Harry Dekker (Unilever) over narrowcasting
In de Adformatie van deze week een aardig interview met Harry Dekker van Unilever. Los van zinnige uitspraken over SBS (te duur), de iets minder zinnige uitspraken over Talpa (geen meerwaarde, weinig continu?it) en met name over John de Mol (verkeerde attitude?) viel mij vooral de passage op over het fenomeen narrowcasting dat mij recht uit het hart komt. De vraag ‘Hoe kijkt Unilever aan tegen de nieuwe hype: narrowcasting?’ beantwoorde Harry Dekker als volgt:
Of het nu die pilot is van NS (KPN, RTL) of het narrowcasting-initiatief van Albert Heijn (Medialandscape) waarvoor de industrie wordt uitgenodigd om te participeren: het gaat steeds om beeld, maar zonder geluid. Het is audiovisueel tenslotte. En dan komt er een soort hijgerigheid aan te pas, omdat het allemaal binnen een paar weken moet draaien en het materiaal binnen 24 uur moet worden aangeleverd. Dan loop je dus het risico op een valse start; je gaat content inzetten die er niet voor ontwikkeld is en vervolgens elkaar aanstaren omdat die niet werkt.?
Daar kan ik het volledig mee eens zijn. Vrijwel alle narrowcasting initiatieven in Nederland zijn monomediaal van opzet. De cross-over naar andere media ontbreekt belangrijk en dat is met name voor de retail waar meer dan 90% van de communicatie met de klant buiten de winkel plaatsvindt een groot manco. Een vergelijkbaar probleem doet zich voor bij het NS project waar content en kijkmotief zonder audio in deze vorm niet matchen…
Er is op Schiphol een narrowcasting project gedaan waarbij schermen op strategische punten(incheckbalie, shop gallerij etc etc) nuttige informatie wordt gecombineerd met gesponsorde boodschappen etc. Daarbij is geluid niet essentieel en de toegevoegde waarde van narrowcastings technieken groot. Geloof dat bij succes alle (dat zijn er veel !!!) schermen worden vervangen met de nieuwe narrowcasting versie.
Markies, dat zou je moeten meten. Axioma’s rondom narrowcasting genoeg. Keten- 0f staffelcommunicatie werkt inderdaad maar het meest effectief blijkt telkens weer dynamische tekst afgewisseld met beelden. Zelfs stills kunnen voldoen.
Ik vind zijn opmerking over de hijgerigheid op zich goed, maar die geldt net zo goed voor andere media. Alsof er geen hijgerigheid aan het medium Televisie kleeft. Als dat een criterium was geweest, had Unilever nooit aan het medium hoeven te beginnen.
Over audio toevoegen. Wat een onzin, je voegt audio toe als het ook werkelijk wat kan toevoegen. Ik word juist ziek van de tereur waarmee soms geluid mij wordt opgedrongen bij beeld, denk aan sommige websites. Daarnaast moet ik er niet aan denken dat er bij al die narrowcast projecten geluid aan te pas komt, dat zou een enorme irritatie opwekken.
Geluid voeg je toe als het werkelijk wat toevoegt! En een concept zonder geluid is niet bij voorbaat slechter of beter. Kijk trouwens naar teletekst, in mijn ogen nog steeds een van de beste interactieve concepten, heerlijk in zijn eenvoud en geluid voegt daar echt niks toe.
zag net dat er terreur met 1 r stond 🙂
Stephan volgens mij snap jij zijn opmerking niet. Het gaat er niet om dat er geen geluid is maar om het feit dat er dan geen rekening gehouden wordt met het soort content…
En dat kan ik alleen maar met hem eens zijn, ook me jouw opmerking over tekst ben ik het eens en ik herhaal mijn eerdere reactie hierboven; “het meest effectief blijkt telkens weer dynamische tekst afgewisseld met beelden. Zelfs stills kunnen voldoen”.
Ik ben special naar de nieuwe AH in Heemskerk geweest en dat zag er goed uit. Zonder geluid. Prima. Gewoon niet je 30″ commercials uitzenden, maar speciale content laten maken Harry! Verder vind ik apart dat MediaLandscape elke keer wordt genoemd in relatie tot AH. Zij doen alleen de techniek. De content wordt volgens mij namelijk geheel ontwikkeld door Tequila, onderdeel van het reklamebureau van AH. Verder wordt de invulling van de NS waarschijnlijk simpel, gewoon re-use van tv content van RTL. Prima om het bereik nog een beetje op te krikken.
@ Albert: Als ik het artikel erbij haal, zie ik dat je een gedeelte niet hebt meegenomen.
Achter zijn opmerking “het gaat steeds om beeld, maar zonder geluid” voegt hij nog iets toe wat ik bij jouw quote mis:
“Terwijl alle content van nu ontwikkeld is met geluid”.
Alle content van nu is ontwikkeld met geluid? Bedoeld hij dat ze content gebruiken die oorspronkelijk beeld en geluid bevat en waarbij opeens alleen nog maar het beeld te zien is. Dan heeft hij gelijk. Maar nogmaals dat zien we al jaren op het internet gebeuren, en dat is niks nieuws bij narrowcasting. Content die oorspronkelijk bedoeld was voor het ene medium en zonder liefde wordt overgezet. En dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit.
Of wil hij zeggen dat in onze maatschappij automatisch alles met beeld en geluid moet, want dan heeft hij in mijn ogen niet gelijk.
Narrow casting is inmiddels een container begrip geworden en vind dat er een onderscheid moet komen tussen meer merkbeleving gerelateerde content/systemen (bijv. M-Media in McDonalds) en vaak platte aanbiedingen middels digitale POS communicatie (bij een gemiddeld benzinestation of erger..). Kan me voorstellen dat Harry Dekker laatstgenoemde categorie niet echt spannend vindt. Je kan niet alles over 1 kam scheren….
@ Albert – zou niet geloven wat Jerry allemaal zegt. Praatjes heeft hij genoeg.
@Johan, ook de McDonalds NC case staat ter discussie bij de opdrachtgever. Ik ben wel met je eens dat narrowcasting een containerbegrip is.
Online staat het stuk niet al geloof ik de stijging wel. Aangezien ik het niet heb kunnen lezen. Zijn er specieke producenten die een ‘narrowcasting plasma lijn’ uitgebracht hebben? is er een specifiek andere wensenlijst. Branduren, displaykwaliteitsrichtlijnen etc lijken me niet bijzonder gedreven enkel door narrowcasting. Toch?
markies, toch wel, soms hufterproof, in ieder geval resistant voor temperatuurschommelingen en hoge relatieve vochtigheid.
Ja, dat klinkt ook weer logisch. BTW je hoempage verwijzing staat niet meer goed 🙂
markies, txs. volgens mij is samsung trouwens ‘by far’ marktleider in dit segment.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!