Google Facts: over bugs, before & after, en GoogleBot

6 mei 2019, 09:00

We hebben wat te stellen gehad met Google afgelopen maand. Zeker als je SEO doet, was het lastig om goed te rapporteren. Reden: Google had een behoorlijke fout in de index zitten. Volgens Moz werd zo’n 4 procent van het web hierdoor beïnvloed en dat lijkt niet veel, maar de drop-of is normaal veel lager. En dat was nog niet alles. Ondertussen kwamen er ook nieuwe features in de zoekmachine bij en is Google aan het testen met een nieuwe versie van GoogleBot. Daarvan kunnen de gevolgen nog wel eens heel groot zijn. Nieuwsgierig naar wat je hebt gemist?

De-indexing probleempje

Big oops. Begin april verdwenen er ineens massa’s pagina’s uit de index van Google. Foetsie, weg, niks aan te doen. Uiteraard merkte je dat ook in Search Console als het om jouw website ging. Verlies aan traffic, uiteraard bijgevolg ook verlies van omzet en een hoop gedoe om die pagina’s weer terug in de index te krijgen. Dat werkte gelukkig wel via de Inspect URL-tool van Search Console, maar toch, leuk is anders. Google zei een aantal dagen later dat het opgelost was, maar dat bleek toch niet te kloppen. Pas daags daarna was het echt opgelost. In Search Console was een daling in alle cijfers niet het enige wat je ervan merkte. De data ging ook nog eens enorm achterlopen. Rond 7 april kwam er geen data meer binnen, terwijl je normaal hooguit twee dagen achterloopt. Pas rond 29 april kregen webmasters de bevestiging van Google dat het nu weer goed gaat en alle issues onder Coverage en Enhancements lijken ook weer naar een normaal niveau te zijn gedaald.

Nog meer bugs

Deze de-indexing bug was nog niet alles. Toen het opgelost leek, bleek er ook een fout te zitten in Google News. Een aantal publishers zagen hun nieuwsberichten niet meer verschijnen in deze vertical. Beetje jammer natuurlijk als je daar voor je dagelijkse traffic van afhankelijk bent. Gelukkig was dit wel vrij snel opgelost.

“Begin april verdwenen er ineens massa’s pagina’s uit de index van Google”

En tot slot nog een stommiteit met betrekking tot canonieke URL’s: Google pakte blijkbaar niet-gerelateerde canonieke URL’s voor de index, waardoor veel pagina’s niet goed in de index verschenen. Dat zag je ook terug in de Inspect URL tool van Search Console. Dit zorgde er ook nog eens voor dat op mobiel de broodkruimelpaden in de zoekresultaten niet goed werden getoond. Beetje rommelig. Hier is op dit moment (1 mei) nog geen update over, dus of het is opgelost weet ik niet. Kom je in Search Console vreemde dingen tegen in je rapportages die over canonicals gaan, dan moet je dus even opletten en niet direct in paniek raken.

Actueler zoeken in Google

Via de Tools-optie net onder zoekbalk was het mogelijk om je zoekresultaten te filteren op datum, maar dat kan nu ook met commando’s in de zoekopdracht zelf. Op dezelfde manier als dat je bijvoorbeeld ‘site:’ of ‘inurl:’ kon gebruiken, kun je nu ook ‘before:’ en ‘after:’ inzetten. Dat is handig als je artikelen zoekt die in een bepaalde periode zijn geplaatst. Voor SEO’s is dat leuk, omdat je dan kunt zien of seasonality bijvoorbeeld van invloed is op zoekresultaten.

