Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.
Misschien moeten bedrijven ook meer proberen een soort vereniging te worden om de klanten nog aan zich te kunnen binden.
Het bovenstaande organigram is namelijk net een verenigingsmodel met de ledenvergadering bovenaan. Maar in de profit sector zijn de leden dan niet individuele consumenten, maar tegenwoordig hele communities. En zo zijn we weer terug bij de waarde van internet, weblogs, communities… 😉
12 oktober 2005 om 18:45
neoMagic
Interessant plaatje, maar eigenlijk is dit natuurlijk helemaal geen organogram/organigram. “Every employee” impliceert dat alle werknemers over één kam worden geschoren. Daarbij is het vrij onwaarschijnlijk dat een klant (in potentie) contact heeft iedere werknemer.
Verder ben ik benieuwd wat er gebeurt in het lijntje tussen Customers en Every Employee – is dat alleen de communicatie of moet toch een hiërarchie voorstellen zoals gebruikelijk in een organigram?
12 oktober 2005 om 21:30
Bram
Interessant nieuwsbericht op de radio vanochtend wat hier (via een omweg) op inhaakt. Burgemeester Leers van Maastricht beweert dat het Nederland ontbreekt aan leiders in politiek Nederland. De politici laten zich te veel leiden door de kiezers, waardoor ze ‘volgers’ worden i.p.v. ‘leiders’.
Als bedrijf of merk moet je volgens mij ook een leidersrol ambiëren. Dus ja, je moet goed luisteren naar je klant en (vooral) goed doorvragen naar de redenen achter hun wensen en eisen. Vervolgens moet je de (toekomstige) centrale eisen en wensen benoemen en daarop inspelen. Anders wordt je volger.
Het organigram is daarom wel leuk voor de discussie, maar ik zou niet graag bij een bedrijf werken dat zich volledig laat leiden door de klant. En volgens mij wil de klant dat uiteindelijk ook niet.
13 oktober 2005 om 04:57
Welleke
“Het organigram is daarom wel leuk voor de discussie, maar ik zou niet graag bij een bedrijf werken dat zich volledig laat leiden door de klant. En volgens mij wil de klant dat uiteindelijk ook niet.”
Precies en daar komt bij, “wat is de klant?” Klanten zijn er in alle soort en maten met allerlei verschillende wensen. Als iedere medewerker direct iets zou doen wat een bepaalde klant wil, dan doet straks iedereen binnen het bedrijf net wat anders.
Nog iets anders. Niet iedereen is geschikt voor communicatie met de klant.
Of te wel, totaal onzinnig organogram dat alleen dient om een discussie te starten over hoe klantgericht je moet werken.
13 oktober 2005 om 06:00
media
Helemaal met je eens Welleke en dat is ook precies waarom je goed moet nadenken hoe je die communicatie met de consument moet organiseren. Welke kanalen zet je in en stel je open voor de consument (en de interne medewerkers), welke spelregels hanteer je en hoe ga je de stortvloed aan extra informatie verwerken en gebruiken. Een mooie uitdaging want dat de consument een grotere rol gaat spelen is inmiddels wel duidelijk.
Misschien moeten bedrijven ook meer proberen een soort vereniging te worden om de klanten nog aan zich te kunnen binden.
Het bovenstaande organigram is namelijk net een verenigingsmodel met de ledenvergadering bovenaan. Maar in de profit sector zijn de leden dan niet individuele consumenten, maar tegenwoordig hele communities. En zo zijn we weer terug bij de waarde van internet, weblogs, communities… 😉
Interessant plaatje, maar eigenlijk is dit natuurlijk helemaal geen organogram/organigram. “Every employee” impliceert dat alle werknemers over één kam worden geschoren. Daarbij is het vrij onwaarschijnlijk dat een klant (in potentie) contact heeft iedere werknemer.
Verder ben ik benieuwd wat er gebeurt in het lijntje tussen Customers en Every Employee – is dat alleen de communicatie of moet toch een hiërarchie voorstellen zoals gebruikelijk in een organigram?
Interessant nieuwsbericht op de radio vanochtend wat hier (via een omweg) op inhaakt. Burgemeester Leers van Maastricht beweert dat het Nederland ontbreekt aan leiders in politiek Nederland. De politici laten zich te veel leiden door de kiezers, waardoor ze ‘volgers’ worden i.p.v. ‘leiders’.
Als bedrijf of merk moet je volgens mij ook een leidersrol ambiëren. Dus ja, je moet goed luisteren naar je klant en (vooral) goed doorvragen naar de redenen achter hun wensen en eisen. Vervolgens moet je de (toekomstige) centrale eisen en wensen benoemen en daarop inspelen. Anders wordt je volger.
Het organigram is daarom wel leuk voor de discussie, maar ik zou niet graag bij een bedrijf werken dat zich volledig laat leiden door de klant. En volgens mij wil de klant dat uiteindelijk ook niet.
“Het organigram is daarom wel leuk voor de discussie, maar ik zou niet graag bij een bedrijf werken dat zich volledig laat leiden door de klant. En volgens mij wil de klant dat uiteindelijk ook niet.”
Precies en daar komt bij, “wat is de klant?” Klanten zijn er in alle soort en maten met allerlei verschillende wensen. Als iedere medewerker direct iets zou doen wat een bepaalde klant wil, dan doet straks iedereen binnen het bedrijf net wat anders.
Nog iets anders. Niet iedereen is geschikt voor communicatie met de klant.
Of te wel, totaal onzinnig organogram dat alleen dient om een discussie te starten over hoe klantgericht je moet werken.
Helemaal met je eens Welleke en dat is ook precies waarom je goed moet nadenken hoe je die communicatie met de consument moet organiseren. Welke kanalen zet je in en stel je open voor de consument (en de interne medewerkers), welke spelregels hanteer je en hoe ga je de stortvloed aan extra informatie verwerken en gebruiken. Een mooie uitdaging want dat de consument een grotere rol gaat spelen is inmiddels wel duidelijk.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!