Investeringen komen weer aangewaaid

18 januari 2007, 23:30

Het lijkt alsof de investeerderswereld in een fase terecht komt waar we eerder geweest zijn. Tegenwoordig zijn er elke dag wel weer 1 of meerdere geslaagde “fundings”. Dit van websites die nog geen cent hebben opgeleverd. Bezoek, bezoek, bezoek of zelfs potentie in bezoek is weer genoeg reden om al voorafgaand aan het gehoopte financieel succes flinke investeringen te ontvangen:

Dat is veel geld op 1 dag… Sites met bezoek, dat wel (alexaholic graph). Niet schrikbarend veel, wel een stijgende lijn. Alleen zijn dit sites met bezoek dat niets betaalt voor het product, sites die zelfs (nagenoeg) geen reclame tonen… Hoeveel was vroeger ook al weer 1 niet betalende internet access klant waard?

venture capital google trend graph

Treffender dan Google trends kan ik het niet aangeven:

  • Relatief gezien nemen de zoekopdrachten naar “venture capital” af
  • Relatief gezien nemen de nieuwsberichten over “venture capital” toe

Als je maar iets leuks hebt (bewezen door stijgend bezoek) houd je je hand op en komt er geld in?

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

5 Reacties

    media

    Overigens blijf ik er bij dat we in Nederland op dit moment zeker niet achter de web 2.0-hype aan hollen. Ja we schrijven er veel over, maar nee er gebeurt nog relatief weinig en de investeringen die gedaan worden zijn verantwoord (voor zover ik ze ken).


    19 januari 2007 om 05:23
    chi666

    En het enige wat ik hoor is dat er nog steeds een groot gebrek is aan goede plannen, waar investeerders inderdaad geld in zien. Blijkbaar kijkt men hier in Nederland wel erg veel naar het business model, en is dat vaak een probleem.


    19 januari 2007 om 09:53
    NilsR

    Is het misschien niet zo dat de Nederalndse “risico” investeerders simpelweg minder verstand hebben van de materie, en daardoor minder geneigd zijn te investeren op visie/gevoel met de ontwikkelingen die gaande zijn? Goede business cases kunnen dergelijke investeerders wel overtuigen. Heeft echte innovatie die niet met data is te onderbouwen, maar gebeurt op basis van inzicht in de markt, ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden hier een kans?


    19 januari 2007 om 10:35
    wesseling

    @Nils: Mijn ervaring is dat Nederlandse investeerders investeren in een business model dat een variant is op een concept dat ze begrijpen. Ook al weet je met logisch verstand dat het business model niet klopt! Ik ben het met je eens dat de investeerders in Amerika een stuk dieper in de materie en ontwikkelingen lijken te zitten, maar investeringen hier worden, in het huidige klimaat, vaak niet gedaan op goede business cases, maar “mooi gepresenteerde businesscases”. Ik heb ooit nog eens uitgebreid mogen kijken in de boekhouding van een voormalig groot gratis hosting bedrijf. Van inzicht in de investeringsbedragen en praten met de betrokken investeerders heb ik een hoop geleerd…


    19 januari 2007 om 10:47
    find out more

    Let this tea sit for five transactions. Histamine Receptor opposers, alike Pepcid and Zantac, work by decreasing the amount of acrid in the oral cavity, merely to be buried again.


    20 mei 2014 om 01:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!