Google Core Updates: Kans of kansloos?
Wat je kan doen om stand te houden tegen core updates van Google.
Ruim 92% van de Nederlanders zoekt via Google en ze willen allemaal maar één ding: zo snel en makkelijk mogelijk vinden wat ze zoeken. Dit vergt flink wat aanpassingsvermogen van de zoekmachine. Daarom moet het algoritme regelmatig worden bijgewerkt en voert Google hiervoor updates uit. Vaak hebben deze updates weinig impact op websites omdat er geen grote aanpassingen worden gedaan. Dit gebeurt wel met de Google core updates.
Wat zijn Google core updates?
Google core updates zijn, in tegenstelling tot reguliere updates, grote aanpassingen in het algoritme. De ene core update is groter dan de ander en wordt meerdere keren per jaar doorgevoerd. Bedrijven als SemRush en RankRanger verzamelen wereldwijd informatie en maken de impact ook snel zichtbaar.
Om een idee te krijgen hoe een core update werkt: stel je hebt een lijst gemaakt met de 50 beste soorten koffie. Een paar jaar later ververs je de lijst en zijn de koffiesoorten veranderd. Sommige nieuwe soorten koffie zijn toegevoegd of bestaan juist niet meer. Of bestaande koffiesoorten krijgen een betere beoordeling omdat de smaak beter is geworden. Dat betekent niet dat oudere koffiesoorten slecht zijn, alleen is er betere koffiesoort beschikbaar.
De variabelen waar Google mee rekent worden tijdens de core update opnieuw beoordeeld. Dit betekent dat je tijdens een aangekondigde uitrol van een core update goed in de gaten moet houden wat dit met de posities van je belangrijkste pagina’s doet.
Welke variabelen Google opnieuw beoordeeld is natuurlijk geheim. Het enige wat we wel weten is dat het er heel veel zijn en dat het met de komst van artificial intelligence zoals Google Bard alleen maar meer worden.
Waarom zijn de Google core updates zo belangrijk?
Simpel, het kan invloed hebben op jouw ranking in Google. Zowel positief als negatief. Heb je de techniek goed op orde? Zijn je pagina’s SEO vriendelijk? Is de content actueel en relevant? Dan is de kans groot dat jouw website geen hinder ondervindt. Twijfel je hierover? Zorgt dan voor een goede website audit uitvoert en je de content checkt.
Core update voorjaar 2023
De laatste core update is in maart uitgebracht. SemRush en RankRanger, twee grote data bedrijven, hebben hun rapport naar aanleiding van deze update openbaar gemaakt en daarin zien we een aanzienlijk grote schommelingen in data. Onderstaand de SemRush Sensor Data. Hierin zien we een duidelijk grotere impact dan de vorige core update in september 2022.
Bron: Search Engine Land
- x-as: dag van de maand maart
- y-as: positie schommelingen van een vaste set zoekwoorden
Hoewel het per sector kan verschillen is over de gehele linie stijgers en dalers te zien. Bij RankRanger zien we hetzelfde gebeuren. Op 16 maart wisselen de posities aanzienlijk omdat een grote aanpassing in het algoritme is doorgevoerd.
Bron: Search Engine Land
Hoewel de data gebaseerd is op Amerika leert de historie dat dit ook doorwerkt in Europa. Om te weten of dit de positie van jouw website heeft beïnvloed kun je gebruikmaken van SEO audit tools als SemRush of SE Ranking.
Kun je een drop in websiteverkeer voorkomen?
Nee, Google voert zoveel (vaak onbekende) wijzigingen door in het algoritme dat je dit niet kunt voorkomen. Wat je wel kunt doen is het beter doen dan je concurrent. Door de content, techniek en ervaring op je website te verbeteren, zorg je dat je kunt profiteren van deze updates. Begrijp je bezoeker en pas je website daarop aan.
Zo zijn de Google Core Web Vitals sinds juni 2021 een belangrijk speerpunt geworden om je website te beoordelen. De Google Core Web watte? Dat leggen we even uit.
Google Core Web Vitals
De Google Core Web Vitals update zijn bedoeld om bezoekers van iedere website een betere en veiligere ervaring te geven. Zo worden websites die hoog scoren op de 3 belangrijkste pijlers vaker vertoond waardoor het een belangrijk onderdeel is van je SEO strategie.
Het rapport laat zien hoe je pagina’s presteren gebaseerd op wereldwijde data en is gebaseerd op 3 statistieken: LCP, FID en CLS. De score op deze statistieken bepalen de status (slecht, verbetering nodig, goed). De volgende drempelwaardes zorgen voor de score.
