Instagram Reels zorgen voor het grootste bereik

In deze social update (over augustus 2022) ontdek je meer over BeReal, Instagram, Pinterest, TikTok en het nieuwe podcastplatform van YouTube.

16 september 2022, 11:00

40% van de jongeren gebruikt TikTok als zoekmachine. Problemen voor Google?

Zoekmachines, zoals Google worden vooral gebruikt om een antwoord te krijgen op een vraag of om iets nieuws te ontdekken. Maar blijven mensen de zoekmachines nog gebruiken? Of wordt TikTok de nieuwe concurrent op het gebied van zoeken en ontdekken op het web? 

Senior Vice president Prabhakar Raghavan van Google-kennis en informatie heeft tijdens een conferentie aangeven dat er een onderzoek is uitgevoerd naar het zoekgedrag van de jongere gebruikers. Volgens het onderzoek gebruikt 40% van de jongeren TikTok of Instagram als zoekmachine voor het zoeken naar bepaalde onderwerpen zoals lunchen in een stad. Hierdoor worden Google search en Google Maps minder gebruikt bij het zoeken naar een restaurant. Het onderzoek is echter uitgevoerd op basis van een survey in de VS en de data is nog niet openbaar gepubliceerd. 

Wereldwijd worden dagelijks miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd. Als het zoekgedrag blijft doorzetten op de socialmediaplatformen, dan heeft dit veel gevolgen voor Google en commerciële bedrijven. Dit zou betekenen dat merken op de nieuwe ontwikkeling zouden moeten inspelen om contact te kunnen maken met een jonger publiek. Daarnaast werkt het algoritme van TikTok anders dan Google. Er zijn andere kwaliteiten aan verbonden en is het niet gebaseerd op lange blogs met veel informatie over een product of dienst. Ook het type content van TikTok is verschillend dan die van Google Search. Op TikTok worden korte filmpjes weergegeven, waarbij het belangrijk is om kort en bondig een boodschap over te brengen aan de gebruikers. Hierdoor is het verkrijgen van de informatie vaak efficiënter en met een ander soort beleving. Dit beteken dat content daarom steeds belangrijker wordt. 

Wat betekent dit eigenlijk voor bedrijven en wat maakt het belangrijk om mee te gaan met de ontwikkeling? Dit hangt natuurlijk veel af van de branche van de organisatie en de doelgroep waarop een bedrijf zich richt. TikTok is op dit moment het snelstgroeiende sociale platform ter wereld. Het is voor veel organisaties nu het moment om in te stappen en de aanwezigheid te vestigen voordat de concurrentie hiermee gaat beginnen.

Instagram Reels zorgen voor het meeste bereik

Video’s worden steeds belangrijker voor de meeste socialmedia platformen. Dit heeft voornamelijk te maken met de groei van de betrokkenheid en op deze trend speelt Instagram graag in. Maar hoe belangrijk zijn de video’s en welk format zorgt voor het meeste bereik en de grootste betrokkenheid? HypeAuditor heeft een onderzoek uitgevoerd op basis van 77 miljoen Instagram berichten. Dit zijn de statistieken:

Instagram Reels zorgen voor het meeste bereik

Bron afbeelding: Hypeauditor

De volgende opvallende punten zijn naar voren gekomen:

  • De populairste content om te plaatsen op Instagram zijn de afbeeldingen
  • Reels worden minder gepost, maar zorgen wel voor de meeste likes
  • Reels zorgen voor de meeste bereik, dit betekent dat Instagram een voorkeur heeft om de video’s eerder te weergeven dan afbeeldingen. 

Het is voor bedrijven, maar ook influencers de moeite waard om Reels vaker in te zetten om meer gebruikers te bereiken en de betrokkenheid onder hun Instagram-gebruikers te verhogen.

BeReal heeft dagelijks 10 miljoen actieve gebruikers

Het socialmediaplatform BeReal heeft een mijlpaal behaald van tien miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Nog even kort: BeReal stuurt dagelijks op een willekeurige tijdstip een melding naar alle gebruikers, waarin mensen worden gevraagd om een foto te delen van wat ze op dat moment aan het doen zijn. De gebruikers hebben vervolgens twee minuten de tijd om een bericht te plaatsen. De nieuwe app is ontstaan als een anti-Instagram met de nadruk op de werkelijkheid in het leven. Dit betekent dat de gebruikers alleen foto’s kunnen delen van de dagelijkse leven zonder verschillende filters, speciale fotoshoots of photoshop. Het ziet er naar uit dat mensen meer behoefte hebben aan het echte beeld van mensen en geen onrealistische perfecte plaatjes. Zie ook:

Het is nu alleen nog de vraag wat de andere platformen gaan doen. Is er een behoefte in transparantie en werkelijkheid of is het een tijdelijke hype? Het is daarom nog afwachten of het platform BeReal blijft groeien. Het is in ieder geval interessant om het in de gaten te houden, want net als alle andere socialmediakanalen zullen er ook uiteindelijk advertenties worden vertoond op BeReal. Dit betekent dat merken mogelijk binnenkort kunnen investeren in de advertenties op BeReal om contact maken met een bepaalde doelgroep. 

