Google Keen: nieuwe must-have kanaal voor marketeers?

29 september 2020, 13:00

Google heeft een nieuw platform gelanceerd die nog best onbekend is: Google Keen. Een platform waar je interesses met elkaar kan delen via een ‘keen’. Op deze manier wordt een community rondom een onderwerp opgebouwd. Het belooft veel goeds: een nieuw communicatiekanaal, delen van content en inzicht verkrijgen in je doelgroep. Allemaal redenen om als marketeer een kijkje te nemen in Google Keen.

Google Keen is een content discovery-platform met als doel het samenbrengen van mensen met dezelfde passie. Gebruikers maken een ‘keen’ aan over een bepaald onderwerp en krijgen relevante content als inspiratie te zien. Een keen kun je privé, openbaar of voor genodigden maken. Google Keen geeft suggesties aan de hand van de zoektermen die een gebruiker bij het aanmaken van een keen opgeeft. Het platform heeft drie hoofdtabbladen die gebruikers zien. Explore, waar je op basis van een zoekopdracht relevante content aangeboden krijgt. Hier kun je ook keens van anderen zien en deze volgen. Wanneer je interessante content ziet, kun je deze opslaan door op het diamant-icoon te drukken, ‘the gem’. Dit is dan ook meteen het tweede tabblad, al je opgeslagen ‘gems’ worden hier weergegeven. Als laatste heb je het search-tabblad waar je meer zoektermen kan toevoegen voor je bestaande keens.

Het platform is nog niet beschikbaar voor iOS

Google Keen is momenteel te bereiken via Staykeen.com of via de Android-app. Het is nog niet beschikbaar voor iOS. Daarnaast is de interface in het Engels, maar keens kunnen in het Nederlands worden aangemaakt en de zoektermen die je wilt toevoegen zijn ook beschikbaar in het Nederlands. Het systeem herkent dus de talen en geeft op basis hiervan ook suggesties in dezelfde taal.

Google Keen lay-out

Google Keen of Pinterest?

Veel artikelen melden dat Keen de nieuwe concurrent van Pinterest is. Hier valt wat voor te zeggen, maar er zijn zeker wel verschillen. Zo is Pinterest veel meer gericht op het visuele aspect en het bouwen van een prikbord, terwijl Keen een sobere lay-out heeft. Bij Keen draait het vooral om het delen van kennis en elkaar helpen om meer te weten te komen over bepaalde aangemaakte onderwerpen.

Kennis is het sleutelwoord waar het om draait

Kennis is het sleutelwoord waar het om draait. Bij Google Keen gaat het ook niet om het creëren van je eigen content, maar het delen van al bestaande content. Je hoeft namelijk niks te maken, wanneer je interessante content ziet, voeg je dit toe aan je keen. Zelf invloed uitoefenen op je keen zit er dus niet in. Een overeenkomst is de prikbordstijl-achtige manier van informatie toe te voegen. Dit lijkt enorm op de functie waar Pinterest zo bekend om is geworden. Het ‘pinnen’ van vooral visuele aspecten om je prikbord uit te breiden.

Google machine learning

Google Keen geeft aanbevelingen voor content op basis van zoektermen die gebruikers op kunnen geven bij het aanmaken van een keen. Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op relevantie, maar ook op wat voor soort content de gebruiker wil zien. Hiervoor maakt het gebruik van machine learning om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen in de zoektocht naar relevante content. Wanneer een gebruiker geen zoektermen opgeeft bij het aanmaken van een keen, leert het systeem op basis van de content onder de ‘Gem-pagina’ en eerdere voorkeuren, waar de gebruiker precies naar zoekt. Op deze manier kan het platform steeds betere aanbevelingen doen op basis van de wensen van de gebruiker.

Inzichten voor marketeers

Google Keen biedt ook voor organisaties nieuwe kansen om zich te profileren. Als marketeer levert het verschillende voordelen op om je er eens in te verdiepen.

