereik. Het moet vooral niet te moeilijk zijn en als de bureaus hun bureaukorting maar krijgen en de adverteerders hun bereik, dan zijn ze dik tevreden. Naar het resultaat wordt nauwelijks gekeken (plat adverteren dus).
Dit zal gaan veranderen zodra adverteerders doorkrijgen dat het ook op een andere manier kan. Met dezelfde budgetten een hoger rendement. Op dat moment zullen ze zich meer en meer gaan richten op communities die passen bij hun doelstellingen. Binnen enkele jaren zullen de budgetten dan ook verschuiven. De communities die het tot die tijd wetenvol te houden voorspel ik een gouden toekomst!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!