Lexa zorgt voor ‘echt’ daten, toch?

ReclameReview: In 2022 gaf 67% van de singles in een onderzoek aan een echt liefdesverhaal te willen beleven. Daar sluit de nieuwe merkcampagne van Lexa op aan.

25 januari 2023, 14:45 780 x gelezen

Credits

MEETIC
CEO Match Group EMEA & APAC: Alexandre Lubot
CEO Meetic Europe: Matthieu Jacquier
CMO: Céline Boudiere
VP Brands & Consumers: Jérôme Riviere
Head of Brand & Content: Anthony Solaire
Senior Marketing Director: Nonna Minasyan
Senior Marketing Manager: Roelijne Peters

WNP
Vice President & Managing Partner: Eric Delannoy
Executive creative director: Mathieu Vinciguerra
Associate director: Prescillia Comparetti

PRODUCTION
Director: Marco Gentile
DP: Mauro Chiarello
Executive producers: Clément Martorell, Marie Archambeaud at Hamlet Paris

Doelstelling

Meer singles lid laten worden van Lexa.

Uitwerking

Uit het persbericht: De behoefte aan liefde en authenticiteit blijft toenemen in 2023. Lexa zet de ingeslagen weg daarom voort met een nieuw creatief concept gericht op het moment waarop een echte band wordt gesmeed tussen twee singles. Een magisch moment waarin alles lijkt stil te staan. Lexa en WNP delen in de nieuwe campagne deze bijzondere momenten middels zes nieuwe verhalen.

“Voor singles is de behoefte aan liefde nog nooit zo intens geweest als nu, en SERIOUS DATING, CRAZY LOVE is een uiting van hun wens om commitment en authenticiteit te ervaren. Het concept van de merkcampagne werd door ons gekozen omdat het dit magische, beslissende en vreugdevolle moment, dat Lexa al meer dan 20 jaar mogelijk maakt voor miljoenen singles, nauwkeurig illustreert” – Jérôme Rivière, VP Brands & Consumers Meetic Europe.

De Europese campagne zit vol emotie en heeft een 360° perspectief, geregisseerd door Marco Gentile (productie: Hamlet) en met zes koppels in de hoofdrol. In 2023 geven WNP en Lexa meer dan ooit de liefde haar rechtmatige plaats terug in de harten en hoofden van Europese singles. Op TV tonen twee video’s van 20 seconden het moment waarop alles veranderde voor vier koppels. Elke scène begint met de ontmoeting van twee singles, mogelijk gemaakt door functies ontworpen door Lexa. Wanneer ze overgaan van hun eerste paar uitwisselingen naar een echt liefdesverhaal, draait een overgangseffect de camera letterlijk 360° om en neemt ons verder mee in hun verdiepende relatie.

Eric Delannoy, Vice President van WNP:”SERIOUS DATING, CRAZY LOVE is een groots idee dat sinds de lancering heeft aangetoond de aantrekkingskracht van Lexa te kunnen vergroten. Maar in een tijd waarin sommigen twijfelen aan het vermogen van datingapps om ontmoetingen te creëren die net zo magisch zijn als in het ‘echte leven’, moesten we verder gaan. Dat hebben we bereikt door de soms weinig bekende functies van Lexa te vieren en wat ze voor ons kunnen doen: ons CRAZY in LOVE laten vallen”.

Dit visuele effect loopt door in de hele campagne en kristalliseert het cruciale moment waarop je de sprong waagt en je leven op zijn kop wordt gezet, omdat je een oprechte band met iemand voelt. Deze twee tv-shorts gaan vergezeld van zes video’s van 10 seconden, die elk het liefdesverhaal van een ander koppel belichten. De ontmoetingen worden ook op de radio. Dit vloeiende concept met tientallen ‘digital native’ componenten vormt een compleet creatief universum dat de merkbelofte van Lexa vervult en vernieuwt. In totaal werden 260 master creative assets ontwikkeld.

Oordeel

Mijn eerste reactie was ‘Lexa maakt hier gewoon een commercial om verliefd-zijn te promoten’. Maar ik corrigeerde mezelf al heel snel. Want al vanaf de eerste keer dat ik ernaar keek, vielen me kleine dingen op waarmee Lexa zichzelf onderscheidt. En vooral zichzelf neerzet als een datingplatform waarop nepprofielen snel door de mand vallen. Bijvoorbeeld dat je ingesproken geluidsfragmenten van anderen kunt beluisteren, maar ook dat je kunt videobellen met elkaar. Bij een chat weet je immers niet wie er aan de andere kant zit te typen, maar om beeld en geluid realtime te spoofen moet een oplichter toch wel erg veel moeite doen. Goed van Lexa dat ze dit zo duidelijk communiceren zonder de nadruk te leggen op de negatieve aspecten van datingfraude.

Want de hele campagne straalt natuurlijk een en al positivisme uit! We zien korte liefdesverhalen van mensen die elkaar op Lexa ontmoeten (of ontmoet zouden kunnen hebben). Vanaf het moment dat ze een match hebben op het datingplatform tot en met de eerste date en daarna. De overgangen zijn mooi gedaan. Van achterover vallen met je stoel tot achterover vallen op rolschaatsen tijdens je date. Van een spraakbericht via Lexa Voice tot daadwerkelijk een nieuwe liefde die in je oor fluistert. Van de app openen tijdens een gezelschapsspel tot samen met je match een spel spelen en winnen. Een beetje zoals ‘How it started’ & ‘How it’s going’.

Als je wilt, kun je er allerlei negatieve dingen over zeggen. Bijvoorbeeld dat het wel heel erg rooskleurig wordt voorgesteld allemaal. Of dat de stelletjes allemaal wel heel perfect bij elkaar passen. Maar het blijft natuurlijk een commercial, het is geen documentaire. Om die reden hou ik mijn oordeel positief, want ik vind dat er goed over nagedacht is en dat de juiste dingen op de juiste manier worden gecommuniceerd.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!