IBM CEO onderzoek: Openheid door social media is key enabler organisatiesucces
Volgens IBM’s CEO onderzoek, uitgevoerd onder meer dan 1.700 CEO’s uit 64 landen en 18 sectoren, identificeren “Open CEOs” openheid –mogelijk gemaakt door social media en technologieën- als een belangrijke invloed op hun organisatie. Deze organisaties presteren beter doordat zij gebruikmaken van de aanwezige collectieve intelligentie, meer agile zijn, sneller kunnen acteren ten behoeve van een hogere winstgevendheid en groei.
Het onderzoek wijst uit dat vandaag de dag slechts 16 procent van de CEO's gebruikmaakt van social netwerken om directere betrokkenheid en verbinding te creëren met hun werknemers, klanten en partners. Dit gaat in de komende drie tot vijf jaar stijgen naar 57 procent. Sociale media worden op dit moment het minst gebruikt om de interactie met stakeholders aan te gaan. Binnen vijf jaar worden zij de nummer twee “engagementmethode”, waarbij face-to-face-interacties op nummer een staan.
Forbes meldt de volgende key findings:
The study reveals that CEOs are changing the nature of work by adding a powerful dose of openness, transparency and employee empowerment to the command-and-control ethos that has characterized the modern corporation for more than a century.
Companies that outperform their peers are 30 percent more likely to identify openness – often characterized by a greater use of social media as a key enabler of collaboration and innovation – as a key influence on their organization.
More than half of CEOs (53 percent) are planning to use technology to facilitate greater partnering and collaboration with outside organizations, while 52 percent are shifting their attention to promoting great internal collaboration.
Championing collaborative innovation is not something CEOs are delegating to their HR leaders. According to the study findings, the business executives are interested in leading by example.
CEOs regard interpersonal skills of collaboration (75 percent), communication (67 percent), creativity (61 percent) and flexibility (61 percent) as key drivers of employee success to operate in a more complex, interconnected environment.
The trend toward greater collaboration extends beyond the corporation to external partnering relationships. Partnering is now at an all-time high. In 2008, slightly more than half of the CEOs IBM interviewed planned to partner extensively. Now, more than two-thirds intend to do so.
CEOs are most focused on gaining insights into their customers. Seventy-three percent of CEOs are making significant investments in their organizations’ ability to draw meaningful customer insights from available data.
Vertrouwen
Face-to-face, het fysieke contact, creëert en onderhoudt vertrouwen op kleine schaal, maar wel het meest effectief. Sociale netwerken zijn kosteneffectieve technologieën die transparantie en daarmee vertrouwen breder uitzetten, zowel binnen de organisatie als erbuiten. Ze jagen het delen, accountability en loyaliteit aan, en doordat de geïnterviewde CEO's graag willen leiden door het goede voorbeeld te geven, wordt vertrouwen versterkt.
Marktgedreven organisatie
Openheid, samenwerking met verschillende stakeholdergroepen ondersteunt de marktgedreven organisatie. CEO's geven aan dat zij de meeste focus hebben op klantinzichten en significante investeringen doen om dergelijk vermogen te ontwikkelen. Sociale media versterken de immateriële activa, die voor het overgrote gedeelte de organisatiewaarde bepalen. Het vermogen om inzichten te onttrekken, collaboration tools te integreren, maar ook de soft skills die genoemd zijn in de key findings behoren hier alle toe.
Niet alleen klantinzichten zijn van belang, het betrekken en begrijpen van alle stakeholders komt overeen met een best practice uit de BI, namelijk de hybride benadering: het gebruik maken van verschillende conversaties (bijv. feiten, meningen, onvervulde behoeften en geruchten) en verschillende stakeholders om deze data te synthetiseren en er beslissingen en handelingen uit af te leiden, iteratief. Deze iteratie stuurt en valideert de koers van de organisatie en haar doelen.
Samenwerking naar buiten toe wordt steeds meer in acht genomen, hoe denken jullie dat dit organisatiestructuren gaat beïnvloeden? Welke investeringen zien jullie als belangrijkste om social media, hun data en samenwerking effectief te integreren?
Het volledige rapport is te vinden in M! Research.