Help! We hebben een penalty van Google (en weten van niets)
De handmatige actie, de Disavow Tool en transparantie
Er zijn helaas nog genoeg (SEO) bureaus die de grens van het toelaatbare passeren om op korte termijn betere resultaten te laten zien aan klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het kopen van links. We krijgen de laatste tijd regelmatig verzoeken van merken/websites met een penalty van Google, die in het verleden met zulke partijen hebben samengewerkt. Zij hebben vaak geen weet van wat er gebeurd is in het verleden. In dit blog laat ik aan de hand van een aantal voorbeelden zien wat je kunt doen als je een penalty hebt.
Algoritmische updates vs. handmatige acties
Google verandert dagelijks het algoritme met als doel het verbeteren van de kwaliteit van de zoekresultaten. De meeste veranderingen zijn klein en nauwelijks merkbaar in de zoekresultaten. De grote veranderingen zijn wel goed merkbaar. De grootste updates (met de meeste impact of aandacht van de media) van de laatste jaren zijn de Panda update, Penguin update en de Hummingbird update. Deze updates hebben een grote impact op veel websites. Naast de updates als gevolg van algorithme updates zijn er ook nog handmatige acties, uitgevoerd door het webspam team van Google. Als Google je site beoordeelt als “niet volgens de richtlijnen” volgt er een handmatige actie (in de vorm van een penalty) op je website of een gedeelte ervan. De penalty zorgt ervoor dat je op (een aantal) zoektermen niet meer goed zichtbaar bent in de organische zoekresultaten.
Een gedeeltelijke penalty
De handmatige actie functie in Google Webmaster Tools
Bij een handmatige actie op een website volgt er altijd een melding in Google Webmaster Tools. Sinds augustus 2013 is er ook een handmatige actie functie in Google Webmaster Tools waar je meer informatie krijgt over de handmatige actie van het webspam team. Google geeft je ook een voorbeeld van de schending van de richtlijnen, wat handig is om een idee te krijgen bij wat de schending precies behelst. Je ziet in deze functie ook of het gaat om een actie op een gedeelte van de website of op de gehele website.
De handmatige actie functie in Google Webmaster Tools
Wat moet ik doen als ik de Handmatige actie melding krijg?
Wat nu te doen als je een melding krijgt (of hebt) van Google? Allereerst: reken af met je verleden en ga vanaf nu de richtlijnen van Google hanteren voor je website(s). Daarnaast wil je dat de penalty van Google opgeheven wordt. Hieronder laat ik je een voorbeeld zien van een handmatige actie en wat je hier tegen kan doen.
Onnatuurlijke links
De melding “onnatuurlijke links” duidt op gekochte links of deelname aan een linknetwerk. Deze melding heb ik onlangs bij enkele nieuwe klanten voorbij zien komen. Het is zonde om een SEO-traject te starten als Google (een deel van ) je website gestraft heeft. Daarom is het van belang om direct na het krijgen van de melding over te gaan tot actie.
De “onnatuurlijke links” melding in Google Webmaster Tools
Actie!
Er zijn drie stappen om van de “onnatuurlijke links” melding en bijbehorende penalty af te komen:
-
Zorgen dat de websites waar de onnatuurlijke links op staan deze links naar je website weg gaan halen (door de webmasters van de websites te benaderen).
-
Als dit niet lukt (en dit lukt vaak niet) gebruik je de Disavow Tool van Google om de domeinen/links aan te geven. Google neemt de links dan niet meer mee in het bepalen van de vindbaarheid van je website.
-
Na het gebruik van de Disavow Tool kun je een reconsideration request doen bij Google. Geef hierbij aan dat je hebt afgerekend met het verleden en dat je in de toekomst de richtlijnen van Google wel wil volgen. Als je als klant niet op de hoogte was van het kopen van links is het goed om dit ook aan te geven in de request.
Disavow tool
Google heeft in 2012 de Disavow Tool in het leven geroepen. Dit instrument stelt je in staat om links te devalueren, door simpelweg een tekstbestandje met de desbetreffende domeinen of links te uploaden. Ik moet hier wel bij vermelden dat dit een “last resort” is. Het gebruik van de Disavow Tool is niet zonder risico, aangezien je veel domeinen en links niet mee laat tellen in je toekomstige vindbaarheid. Een uitgebreide beschrijving van de Disavow Tool vind je hier.
Hoe bepaal je nu wat een slechte link is en wat niet?
In de Disavow-trajecten die wij tot nu toe gedaan hebben, hadden we weinig zicht op de historie van het linkprofiel. Andere bureaus hadden in het verleden “shady linkbuilding” gedaan voor de klanten, zonder dat de klanten hier (volledig) van de op hoogte waren. Je wil natuurlijk eerst zicht hebben op de historie, voordat je überhaupt bezig gaat met een Disavow-traject. Probeer daarom zoveel mogelijk informatie uit het verleden rond de SEO-werkzaamheden in te winnen.
De takeaways uit onze Disavow-trajecten:
-
Wij zijn vrij rigoureus geweest in onze aanpak, op verzoek van onze klanten. Deze aanpak hadden we van tevoren niet gekozen, omdat we vinden dat bij de Disavow Tool voorzichtigheid hoort (het gaat immers over je hele linkprofiel).