Google Discover rapportage

Het valt niet onder organic search, maar het is tegenwoordig wel zichtbaar in Search Console: Discover. Google Discover is wat je ziet als je de Google app opent op je Android toestel bijvoorbeeld. Het bevat gepersonaliseerde suggesties voor nieuws en artikelen. Evengoed krijg je verkeer langs die route, maar in Google Analytics wordt het gealloceerd onder Direct / (none). Terwijl volgens onze eerste check langs klanten er nog best veel verkeer uit komt. Goed dat Search Console zo op het gemakje die data beschikbaar maakt. Je vindt Discover onder Performance. Volgens Google zie je het ‘als je voldoende betekenisvolle zichtbaarheid hebt verzameld in Discover’. Wat wij zien is dat bepaalde specifieke artikelen het dan goed doen. Wat je er ook gaat zien is data over AMP Stories. Daarover zometeen meer. Eerst nog even over een andere feature in Search Console.

“Bij Search Appearance kun je nu ook filteren op Android App”

Bij Search Appearance kun je nu behalve op Web Light Results, Rich results en AMP articles, ook filteren op Android App. Heb je een Android App gekoppeld aan je website, dan laat Google nu zien wat de zoekresultaten voor je app opleveren: clicks, vertoningen, CTR en natuurlijk de gebruikte queries. Ben je fan van app-optimalisatie, dan kun je er nog wel eens handige informatie uit halen om mee te spelen, en kun je de app misschien wel vindbaar maken op andere termen dan merknaam en app.

AMP ontwikkelt door

Net kwam AMP Stories al even voorbij: een manier om à la Instagram Stories en Facebook Stories ook Stories op het web te plaatsen. Je kunt het in WordPress maken in combinatie met de Gutenberg-editor en de AMP plugin van WordPress zelf, en je kunt zelf kiezen hoe lang je het beschikbaar laat zijn. Het nieuwtje is dat AMP Stories een eigen ‘afdeling’ binnen de SERP krijgen en dus ook binnen Discover naar voren zullen komen, wanneer ze relevant zijn. Veel kansen voor contentmarketeers in samenwerking met SEO’s dus!

Voor wie er niet bekend mee was, hier nog even de video:

Nog meer nieuws over AMP. Het framework gaat custom JavaScript ondersteunen, door middel van AMP-script. Deze component zorgt er voordat dat je binnen je AMP-document Javascript kunt uitvoeren. En dat is niet alles, want het populaire React Next.js gaat als eerste framework support krijgen. Voorbeeld daarvan is dan ook dat de website nextjs.org volledig in AMP is gebouwd.

Ander nieuwtje is dat AMP Real URL is gelanceerd. Hiermee krijg je dezelfde instant laadtijd, maar op je eigen domein. Het veelvoorkomende issue hiermee was namelijk dat de AMP-urls die Google meegaf nogal verwarrend werkten en moeilijk te tracken zijn. Er werd al gewerkt aan oplossingen. Signed Exchanges wordt uitgerold voor Google Search, wat werkt in Chromium-based browsers.

“A signed exchange is a file format, defined in the web packaging specification, that allows the browser to trust a document as if it belongs to your origin. This allows you to use first-party cookies and storage to customize content and simplify analytics integration. Your page appears under your URL instead of the google.com/amp URL.”

Je kunt het zelf implementeren (of je webdeveloper dan in elk geval). Gebruik je een Content Delivery Network? Vraag hen om support, en anders kun je via CloudFlare gratis gebruikmaken van AMP Real URL. Lekker technisch dit, maar je webdeveloper weet ongetwijfeld wat deze woorden allemaal betekenen.

Gaat Google My Business geld kosten?

Het kan natuurlijk niet anders: Google kijkt altijd naar nieuwe manieren om meer te verdienen. Afgelopen week werd iedereen opgeschrikt door de mogelijkheid dat Google misschien geld gaat vragen om een vestiging in Google My Business op te nemen. De aanleiding hiervoor was een enquête die Google rondstuurde naar gebruikers van de dienst. Hierin werd bijvoorbeeld gevraagd of je bereid zou zijn geld te betalen en hoeveel, en voor welke specifieke onderdelen van GMB. Niet gek natuurlijk dat Google dit bekijkt, gezien de hoeveelheid partijen die wél geld verdienen met het onderhouden van de vermeldingen in Google. Als Google hier echt werk van gaat maken, gaat dat behoorlijke gevolgen hebben. Maar daarover wellicht in een nieuw blog meer…

