Google & AOL bezig met $1 miljard deal

17 december 2005, 08:29

Google en AOL zijn exclusieve onderhandelingen gestart voor de verkoop van een 5% aandeel van AOL aan Google voor een bedrag van $1 miljard, aldus de Wall Street Journal. De gesprekken met Microsoft voor een partnership met AOL zijn abrupt beeindigd.

Geheel wordt gezien als een defensieve zet van Google om Microsoft dwars te zitten. Microsoft wilde de 20 miljoen AOL-subscribers binden aan Microsoft Search en daarmee hun positie ten opzichte van Google verbeteren.

De deal maakt AOL tot een advertising partner met de mogelijkheid advertenties te verkopen namens Google, die in de zoekresultaten op AOL site alsmede in de Google Ad’s zullen verschijnen. AOL krijgt daarbij de mogelijkheid images op te nemen in de advertentie op de resultaatpage van Google.

Dit is de tweede maal dat Google iemand dwars zit in de onderhandelingen voor een AOL partnership. Eind 2004 was Yahoo! in onderhandeling met AOL aangaande een adverentieovereenkomst voor AOL Europe, toen Google via een hoger bod op het allerlaatste moment hier een stokje voor stak.

Landje pik.

Hoewel het eventueel verliezen van de reeds bestaande samenwerking met AOL, Google niet financieel enorm zou schaden, zou het wel een publieke neergang zijn. “I think this has more to do with stature than economics,’’ aldus Ellen Siminoff, chief executive van search marketing bedrijf Efficient Frontier. “I think it was shrewd of Google to go after it, because it doesn’t allow anyone else to come after that business.’‘

Standard & Poor’s Internet analyst Scott Kessler deelt deze mening “Internet searching is going to be big for Microsoft, and I think the last thing Google wants to see is Microsoft making a splashy debut with their former best customer. I think to some extent it’s a land grab.’‘

Bron: Siliconvalley.com

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jessica

    snuggere move zo lang je de concurrent op tijd kunt aftroeven. Hoe wil MS trouwens die AOL mensen aan MS search vastbinden? heb je toch zo omzeild?


    18 december 2005 om 13:19
    Miel

    Ze hebben 5% gekocht, onderhandeling afgelopen 😉

    “De deal maakt AOL tot een advertising partner met de mogelijkheid advertenties te verkopen namens Google, die in de zoekresultaten op AOL site alsmede in de Google Ad’s zullen verschijnen. AOL krijgt daarbij de mogelijkheid images op te nemen in de advertentie op de resultaatpage van Google.”

    AOL zorgt nu al voor 11% van Google’s inkomsten, vandaar de paniek mocht Microsoft tussenbeide komen, dan gaat die inkomst naar MSN. Google levert de algoritmes voor de AOL websites en zoekfuncties (oa in de AOL browser) om dat AOL er zelf nooit is in geslaagd een degelijk algoritme op te bouwen.

    Als Microsoft zich inkocht zou het ook inzicht in die algoritmes hebben gehad.

    Dat laatste is slechte een idee van mij. De rest is common knowledge.


    19 december 2005 om 11:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!