  • Met Google Keen kan een organisatie haar klanten op een makkelijke manier bereiken om extra waarde toe te voegen. Dit kan in de vorm zijn van extra content, informatie of het behouden van een klantrelatie. Het zorgt in ieder geval voor het aanwezig zijn van jouw merk bij de doelgroep. Het vergroten van de bekendheid en de mogelijkheid om te kunnen profileren als expert op je core business, zijn allemaal voordelen van het gebruik van het platform.
  • Normaal is een zoekmachine heel passief en moet je afwachten of jouw content naar voren komt bij een zoekopdracht. Bij Keen wordt op basis van zoektermen en zoekgedrag suggesties aan de gebruiker gegeven. De content kan dus al naar voren komen voordat een zoekopdracht wordt gegeven. Dit is een veel actievere manier om een gebruiker te bereiken en een totaal andere manier waarom een zoekmachine werkt. Zolang je SEO op orde is, kun je content of webpagina’s worden weergegeven als suggestie.
  • Google Keen maakt gebruikt van een soort gevorderde versie van Google-aanbevelingen die je ziet tijdens een zoekopdracht in Google search. Hiermee krijg je als marketeer inzicht in de content die wordt aanbevolen of gerelateerd is aan bepaalde onderwerp. Daarnaast zie je meteen wat Google aan gebruikers aanraadt over bepaalde onderwerpen.

Search tab Google Keen

Als organisatie kan je een keen aanmaken om content te delen met klanten en zo een nieuw kanaal in te zetten in de communicatie. Het is ook een goede manier om te zien waar mensen daadwerkelijk naar zoeken en welke contentvorm zij het interessants vinden. Dit zie je door middel van de suggesties en via machine learning die Google gebruikt om content te leveren.

Google Keen is daarnaast de plek waar referral marketing kan plaats vinden. Mensen met gedeelde passies geven elkaar aanbevelingen over artikelen en websites. Aanbevelingen worden vaak opgevolgd wanneer er een connectie is tussen mensen, dus een aanbeveling van iemand met een gedeelde passie weegt zwaar. Als deze aanbevelingen leidt tot meer traffic naar jouw website, is dat mooi meegenomen.

Toekomst van Google Keen

Voor Google is het een enorme kans om nog meer persoonlijke data te verzamelen. De online activiteiten die gefocust zijn op interessegebieden, zijn waardevol bij het targeten van advertenties. Het platform zou inspelen op de interesses en zoekgedrag van gebruikers.

Voor Google is het een enorme kans om nog meer persoonlijke data te verzamelen

Deze social inzichten heeft Google momenteel niet compleet in beeld. Voor Google zelf valt er ook enorm veel data uit te halen aangezien zij nog niet eerder de sociale gegevens in kaart kunnen brengen door gebruik van een eigen platform. Met Keen heeft Google toegang tot grote hoeveelheden gegevens die veel persoonlijker zijn qua aard. Deze gegevens gecombineerd met de al reeds bestaande informatie die Google heeft van gebruikers, kan er met targets beter worden getarget.

Google rolt een jong platform uit met de potentie om uit te blinken in het interesse- en hobbyspectrum van social platforms. Het bevindt zich nu nog in een experimentele fase en zal nog veel updates en veranderingen doormaken. Het concept biedt voor de gebruiker een mooi platform om interesses en passies met anderen te delen en hierdoor een hechte community op te bouwen.

Unieke kijk in zoekmachinegedrag

Voor organisaties is het een prachtige kans om je doelgroep te bereiken en je organisatie te profileren. Het nadeel kan zijn dat je als marketeer energie in het platform steekt, zonder de garantie dat het blijft bestaan. Daartegenover staat wel dat het marketeers een unieke kijk geeft in zoekmachinegedrag. Google Keen biedt een innovatieve en creatieve manier om je eindgebruiker te bereiken. Dus zelfs als Keen minder succesvol wordt dan gehoopt, als marketeer geeft het je een andere kijk op hoe je gebruikers op een actieve manier kan bereiken.

Romy van Raamsdonk
Digital Marketing Specialist bij Outvie

Bij Outvie werk ik aan marketingdoelstellingen zoals: hogere conversie door middel van website optimalisatie, meer leads halen uit online campagnes en het bijhouden/controleren van SEO content. Marketing is veel meer dan twee keuzes. Het is creatie, innovatie & combinatie. Het is unconventional. 👉🏼 | SEO | SEA | Marketing Automation | E-mail marketing | Social Advertising ✶ WordPress | Google Analytics | Google Ads | Microsoft Ads | Linkedin |

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!