Google Adwords: rendement is vanzelfsprekend #adv

15 april 2014, 09:27

Dat het aantal bekeken video’s verder zal stijgen hoef ik niemand wijs te maken. Het is een trend, maar als SEO-specialisten deze pot goud massaal ontdekken zal de inzet significant stijgen. Veel keywords waar het bijna onmogelijk is om op de eerste pagina te komen, liggen namelijk (weer) open. Ze zijn weer te bereiken, want Google omarmt video. Analyseer de ‘customer journey’ van je klant, bepaal de keywords die aansluiten op de aankoopfase en kies de juiste videovorm.

Eerst even kort: welke stappen neemt iemand (B2B of B2C) voordat een aankoop wordt gedaan? Hoe ziet de customer journey eruit? Aan de hand hiervan is te bepalen welke videovorm het beste past, waar je je videocontent moet plaatsen en welke afwegingen je moet maken om tot een lijst keywords te komen.

De customer journey

  1. De oriëntatiefase
  2. De evaluatiefase
  3. Leveranciers- of productkeuze
  4. Aankoop
  5. Het product of de dienst leren kennen

Ik was mij dus aan het oriënteren op een TV. Ik zoom dus vooral in op de kansen die Bol.com, Wehkamp, BCC, Media Markt, maar ook Philips, Samsung, LG en Sony laten liggen aan de hand van mijn eigen customer journey. Natuurlijk is dezelfde gedachtegang ook toe te passen op een B2B-aankoop.

1. Oriëntatiefase

De eerste vraag: Waar moet ik allemaal op letten als ik een TV koop? Al snel las ik over 200 hz, smart TV’s en active 3d. Goede stukjes met uitleg, maar geen video’s die kort en bondig uitleggen wat deze termen betekenen. Binnen een minuut zijn deze termen aan de hand van visuele voorbeelden uit te leggen. Een uitlegvideo waar het verschil tussen 100 hz en 200 hz wordt uitgelegd zou mij ontzettend hebben geholpen.

Wat moet ik doen?

  • Bepaal op welke zoektermen iemand je product of dienst evalueert

Waar is je klant?

  • Google
  • Youtube

Welke videovorm moet ik gebruiken?

  • Uitlegvideo
  • Hoevideo

2. Evaluatiefase

Ok, ik weet nu welke functies een TV kunnen hebben. Ik weet alleen nog niet welke belangrijk zijn. Vind ik het wel belangrijk dat mijn TV een smart TV is? Wil ik wel 3D? Hoeveel hertz moet mijn TV eigenlijk hebben? Ik google dan op termen zoals ‘wat is belangrijk bij het kopen van een TV’ of ‘waar op te letten bij aankoop TV’. Longtail keywords dus, maar wel keywords waarvan je zeker weet dat de mensen die er op zoeken een TV gaan kopen. Goud voor de online marketeer om een consument kennis te laten maken met een webshop of merk. Maar ook op vergelijkingssites, zoals Beslist, keek ik nu en daar misstaat een uitlegvideo over de belangrijkste TV kenmerken niet.

Wat moet ik doen?

  • Bepaal welke overwegingen een klant maakt en zoek daar short- en longtail keywords bij

Waar is je klant?

  • Google
  • Youtube
  • Vergelijkingssites

Welke videovorm moet ik gebruiken?

  • Uitlegvideo
  • Hoevideo

3. Leveranciers- of productkeuze

Ik kom dichter bij de uiteindelijke aankoop en nu is het tijd om te bepalen welke TV’s aan mijn eisen voldoen. Een aantal modellen komen in aanmerking: de Samsung UE46F6100, Philips 46PFL4908H en de LG 47LA6208. Bij de laatste kom ik,eindelijk, de eerste video tegen. Van Plasmadiscounter. Super goed! Jammer genoeg meerdere modellen in één video (opknippen en een serie van maken, hoef ik niet te zoeken naar mijn TV), wel netjes ondertiteld en goed ingericht op keywords. Al gezien dat de video 30.000 potentiële klanten heeft bereikt in een half jaar tijd?

