Je bekijkt een artikel van BBP
partner

Influencer marketing trends voor 2023

Deze white paper van Stellar geeft een gedetailleerd overzicht van de top 10 influencer marketing en social media trends die je moet volgen om je campagnes te optimaliseren en ook in 2023 voorop te blijven lopen.

BBP
8 december 2022, 06:00 3087 x gelezen

Influencer marketing evolueert voortdurend. In 2022, en meer dan ooit in 2023, zal de industrie veeleisender zijn. Omdat de sector in hoog tempo verandert, biedt Stellar een diepgaande analyse van de 10 trends die influencer marketing en social media vorm zullen geven. In dit whitepaper wordt elke trend geïllustreerd met uitgebreid achtergrondonderzoek, harde cijfers en voorbeelden uit de praktijk. Alle trends worden ook ondersteund door de getuigenissen en meningen van 40 experts in influencer marketing en social media, uit verschillende landen en met verschillende achtergronden (merken, agentschappen, influencers, leiders in technologie en juridische experts). Tot slot geeft de white paper voor elke trend een lijst met tips die je direct kunt toepassen op je strategieën, media-aanbevelingen en influencer- en sociale netwerkcampagnes.

De eerste trend die wordt besproken betreft de wetgeving en de verantwoordingsplicht van de sector. De eerste grote veranderingen begonnen al in 2022 en zullen zich in 2023 verder ontwikkelen: influencer marketing zal verder gestructureerd worden om het vertrouwen wat influencers hebben opgebouwd te behouden. Stellar maakt de balans op van de huidige stand van zaken op het gebied van regelgeving in Europa en houdt de vinger aan de pols bij de toekomstige ontwikkelingen.

Download de whitepaper rechtstreeks van de Stellar website

In het tijdperk van de Creator Economy houdt Stellar zich voor de tweede trend bezig met de groeiende macht van influencers. We zijn getuige van een omkering van de spelregels. Influencers winnen aan macht en worden belangrijke spelers in de influencer economie. Sponsoring, productplaatsing, co-creatie… Merken maken gebruik van deze contentmakers met een indrukwekkend rendement. Tegelijkertijd worden influencers minder afhankelijk van merken: ze creëren hun eigen business, nemen deel aan monetariseringsprogramma’s van sociale netwerken of stellen zich open voor de NFT-markt.

Wat de campagnes betreft, zal 2023 worden gekenmerkt door de toename van sociale campagnes. Waar betrokken influencers al enkele jaren aanwezig zijn op sociale netwerken en deze gebruiken om hun strijd en engagement meer zichtbaarheid te geven, zullen zij in 2023 woordvoerders worden voor hun doelen door naast merken deel te nemen aan grootschalige campagnes.

Het korte videoformaat is een must geworden, met TikTok-video’s, YouTube Shorts en Instagram Reels, en dat zal in 2023 zo blijven. Sociale netwerken bieden nu echter ook de mogelijkheid om de lengte van video’s te verlengen. Dit creëert direct veel nieuwe mogelijkheden: in 2023 zullen de verlenging van video content en de diversificatie van formats je meer creatieve mogelijkheden bieden voor je influencer-marketingcampagnes. Een andere trend is de ontwikkeling van LinkedIn. In 2022 begon het LinkedIn-platform de verkenning naar influencer marketing en in 2023 wordt het een must voor merken. Hoewel B2B-campagnes uiteraard in de meerderheid zullen blijven, zal het sociale netwerk steeds vaker verrassen met de lancering van B2C-campagnes.

Geconfronteerd met een publiek dat voortdurend wordt aangesproken door reclameboodschappen, is het noodzakelijk om manieren te vinden om op te vallen en de belangstelling te wekken. Authenticiteit en spontaniteit zullen twee sleutelbegrippen zijn waarmee je je kan onderscheiden. Deze zoektocht naar authenticiteit verklaart waarom het uitzenden van live content de harten van de gebruikers blijft veroveren. Of het nu gaat om Twitch, Instagram, LinkedIn of TikTok, de interactiviteit en nabijheid die door Lives worden gecreëerd, spreken gebruikers steeds meer aan. Creativiteit en spontaniteit zullen centraal staan in de ervaringen die merken zullen opzetten om hun gemeenschap aan te trekken en te veroveren. Gamification zal ook een van de winnende technieken zijn om deze dubbele doelstelling te bereiken. Gamification spreekt zowel influencers als hun communities aan, wat voor een hoge mate van engagement en toename van de loyaliteit zorgt.

Er werd veel over gesproken in 2022: Social Commerce zal zich volgend jaar verder ontwikkelen, gestimuleerd door de nieuwe mogelijkheden van sociale netwerken. Influencer marketing is essentieel voor merken in hun social commerce strategie. Influencers maken het mogelijk om meer zichtbaarheid en traffic naar hun online winkels te genereren. Daarom benadrukt de Stellar white paper ook de nieuwe ontwikkeling van affiliate marketing met behulp van influencers. Zo zal affiliate marketing in 2023 nog steeds de interessantste marketingstrategie zijn met het meest aantrekkelijke beloningsmodel, waarvan de resultaten worden vertienvoudigd wanneer affiliate marketing wordt gecombineerd met een influencer marketingstrategie. Er zijn diverse opties om affiliate marketing te combineren met influencers: affiliate link, promotiecode, Amazon Programma en nog veel meer.

Ten slotte wordt in het whitepaper van Stellar de balans opgemaakt van de verwezenlijkingen en toekomstige mogelijkheden van virtuele werelden en de metaverse. Aangekondigd als de nieuwe digitale revolutie, toont Stellar aan dat de nieuwe generaties “meta-ready” zijn en dat sommige merken al succesvolle marketinginitiatieven lanceren, met talrijke voorbeelden om dit te ondersteunen.

Download het white paper rechtstreeks op de website van Stellar

Over Stellar

Stellar is een Frans-Belgisch bedrijf, leider in influencer marketing, dat sinds 2015 actief is. Stellar creëert innovatieve oplossingen waarmee bedrijven en organisaties kunnen samenwerken met de juiste influencers en succesvolle en ROI-gedreven influencer campagnes kunnen lanceren op sociale netwerken, via twee oplossingen: het Stellar Platform (SaaS/Software-oplossing) en de agency. De Stellar software oplossing is een complete tool om je influencer strategie van A tot Z te beheren: vind de juiste influencers, analyseer hun profiel en de kwaliteit van hun publiek, beheer je samenwerkingen, volg de gepubliceerde content, anticipeer en monitor de prestaties van je campagnes. De Stellar Agency biedt een reeks B2B en B2C influencer campagnes en media relations diensten aan.

Wij zijn een onafhankelijk B2B-mediabedrijf en al ruim 10 jaar gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richten wij ons op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!