Ilse media lanceert RSS zoekmachine Feedo

6 september 2005, 08:43

Ilse media lanceert RSS zoekmachine Feedo

Ilse media heeft twee minuten geleden de beta versie gelanceerd van Feedo, een Nederlandse RSS portal dat de gebruiker een aantal opties biedt: een RSS zoekmachine, een RSS directory, een persoonlijke pagina met favoriete RSS-feeds en persoonlijke zoekfilters (zoekopdrachten die via RSS-feed zijn te volgen). Op dit moment doorzoekt Feedo alleen de RSS-feeds die “live” staan op de verschillende websites. In de toekomst wil men ook een RSS-archief opbouwen en doorzoekbaar maken. Opvallend is dat de eigen web-log.nl nog niet lijkt geindexeerd.

In juli lanceerde ilse media een beta-versie van de weblogzoekmachine (die niet de RSS-feeds maar gehele weblog-pagina’s indexeerde).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    Mark

    Hopelijk is dit wel een keer goed, want de zoekmachines van Ilse zijn meestal niet erg bruikbaar.


    6 september 2005 om 09:02
    nikao

    gelijk maar even mijn feed toegevoegd.. ben benieuwd..

    marketingfacts staat overigens wel gelijk op 1 bij meest gelezen feeds 😉


    6 september 2005 om 09:22
    De Mol

    Het was slechts even testen maar met tig keer op je eigen feed klikken kom je zo boven marketingfacts te staan bij de meest gelezen feeds. Beetje spamgevoelig dus… (jaja, ik ben al opgehouden)


    6 september 2005 om 09:41
    Arnoud

    Ik vind het op het eerste gezicht tegenvallen. Als ik zoek op m’n eigen website kom ik allemaal berichten tegen waar deze zoekterm niet in voor komt. Het lijkt er dus weer op dat meer dan alleen het bericht is geïndexeerd. Verder mis ik de datum bij de berichten na een zoekopdracht. Bij RSS-zoekmachines zoek je op basis van datum en niet op relevantie, datum is dan een essentieel item.


    6 september 2005 om 09:41
    Nils Rooijmans

    @Arnoud: de datum is een schoonheidsfoutje (je krijgt deze wel te zien als je bent ingelogd), gaan we zsm fixen.

    Mbt de vindbaarheid van je blog: we werken aan een feature “zoeken naar feeds” naast “zoeken in feeds”. Verder worden de algoritmen getraint op basis van de ervaring dus zou je blog snel beter vindbaar moeten zijn.


    6 september 2005 om 09:54
    De Mol

    Het is overigens ook erg makkelijk om 1 feed in alle categorieen te plaatsen en zo de database te vervuilen. Het lijkt mij noodzakelijk een oplossing te zoeken om vervuiling op deze manier tegen te gaan.


    6 september 2005 om 09:58
    Roy

    beetje jammer datie mijn feed niet wil slikken.

    daarbij kan ik hem domweg niet kwijt in een categorie. 🙂


    6 september 2005 om 10:02
    Serge

    @roy. Wat is je feed url? Misschien voldoet deze niet aan een van de RSS standaarden.


    6 september 2005 om 10:37
    punkey

    Wat wordt het marketingmodel er om heen? Met andere woorden, wat onderscheid Feedo van Bloglines, Technorati, Newsgator, bloglog, syndicatie.nl etc. De gebruiker ziet door de bomen het bos niet meer. Weet amper wat webfeeds zijn dus wat zou hij/zij moeten met feedo? Ik denk dat Ilse een slimme zet kan maken door het actief te promoten. Hoe? Ja dag, ik ga niet alles aan de grote klok hangen…


    6 september 2005 om 10:47
    Stan

    @Frank Meeuwsen: het is inderdaad meer van hetzelfde…alhoewel: om in de Technorati-index opgenomen te worden dient je weblog JavaScript te ondersteunen (niet het geval bij Ilse Media’s web-log.nl). Om opgenomen te worden in Bloglog.nl dien je een populaire weblog te hebben, alleen de meest populaire weblogs laten zij toe. Bloglines is goed maar maakt nog niet bekend bij het grote publiek.

    Sinds deze week is ook Microsofts Start.com van start gegaan. Genoeg concurrentie voor Technorati, maar zoals ik het nu zie zal Technorati on top blijven (strak user interaction design, weergave over de meest besproken zaken in deblogosphere en verschillende zoekopties – zoeken naar tekst, url’s en tags!).


