Het digitale DNA is de bindende factor #SXSW
Roeland Stekelenburg en Erwin Blom komen sinds 2007 op South by South West, het toonaangevende technologiecongres in Austin, Texas, de plek waar de digitale voorhoede zich verzamelt om kennis te delen en trends en ontwikkelingen te signaleren. Blom en Stekel bezoeken sessies, ze spreken mensen. En doen verslag.
Ja, South by South West is een technologiecongres, maar SXSW is zoveel meer. Het is namelijk ook een muziekfestival. En het is ook een filmfestival. En juist die combinatie maakt het bijzonder. Want alle werelden lopen inmiddels door elkaar heen. Alles is digitaal. De businessmodellen van de één zijn de businessmodellen van de ander. De distributiekansen van de één zijn de distributiekansen van de ander. Werelden lopen in elkaar over, werelden hebben veel gemeen.
De man die dat als geen ander ziet, is Chris Valentine. Hij is verantwoordelijk voor zowel de Interactive Startup Village als voor de Accelerator, de inspirerende startupcompetitie waarin nieuwe bedrijven zich presenteren. Startups zijn volgens hem zo belangrijk, omdat ze zich niet op het grote plaatje hoeven te focussen waar bestaande corporates zich mee bezig moeten houden. Daardoor kunnen ze inzoomen op een klein deel van een markt of industrie. Ze kunnen hun tijd en energie stoppen in een individueel pijnpunt en dat wegnemen en zo een stuk van een markt wegsnoepen.
En dat gebeurt tegelijkertijd door veel startups, waarmee ze samen van verschillende kanten de bodem onder bestaande grootheden aan het wegslaan zijn. Dat gebeurt op veel gebieden: in de financiële wereld, in de mediawereld, in de medische wereld. De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen.
Naast het kenmerk dat startups zich op een deelgebied van een bestaande markt richten en daarmee aan ‘unbundling’ doen, is een kenmerk dat ze digitaal in hun DNA hebben, zegt Valentine. Het zijn geen bedrijven uit het analoge tijdperk die proberen de stap naar een nieuwe wereld te maken, het zijn organisaties voor wie digitaal het uitgangspunt is. Ze hebben geen ballast van het verleden. Dat betekent dat het op de eerste plaats technologiebedrijven zijn, bedrijven die de flexibiliteit van startups in zich hebben, die data en data-analyse als uitgangspunt hebben.
Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe grote mediabedrijven, zoals Buzzfeed, Vice en Vox. Zeker, ze schrijven ‘stukkies’, en natuurlijk, ze vertellen verhalen in video. Maar geen kop, geen alinea, geen artikel of ander verhaal gaat de deur uit zonder dat de data realtime gemonitord, getest en geoptimaliseerd worden. Artikelen die onder de maat scoren, worden herschreven, verschillende opties van koppen worden vergeleken en op basis van de kliks en leescijfers wordt de best scorende gekozen.
Technologie is de basis. Dat kenmerkt de grote namen van nu. En daarom hebben veel bedrijven uit de oude wereld het zo lastig in de nieuwe wereld. Ze ontberen het juiste DNA.
Bekijk een deel van het interview met Chris Valentine.