Ondertussen ontwikkelt Google My Business gewoon nieuwe features. Wat er al aan zat te komen en nu beschikbaar is, is dat je Producten kunt toevoegen aan je vermeldingen. Zo kun je gratis je mooiste producten showcasen binnen je vermelding. In oktober al verscheen dit op mobiel, nu vertoont het zich ook op desktop. Je hoeft dus geen adverteerder binnen Google te zijn om hiervan gebruik te maken. Officieel staat er in Nederland in elk geval nog bij dat het om een bètaversie gaat.

Een andere gave feature is dat inmiddels in enkele landen (nog niet hier gezien) de mogelijkheid bestaat om uitgelichte reviews te laten zien. Google doet daarvoor zelf suggesties per vermelding via e-mail of wanneer je inlogt in GMB. De suggesties zijn gebaseerd op 4- of 5-sterrenreviews. Je kunt van te voren nog aanpassingen doen. Heel interessant als je bijvoorbeeld te maken hebt gehad met slechte publiciteit of als je gewoon wilt laten zien wat nou jouw bedrijf typeert volgens je klanten. Het is een vorm van een Google Post, dus daar verschijnt ook een eventuele knop naar wens onder.

Twitter, Andy Simpson

Wat ook nog uitgerold wordt, is de optie om een verkorte naam en korte URL te claimen voor een vermelding. Wil je bijvoorbeeld in campagnes of offline ergens je GMB-vermelding promoten (bijvoorbeeld voor het verkrijgen van reviews), dan kun je dat communiceren met een g.page/voorbeeld URL. Als het beschikbaar is voor je, kun je zowel via desktop als de mobiele GMB-app bij Informatie je short name claimen.

GoogleBot gaat vernieuwen

Voor SEO’s wereldwijd is dit nog wel het belangrijkste nieuws van afgelopen maand: Google test met een nieuwe versie van GoogleBot. Het algoritme dat wordt gebruikt, is een equivalent van een oude Chrome-browser, Chrome 41. Dat is inmiddels zoveel versies geleden dat als je nu het web in Chrome 41 benadert, je het gevoel krijgt terug te zijn in het stenen tijdperk. Belangrijke beperkingen hierbij zijn de nieuwere JavaScript frameworks en andere objecten die tegenwoordig vrij normaal zijn om te gebruiken. SEO’s waarschuwen daarom altijd dat een website die op JavaScript leunt, mogelijk niet goed gecrawld en dus niet goed geïndexeerd en gerankt wordt. Google test nu met een algoritme dat technieken aankan, vergelijkbaar met de mogelijkheden pakweg Chrome 69. Dat is al een heleboel versies de goede kant op! Dat zou betekenen dat (los van heavy CPU- en memorygebruik) GoogleBot in staat wordt gesteld om veel meer pagina’s beter en sneller te lezen en interpreteren, zonder dat webbouwers via omwegen als dynamic rendering dat makkelijker hoeven te maken.

“Gezien de hoeveelheid JavaScript waar je toch niet omheen kan, is dit een enorme stap vooruit”

Nu ben ik hoe dan ook van de old skool SEO-gedachte dat het beter is om alleen HTML en CSS te gebruiken, zoveel mogelijk althans, maar gezien de hoeveelheid JavaScript waar je toch niet omheen kan, is dit een enorme stap vooruit. We moeten nog even wachten voor GoogleBot echt zo ver is dat dit de nieuwe standaard wordt, maar er gloort licht aan het eind van de tunnel.

Dit was het belangrijkste nieuws van afgelopen maand. Er was nog veel meer interessant, maar tijd is geld, dus met bovenstaande informatie ben je in elk geval weer op de hoogte van wat je écht moet weten.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!