Maar goed, natuurlijk google ik al deze producten en daarna nog eens met het woord review erbij. Daarnaast kijk ik op de site van de leveranciers, bekijk weer vergelijkingssites en webshops. Hier past het perfect bij om een unboxing video te zien waarin wordt uitgelegd hoe het product eruit ziet, wat de voor- en de nadelen zijn van de TV en wat ik er allemaal bij kan kopen zoals een bijpassende geluidset of een muurbeugel.

Wat moet ik doen?

  • Maak video’s over populaire producten of diensten

Waar is je klant?

  • Google
  • Youtube
  • Website van het merk
  • Webshop

Welke videovorm moet ik gebruiken?

  • Unboxing video
  • Uitlegvideo
  • Hoevideo

4. Aankoop

Ja, aankoop gedaan. Geen video bij nodig gehad. In dit geval. Er zijn echter aankoopprocessen waar een betaling via iDeal of Creditcard niet de enige actie is. Als je bijvoorbeeld via internet een nieuw mobiele telefoonabonnement afsluit, moet je je oude SIM-kaart nummer opgeven. Voor veel mensen een vanzelfsprekende actie, maar voor een groot deel van de mensen niet. Het uitleggen van deze actie via een hoevideo (Hoe zoek ik mijn SIM-kaart nummer op?) is duidelijker dan een tekstuitleg. Je neemt de klant mee. Het zal dus uiteindelijk effect hebben op je conversie.

Wat moet ik doen?

  • Leg lastige procedures in het aankoopproces uit

Waar is je klant?

  • Webshop

Welke videovorm moet ik gebruiken?

  • Hoevideo

5. Het product of de dienst leren kennen

En dan het leukste gedeelte! Het installeren van mijn TV. Wat zit er in de doos? Hoe krijg ik hem aan de praat? Had ik toch die muurbeugel moeten kopen? Hoe werkt mijn afstandsbediening? Hoe werkt het menu? Welke instellingen werken het best?

Vragen, vragen, vragen, jammer genoeg geen antwoorden. Een marketeer laat hier weer kansen liggen om een band op te bouwen met een klant, merkloyaliteit te creëren en misschien toch nog die muurbeugel aan mij te verkopen. E-mail zou hier een belangrijke rol in kunnen spelen. Mail mij linkjes naar hoevideo’s! Verwijs me naar de site! Laat me die geluidset nog eens zien!

Wat moet ik doen?

  • Maak video’s over de werking van het product en de dienst

Waar is je klant?

  • Google
  • Youtube
  • Website van het merk
  • E-mail

Welke videovorm moet ik gebruiken?

  • Unboxing video
  • Hoevideo

Maar ook, online boekhouder zoeken

Dit was mijn customer journey die uiteindelijk leidde tot de aankoop van een TV en de kansen die marketeers hier laten liggen. Goed gemaakte video’s zijn goud waard. Ze indexeren goed, het is makkelijk om een consument naar je website te verwijzen, ze doen de hoogte van je conversie goed en kunnen dus een wezenlijke bijdrage leveren aan de manier waarop mensen over jouw product denken. Iemand die mij iets uitlegt stijgt in iedereens aanzien. On- en offline. In dit artikel gebruikte ik een TV als voorbeeld, maar video kan ook helpen als ik een beveiligingsbedrijf zoek, een online boekhoudprogramma wilt verkopen of een verzekering wilt afsluiten. Stel altijd de vraag: op welke termen zoekt mijn potentiële klant op een bepaald moment in zijn customer journey?

Ben Kortman
Redacteur bij Marketingfacts

Is werkzaam bij Marketingfacts als editor en studeert bedrijfscommunicatie aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast houdt hij zich bezig met fotografie, online journalisme, redactiewerk en webdesign. En de tijd die over is? Roeien. Heel veel roeien.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!