Je bekijkt een artikel van SUE
partner

Hoe jij jouw sales verhoogt met behavioural design principes

Hoe jij je sales verhoogt door het gebruiken van twee simpele woorden? Bestseller auteur Astrid Groenewegen legt het uit in deze video!

SUE
14 november 2022, 12:02 1189 x gelezen

Wil jij mensen overhalen om je producten of diensten te kopen? Dan is kennis van gedragswetenschap precies wat jij nodig hebt. Misschien wil je bijvoorbeeld wel méér verkopen. Dat kan je doen door gebruik te maken van een van de krachtigste principes uit de toegepaste gedragspsychologie: loss aversion.

De psychologische impact van winnen en verliezen

Wij mensen hebben er een veel grotere hekel aan iets te verliezen, dan om iets NIET te winnen. En ja, dat is een groot, wezenlijk, uiterst belangrijk verschil. Dit inzicht gaat zelfs op, bij gelijke waarde. De psychische impact van het verliezen van 10 euro is 1.5 keer zo groot als het winnen van 10 euro. Hoe je dit inzicht kan gebruiken om je sales te verhogen? Bekijk de video of lees door onder de video!

Zonnepanelen verkopen

Stel je voor dat je zonnepanelen verkoopt aan particulieren. Je kan zeggen dat je met zonnepanelen 250 euro per jaar kan besparen. Maar je kan ook zeggen: ieder jaar dat je geen zonnepanelen hebt geïnstalleerd op je dak, kost je 250 euro. Onderzoek wijst uit dat de tweede benadering veel effectiever is.

Loss aversion in je achterhoofd bij sales pitches

Denk dus na over loss aversion in je dagelijkse werk. Experimenteer met het concept. Dwing jezelf om je sales pitches te schrijven met dit principe in je achterhoofd. Dus hier nogmaals de tip:

“Het presenteren van iets in een ‘loss frame’ in plaats van in een ‘gain frame’ kan de bereidheid tot het het vertonen van bepaald gedrag verhogen.”

Meer praktische tips? Bestel hier ons boek: De Kunst van Gedrag Ontwerpen!

We’re SUE | Behavioural Design. We are a consultancy, academy and research agency for behavioural change. Whether you need a behavioural expert or want to become a behavioural expert yourself: you’re at the right place. In other words, whether you want to inject behavioural science into one of your projects or you wish to master Behavioural Design, we can help you out. We specialise in the applied science of influence, leveraging this mind-shifting know-how into strategies, products, services, campaigns or policies that people will embrace.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!