    6 september 2005 om 11:11
    punkey

    @Stan: Dat is exact mijn punt. Veel van deze zoekmachines zijn nog niet bekend. Hoe vervelend ook voor de prosumenten-gedachte/kerngroepen-theorie etc. ik denk dat je toch ook met (redelijk) grof mediageweld je zoekmachine er doorheen kan drukken. Of een lekker schandaal creeeren, of bij een belangrijke gebeurtenis top of mind raken, of goede partners vinden. Want laten we eerlijk zijn, als Google ook met een RSS-zoekmachine komt of er een koopt, dan kan de rest ook wel weer inpakken.


    6 september 2005 om 11:17
    Bernice

    Vind de wijze waarop je persoonlijke pagina’s kunt samenstellen met feeds goed gedaan. Ziet er goed uit, leest prettig, kunt zelf tabs aanmaken voor specifieke onderwerpen. Veel prettiger dan bv Bloglines wat mij betreft.


    6 september 2005 om 11:25
    indira

    @Frank, het grote publiek weet inderdaad niet eens wat webfeeds zijn, dat lijkt mij een voordeel want dan kan Ilse zich profileren bij de massa.

    Ik ben best een heavy-internet-user, maar ik kan het tempo van nieuwe webgadgets niet goed bijhouden. Ik begrijp ook niet altijd het voordeel van nieuwe techniekjes, laatstaan de leken…


    6 september 2005 om 11:33
    Karel

    Tja, als niemand anders het doet, dan moet het maar. Op Feeder.nl kun je, zolang Feedo dat niet kan, alvast even naar feeds zoeken (Zoek uitgever), staan de verste berichten boven (als de feedeigenaar tenminste de pubdate heeft ingevuld) en bepaalt het mannetje achter Feeder (moi :-)) in welke rubriek je komt. Binnenkort lokaal zoeken (op postcode), dus neem als je naast Feedo nog tijd over hebt ook Feeder maar weer eens onder vuur.


    6 september 2005 om 16:40
    jan

    Hmz, ben zelf ook al bezig met zoiets en met een bijpassende domeinnaam en wel met history.

    Vraag me onderhand alleen af of het qua concurrentie nog wel haalbaar is en anders zie ik het vanzelf.


    6 september 2005 om 18:22
    media

    @Jan (en dit geldt ook voor Karel overigens): ik denk dat het heel lastig zal zijn om nog een interessante positie in deze markt te krijgen. Ook Feedo zal het nog lastig krijgen als de grote jongens zich serieus gaan richten op locale RSS-zoekdiensten. Kijk in dit verband ook naar de geschiedenis van de zoekmachines waar ilse in de beginjaren een goede positie had vwb Nederlandse gebruikers. Dit is in enkele jaren ingehaald door Google, MSN en mindere mate Yahoo! Dit zal ook gebeuren met RSS-zoekdiensten tenzij men zich niet richt op techniek en functionaliteiten (met voldoende kapitaal eenvoudig en snel te kopieren) maar op de gebruikerscommunity (mooi voorbeeld daarvan vind ik nog steeds startpagina).


    6 september 2005 om 19:04
    Nils Rooijmans

    @Marco: wat betreft het aantal feeds in de zoekmachine van feedo zijn we bewust terughoudend; we willen compleet zijn in kwalitatief aanbod, maar niet in “ruis”. Dat willen we doen door de aanmeldingen bij Feedo door de community te laten moderaten (nog niet live). Het risico van wildweg indexeren is de situatie waar Technorati ook al last van heeft; veel rommel en Spam. Dit heeft niet alleen impact op de zoekfunctionaliteit, maar ook op bijv langere termijn stats en andere kennis uit mining.

    Een ping service is niet moeilijk, maar we zien dat veel publishers van RSS feeds hier geen gebruik van maken, dus halen we de feeds nu automatisch op. In de toekomst gaat de publisher de keuze krijgen: default automatisch ophalen. optioneel alleen als we een ping krijgen.

    Je laatste commentaar slaat de spijker op de kop. Ik heb zojuist in een interview met DC uitgelegd waarom en hoe we naast internationale concurrentie willen staan. Kennis uit de community speelt hierin een centrale rol.


    6 september 2005 om 20:03
    Hans

    Wel slecht dat er tegenwoordig nog sites worden gebouwd, die technisch niet kloppen. Wordt welliswaar een xhtml header meegeven aan het document, maar hij is nog vrolijk opgebouwd uit tables en “<tr bgcolor=’#EBECED’ height=65>” Maargoed het is dan ook nog een beta.


    7 september 2005 om 13:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!