LCP: grootste weergave met content
De LCP (Larges Contentfull Paint) is de tijd wanneer een bezoeker de pagina opent en het grootst zichtbare element (afbeelding, video of blok) heeft gezien. Dit geeft de snelheid aan tussen het klikken en openen van een pagina. Hoe sneller deze laadt, hoe beter.
FID: eerste invoervertraging
De FID (First Input Delay)is wanneer een bezoeker op je pagina zit en een link of knop aanklikt tot de tijd dat de browser reageert op deze interactie. Dit is belangrijk bij conversiegerichte pagina’s. Hoe accurater de reactie van de website, hoe beter.
CLS: cumulatieve indelingsverschuiving
De CLS (Cumulative Layout Shift) is wanneer een bezoeker door je pagina navigeert en er onverwachte indelingen verschuiven. Bijvoorbeeld een knop die verspringt tijdens het scrollen wanneer een bezoeker erop wil klikken. Dit kan voor irritatie zorgen bij de bezoeker. Hoe minder verspringingen, hoe beter.
Als je wil weten hoe jouw website scoort op deze 3 punten dan kun je dit checken in de site vitaliteit in Google Search Console of via Google PageSpeed.
Wat je kan doen om stand te houden tegen core updates
Er is geen garantie dat je posities inlevert of stijgt bij het aanhouden van deze punten. Wel helpen ze om het beter te doen dan je concurrent!
Verbeter je content
Dit is een doorlopend proces en is niet alleen nodig om de core updates te overleven. Doorloop je website een aantal keer per jaar en vraag jezelf de volgende zaken af:
- Navigeer ik nog prettig door de website?
- Zijn mijn artikelen voorzien van voldoende expertise?
- Straalt mijn website voldoende autoriteit uit op mijn vakgebied?
- Hoe geloofwaardig is de content?
- Zijn mijn artikelen beter dan wat concurrenten schrijven?
- Is de content op mijn website nog actueel?
- Voldoet de techniek nog aan de huidige standaarden?
- Zijn er voldoende focuszoekwoorden verwerkt in de pagina’s?
- Is de content sterk genoeg om te delen?
Wanneer je dit doet zal je nog verbazen hoeveel verbeterpunten je kunt signaleren. Snel opschrijven en inplannen!
Structureer je website
Een goede en logische structuur van je website is bijna net zo belangrijk als de kwaliteit van de content. Het zorgt voor een hoge relevantie, wat zoekmachines helpt je website te begrijpen. Sitemaps zijn daarvoor een goede leidraad om aan te houden.
In het volgende voorbeeld zie je de structuur van een financieel adviseur.
In dit voorbeeld is het hoofdthema financieel adviseur met daaronder de drie belangrijkste diensten met daarin de subcategorieën (bijv. lineaire hypotheek onder hypotheekvormen).
Door een goede structuur aan te houden zorg je voor:
- Goede gebruikerservaring op je website. Bezoekers vinden makkelijker wat ze zoeken waardoor ze langer op je website verblijven.
- Dat zoekmachines de relevantie van je content beter kunnen beoordelen wat zorgt voor betere posities
Check je interne links
Interne links helpen bezoekers nog sneller te navigeren op je website. Controleer daarom of er broodkruimel links aanwezig zijn, je maximaal 3 klikken nodig hebt om van de homepage naar de gewenste pagina te navigeren en of er geen gebroken links aanwezig zijn.
Daarnaast helpen interne links zoekmachines met het ontdekken van meerdere pagina’s op je website en vertelt het ze waar de website over gaat.
Doe een SEO audit
Goed gevonden worden in de zoekmachines gaat niet alleen om het hebben van een goede website. Het gaat erom dat je beter bent dan de concurrentie in de zoekresultaten.
Met een SEO audit maak je een goede SEO strategie om de concurrentie voor te zijn. De audit richt zich voornamelijk op het repareren van onderdelen op de website. Door de kritieke problemen snel op te lossen zal je hiervoor beloond worden door hogere posities.
De posities en impact van Google core updates zijn bij te houden in SEO audit tools als SemRush of Sitechecker.
Let’s wrap it up!
De titel vraagt om een antwoord: kans of kansloos? Hoewel er geen garantie is dat een Google core update je website kan raken, zijn er wel degelijk acties die je kunt ondernemen om de schade te beperken. Dit beperkt zich niet alleen tot de Google core updates maar ook tot je totale online autoriteit!
Onthoud dat als je de website beter optimaliseert en onderhoudt dan je concurrent je minder hinder ondervindt. Sterker nog, je kan ze verslaan!