-
Het combineren van alle linkdata die je kunt krijgen is een must; hoe completer deze data, hoe beter je Disavow-traject. Wij hebben linkdata uit Google Webmaster Tools, MajesticSEO en SearchMetrics gecombineerd in één spreadsheet, zodat we praktisch het hele linkprofiel in één overzicht hadden. Natuurlijk zijn Open Site Explorer en Ahrefs ook geschikte tools voor deze linkdata.
-
In onze gevallen was er duidelijk sprake van gekochte links met veel exact match anchor teksten. Dat wil zeggen dat dat er overmatige hoeveelheden links een linktekst hadden die exact gelijk was aan voor die klanten belangrijke non-brand zoektermen. In de handmatige actie functie in Google Webmaster Tools stonden voorbeelden waarbij er ook sprake was van gekochte links met veel exact match anchor teksten.
-
Als je een backlink profiel in het geheel download via MajesticSEO (of een andere tool) is het heel eenvoudig om te zien of er overmatige exact match anchor teksten zijn (vanzelfsprekend met uitzondering van je merknaam). Sorteer de kolom met “anchor texts” van A tot Z. Als je daarna grote groepen exact match anchor teksten (gelijk aan belangrijke non-brand zoektermen) onder elkaar ziet staan, duidt dit vaak op een onnatuurlijk linkprofiel.
-
Van tevoren hebben we afspraken gemaakt met onze klanten over wat we als “slechte links” bestempelden: alle links naar de website die geen toegevoegde waarde hadden voor de doelgroep van de website. De klanten zelf hadden hier ook een belangrijke stem in, omdat de klant als geen ander zijn eigen partners, klanten, leveranciers en andere relaties kent die een link hebben naar de website.
-
Het IP-adres van domeinen met “slecht links” naar je website zegt iets over of er sprake is van een linknetwerk. Er zijn genoeg tooltjes online om de IP-adressen van domeinen (in bulk) te achterhalen. Zet de IP adressen hierna in volgorde (van laag naar hoog) in je spreadsheet. Zo zie je groepen IP-adressen. Mijn stelregel was: als er een groep IP-adressen is en één van de domeinen is slecht, dan is de rest van de domeinen ook slecht.
-
Als de penalty opgelost is en je een bericht krijgt van Google dat de handmatige actie is opgelost, wil dit niet zeggen dat de vindbaarheid gelijk weer op het niveau van voor de penalty was. Het duurt even voordat dit het geval is. Daarnaast is dit ook afhankelijk van andere factoren (hoe goed doe je nu je best om de vindbaarheid te vergroten, op een kwalitatieve wijze).
De penalty en het herstel
Google’s Webspamteam is druk de laatste jaren
Google is redelijk ver in het uitfilteren van content-spam en spammy links via het algoritme. De afgelopen jaren heeft de zoekmachine achter ook veel meer spammeldingen naar website-eigenaren gestuurd (zie onderstaande grafiek). In het bestrijden van spam gaat de zoekmachine dan ook steeds verder.
Het aantal spammeldingen verzonden naar site-eigenaren via Webmaster Tools (bron: Google)
Conclusie
In bovenstaand verhaal laat ik zien wat ik zou doen als Google een handmatige actie op (een gedeelte van) je website heeft toegepast en dat de zoekmachine redelijk ver gaat in het bestrijden van spam. Het is belangrijk om in te zien dat Google op zoek is naar kwaliteit en daar past een kwalitatieve benadering van SEO het beste bij. Bij alles wat je schrijft en publiceert: schrijf het voor je doelgroep en publiceer het alleen als het ook toegevoegde waarde heeft voor de gebruiker.
Als je als bureau zijnde de richtlijnen van Google niet hanteert dan loop je een grote kans om je klant te duperen. Ik denk dat het ook belangrijk is dat je je als klant (en opdrachtgever) goed laat informeren door het bureau dat een SEO-traject met je aan gaat. De SEO-kennis van het bureau in combinatie met de kennis van product/dienst, doelgroep en markt van de klant vormen de ideale combinatie voor een succesvol SEO-traject en een langdurige samenwerking.
Afbeelding: Ingy The Wingy (cc)
Ik kreeg ineens een flashback naar een penalty die ik vroeger heb gehad. Dat was vooral vervelend omdat Google niet aangaf waarom de site een penalty kreeg. Uiteindelijk (na zeker 5x herindienen) kwam ik erachter dat een bepaald zoekwoord in een ‘for loop’ van producten stond waardoor ik onbewust aan het spammen was. Achteraf gezien denk je: dom dat je dit niet eerder ziet! Goed om te horen dat Google tegenwoordig wat duidelijker is. Krijg je bij een automatische penalty ook gedetailleerde informatie?
Harm-Jan > krijg je alleen bij een handmatige penalty
Nuttig Artikel, Martijn. Gelukkig nog nooit te maken gehad met een handmatige penalty of iets dergelijks maar toch maar dit artikel gebookmarked for later reference.
Zojuist een Google penalty ontvangen op mijn webshop. Ik probeer er alles aan te doen om dit op te heffen:(
Rowdy Groothedde
Winnaaringoogle.nl
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!