Hoe win je de ‘War on Talent’?

11 mei 2022, 09:00

De vraag naar arbeid is momenteel groter dan het aantal werkzoekenden. Het percentage arbeidsparticipatie is zelfs nooit eerder zo hoog geweest, met ‘slechts’ 3,3 procent van de beroepsbevolking dat momenteel werkloos is. De ‘War on Talent’ is in volle gang en laat menig vacature onvervuld in alle sectoren. Vraag en aanbod liggen ver uit elkaar, niet alleen tussen werkzoekenden en vacatures; ook qua wensen en eisen van beide partijen. Hoe kom je elkaar tegemoet?

Op zoek naar de ideale kandidaat die niet bestaat

Niet alleen werkzoekenden, ook de werkgevers stellen doorgaans (te) hoge eisen, waardoor de jacht op talent maar blijft voortduren, zo stelt Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan de Universiteit van Tilburg. Recruiters blijven zoeken naar de ideale kandidaat die niet bestaat. Een doodzonde in de krappe arbeidsmarkt van tegenwoordig.

Uitzendbureau Randstad stelde recentelijk dat werkzoekenden, en dan met name jongeren, een goed salaris en prettige werksfeer belangrijker vinden dan een bijdrage leveren aan een betere wereld. Uit een representatieve steekproef onder Nederlandse freelancers in opdracht van Fiverr, blijkt dat een grote meerderheid van zzp’ers zich alleen laat inhuren door opdrachtgevers die vooruitstrevend zijn op maatschappelijk en ecologisch gebied. Wat voor werknemers geldt, geldt ook voor freelancers: ook zij stellen meer eisen aan hun opdrachtgevers, zij het op andere punten.

Ook freelancers stellen hogere eisen

Ook onder de respondenten werkzaam in de (digitale) marketing is de trend duidelijk zichtbaar: 77 procent van de freelance marketeers spreekt een voorkeur uit voor opdrachtgevers die actief bezig zijn hun ecologische footprint te reduceren. 73 procent van hen vindt het belangrijk dat opdrachtgevers werven op basis van een diversiteits- en inclusiviteitsbeleid.

De conclusie van beide onderzoeken moge duidelijk zijn: zij die nieuwe krachten nodig hebben doen er goed aan te letten op wat die nieuwe krachten belangrijk vinden. Waar Randstad dus stelt dat banenzoekers niet zoeken naar purpose maar salaris en werksfeer de prioriteit vinden, blijkt dat als bedrijven in de huidige arbeidsmarkt freelancers aan zich willen binden, zij zullen moeten bijdragen aan een schonere en rechtvaardigere wereld.

Duurzaam en inclusief

Een duurzamere en inclusievere wereld zijn nobele waardes om na te streven. Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het bedrijfsleven bijna genoodzaakt om mee te veranderen, dus blijf zoveel mogelijk staan voor jouw idealen. Het moet alleen niet ten koste gaan van alles: uiteindelijk zal er brood op de plank moeten komen. Het is dan ook begrijpelijk dat je als opdrachtnemer incidenteel een waarde moet laten varen om een klus te pakken.

Wees goed voor je huidige werknemers

Voor bedrijven is er nog een ander aspect dat vaak uit het oog wordt verloren. Leg de focus niet alleen op het vinden van nieuwe krachten, maar zie de mensen die al werkzaam zijn binnen je bedrijf (of dit nu werknemers in loondienst of freelancers of flexibele basis zijn) niet over het hoofd. Het is onvermijdelijk dat mensen hun heil elders zoeken als ze zich niet gehoord voelen in hun wensen. Als de vaste krachten vertrekken, die je niet kunt vervangen omdat er een tekort aan talent op de arbeidsmarkt is, dan heb je natuurlijk een nóg groter probleem.

Peggy de Lange is Vice President Internationale Expansie bij freelance platform Fiverr. Ze is verantwoordelijk voor de wereldwijde expansiestrategie van het bedrijf, met een focus op het laten groeien en lokaliseren van de Fiverr-ervaring voor doelgroepen over de hele wereld. Zij begon haar carrière bij non-profitorganisatie UWP en stapte van daaruit over naar verschillende grote marketingbureaus, voordat ze haar eigen succesvolle marketingbedrijven oprichtte. Voordat Peggy bij Fiverr kwam, was zij onder andere Chief Marketing Officer bij iQU, een technologieplatform dat gamers, uitgevers en adverteerders met elkaar verbindt. Peggy is daarnaast ook oprichter en directeur van non-profitorganisatie KFAAF (Kindness For All Animals Foundation), dat dieren met speciale behoeften helpt. Ze zorgt momenteel voor meer dan 50 dieren die op haar boerderij wonen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief