Irakoorlog winnen met YouTube?

2 mei 2007, 08:07

Als je niet op YouTube zit, besta je niet. Daarvan zijn ze ook bij het Amerikaanse leger overtuigd. Daarom voert de US Army sinds enige tijd propaganda via YouTube. In een artikel in de LA Times van gisteren zeggen ze het zo:

“The U.S. military has opened a new front in the Iraq war: cyberspace.”

Het leger meldt in het artikel dat met de video’s van YouTube een ‘boots-on-the-ground perspective of the conflict’ gegeven kan worden. Islamitische extremisten gebruikten al langer videomateriaal om de oorlog in cyberspace te sturen. En nu is er dus het antwoord van de V.S. Hier een voorbeeld van een filmpje op YouTube. YouTube raakt op deze manier in steeds grotere mate geïnstitutionaliseerd. In eigen land startte de VPRO in april al vier themakanalen, M! berichtte daar hier al eerder over. Ook de BBC is al gestart op YouTube.

Een van de bedenkers van het YouTube plan, Brent Walker, zegt in het artikel: “I think these clips humanize the war for a lot of people who only see statistics. You see troops talking to each other. You hear the foot crunches. You see they are ordinary, everyday Americans.” Gaat het de Amerikanen lukken om via YouTube de negatieve publieke opinie in Amerika over de Irak-oorlog te veranderen?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Kasper Katje

    Je wou toch niet zeggen dat het betreffende filmpjeis geplaatst/vrijgegeven ter promotie door de US Army?

    “You see they are ordinary, everyday Americans.” Ja, dat idee krijg ik wel…heerlijk genieten van het al het gevloek zonder censuurpiep. Ik ben al om…. NOT. 😉


    2 mei 2007 om 09:08
    Jan Commandeur

    Nou nou.. Het wordt steeds gezelliger op youtube 🙁


    2 mei 2007 om 12:22
    moojen

    Grappige is dat één van de redenen waarom ze dit doen, is om tegenwicht te bieden aan de filmpjes die door eigen militairen al worden upgeload… Daar waren ze niet blij mee, want het ging dan meestal om “die ene gek” die een hond op drie poten doodschoot. Gelukkig hebben ze het niveau weten op te krikken…


    3 mei 2007 om 08:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!