TikTok test een nieuwe content feed “in de buurt”

Het is enkele gebruikers van TikTok opgevallen dat er een nieuwe feed is genaamd “in de buurt”. Voor de meeste gebruikers zijn er op dit moment alleen twee content feeds beschikbaar: “volgend” en “voor jou”. TikTok is continu bezig met het verbeteren van de app door het toevoegen van de nieuwe features. De nieuwe “in de buurt” feed is echter nog in een testfase. Enkele gebruikers van de app kunnen filmpjes te zien krijgen, die door de mensen of bedrijven in de buurt zijn geplaatst. De ontwikkeling van een nieuwe TikTok-feed kan voor veel lokale merken en bedrijven een belangrijke rol gaan spelen om mensen in hun omgeving te bereiken. In deze social update is al eerder gesproken over een verandering in het zoekgedrag van jongere gebruikers. De nieuwe “in de buurt” feed zal daarom een goede ontwikkeling zijn voor bijvoorbeeld restaurants, evenementen en toeristische activiteiten om jongere doelgroep beter te benaderen en zichzelf te promoten.

De in de buurt feed is nog in de testfase in Zuidoost-Azië. Mocht de nieuwe feed een succes zijn, dan is het kwestie van tijd voordat TikTok het ook in andere landen zal uitbrengen. Het is daarom voor merken belangrijk om hier alvast rekening mee te houden en dit alvast mee te nemen in de promotiestrategie.

Het nieuwe podcastplatform van YouTube is nu live

YouTube heeft stappen gezet op het gebied van podcast-hosting. Het platform heeft een nieuwe landingspagina in de app toegevoegd die enkel nog beschikbaar is voor een selecte groep gebruikers in de Verenigde Staten. De nieuwe bestemmingspagina voor de podcasts op Youtube zou de gebruikers moeten helpen bij het vinden van populaire podcasts. Het is echter nog onduidelijk wanneer de podcast landingspagina beschikbaar zal zijn in Nederland.

Met de introductie van een specifieke podcast landingspagina probeert Youtube een nieuwe inkomstenbron te creëren. Dit betekent dat Spotify, radiozenders en andere platformen een nieuwe concurrent krijgen als het gaat om podcasts en audioadvertenties. Voor de podcast aanbieders kan dit juist een nieuwe inkomstenbron worden. De contentmakers zullen beschikken over alle analytische inzichten, net als die van de videomakers.  De nieuwe ontwikkeling is voornamelijk interessant voor de contentmakers, maar ook voor bedrijven die graag willen investeren in audioadvertenties.

Pinterest lanceert nieuwe functionaliteiten  voor Shopify-verkopers

Pinterest wil de Shopify-verkopers helpen met in-stream-verkopen te maximaliseren door het toevoegen van een nieuw aankoopproces. Deze optimalisatie moet ervoor zorgen dat gebruikers sneller en eenvoudiger producten rechtstreeks vanuit de app kunnen bestellen.

Pinterest Lanceert nieuwe in-app-aankoopproces voor Shopify-verkopers

Bron afbeelding: Pinterest

Volgens Pinterest willen de gebruikers niet gehaast winkelen, maar zodra een perfect product gevonden is, willen gebruikers niet gehinderd worden door een ingewikkelde check-out werkwijze. Dit is ook de reden voor het introduceren van “Hosted checkout”. 

Wat is eigenlijk Hosted checkout? 

Wanneer de gebruikers willen winkelen vanuit Pinterest, dan moeten deze veel verschillende stappen doorlopen om tot een aankoop over te kunnen gaan. Bij het klikken op de pin wordt de website geopend van de verkoper, vervolgens moet een product worden gekozen en toegevoegd aan een winkelmandje. De laatste stap is het toevoegen van betalings- en verzendgegevens om de aankoop af te ronden. Door het introduceren van een nieuw aankoopproces zijn er veel tussenstappen verwijderd. Een Pinterest-gebruiker kan vanuit de app een product selecteren, een kleur of maat kiezen en afrekenen binnen app. 

De nieuwe functie is echter alleen nog beschikbaar voor de Shopify-verkopers in United States. Pinterest heeft aangegeven de nieuwe functie zo snel mogelijk beschikbaar te stellen in andere landen, maar wanneer dit gaat gebeuren is nog onduidelijk. Mocht dit ook in Nederland beschikbaar zijn, dan is dit te lezen in de volgende social update.

Andrei Buyevich
Digital Advertising Consultant & Specialist bij SDIM

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!