Heeft visuele communicatie de toekomst?

16 december 2016, 10:02

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het is een gevleugelde uitspraak, maar of het ook echt waar is? Naar mijn idee kom je met woorden ook een heel eind, anders zou ik deze tekst niet schrijven. Maar ik ben er wel stellig van overtuigd dat beelden een cruciaal onderdeel moeten zijn van iedere communicatiestrategie. Want of het nou een b2b-bedrijf, een zorginstelling of een grote supermarkt betreft: iedereen heeft baat bij heldere communicatie. En waarom is goed beeldmateriaal daarbij onmisbaar?

Eerste indrukken zijn cruciaal

Vijf duizendsten van een seconde. Zo lang hebben webdesigners om een eerste indruk te maken. En dan gaat het dus puur om de uitstraling, want in die tijd kunnen bezoekers onmogelijk gebruik maken van de site.

Het blijvende effect van de waardering toont aan dat bezoekers onbewust meer waarde hechten aan visuals dan aan usability. Door het zogenaamde ‘halo-effect’ heeft deze eerste indruk vaak zelfs een positieve impact op later koopgedrag. Dit bevestigt het belang van goede branding en vormgeving, die consequent worden doorgevoerd.

Beeld is sneller dan woord

“Pak het op twee na grootste schroefje met ribbeltjes en schroef het op 15 cm van de bovenkant aan de rechterzijde in de kast, maar let er hierbij wel op dat je het tussenschot niet andersom plaatst.” Het moge duidelijk zijn, Ikea gebruikt niets voor niets exclusief illustraties als instructies, want gebruikers willen in één oogopslag zien wat er van ze verwacht wordt.

Met een beeld communiceer je vaak veel sneller dan met woorden. Niet voor niks geldt online hetzelfde principe. In een wereld van snel schakelende consumenten is beeld onmisbaar gebleken. Natuurlijk moeten je teksten staan als een huis, maar met een goede foto of illustratie is het direct duidelijk wat je te bieden hebt.

Visuele intelligentie stijgt

Wist je dat er zoiets bestaat als visuele intelligentie? We gebruiken dit om symbolen en beeldtaal te interpreteren. Dit is met name in het verkeer van groot belang, want het is voor de veiligheid toch wel prettig dat iedereen snapt wat de verschillende borden betekenen. Maar ook op andere gebieden wordt het breed toegepast: neem de bordjes voor de nooduitgang of de tekentjes in je browser.

Dat een huisje vaak voor ‘homepage’ staat, is niet vanzelfsprekend, maar toch snapt vrijwel iedereen het. De gemiddelde intelligentie op dit gebied is de afgelopen 100 jaar aanzienlijk gestegen. Dat biedt veel mogelijkheden voor visuele communicatie. De explosieve toename in het gebruik van emoji’s en andere emoticons zijn hier de eerste zichtbare gevolgen van.

B2B wil ook mooie beelden

In een whitepaper kun je veel waardevolle kennis delen. Maar b2b-bezoekers geven steeds vaker voorkeur aan visuele uitingen. Veel gebruikers hebben simpelweg te weinig tijd om een uitgebreide tekst door te nemen. Bovendien maakt het stijgende gebruik van mobile devices het lezen van lange teksten niet aantrekkelijker.

Er is op dit gebied nog veel terrein te winnen. Zo blijkt dat 95 procent van de desktopgebruikers geregeld zakelijke content bekijkt, tegenover slechts 56 procent op de mobiele telefoon en 42 procent op de tablet. Zulke percentages bieden ruimte voor verbetering.

Visuals hebben veel meer impact

Dankzij het picture superiority effect blijven beelden beter hangen dan tekst. Zo blijkt dat mensen zich na drie dagen slechts 10 procent herinneren van een gesproken boodschap. In combinatie met beeld blijft er echter 60 procent hangen. Daarom lenen animated infographics zich uitstekend om complexe zakelijke informatie te communiceren.

En het komt misschien niet als een verrassing, maar infographics laten zich ook goed delen. Zo worden infographics op Slideshare gemiddeld 4 keer vaker gedeeld dan presentaties en ten opzichte van documenten zelfs 23 keer vaker. Meer bereik en meer impact kortom.

Hoe zit het in de praktijk?

Natuurlijk vraagt een tekst als hierboven om een visuele variant. Daarom hebben we onderstaande infographic ontwikkeld, waarin de belangrijkste punten zijn weergegeven.

En als experiment wordt deze post via social media gedeeld in een tekstuele en een visuele variant. Zo kunnen we zelf in kaart te brengen welke vorm van informatie het beste werkt. Binnenkort komen we met de resultaten.

Chris Hall is CEO en oprichter van Bynder, een prijswinnend marketingsoftwarebedrijf dat merken helpt om eenvoudig content te maken, vinden en gebruiken.

Categorie

1 Reactie

    Gijs Besselink

    Goed inzicht en helemaal gelijk Chris! Content is king en niemand zit te wachten op lappen tekst. Ik geloof zelfs dat de verantwoordelijkheid van visueel design steeds belangrijker aan het worden is in de techgedreven toekomst. Hoe houden we het aantrekkelijk en menselijk.


    17 december 2016 om 10:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!