Goed voorbereid op de marketing-arbeidsmarkt

18 oktober 2021, 06:00

Hoe zie je door al die bomen het bos? Vijf tips om dé baan te vinden die echt bij je past.

Op dit moment is er een enorm krappe arbeidsmarkt. Onderzoek van Intelligence Group wijst uit dat de arbeidsmarktactiviteit opnieuw is gedaald. Het aandeel van de Nederlandse beroepsbevolking dat actief naar een baan zoekt is 10,7 procent. Ruim eenderde van de Nederlandse beroepsbevolking is afgelopen kwartaal minimaal één keer benaderd door een werkgever of bemiddelaar voor een nieuwe baan.

In de top 10 van meest benaderde vakgebieden staat marketing op plek 6. De helft van dit vakgebied wordt minimaal eens per kwartaal benaderd. Werkgevers bieden goede salarissen, auto’s van de zaak, vaste contracten en andere mooie arbeidsvoorwaarden. Heerlijk dat werkgevers staan te springen om talent zoals jij! Je hebt dus veel keus. Goed nieuws voor jou als marketingprofessional, maar is dat wel zo? Hoe zie je door al die bomen het bos nog? Jouw bos! Want welke werkgever en baan past echt bij jou? Hoe zorg je dat je dichtbij jezelf blijft in de keuze voor een werkgever en baan en je niet laat verleiden door alle snelle aanbiedingen?

Veel mensen verbinden hun identiteit aan hun werk

Werk is een belangrijk onderdeel van ons leven en heeft verschillende functies. Met werk wissel je je tijd en inspanning uit tegen geld. Werk geeft een zinvolle tijdsbesteding en de mogelijkheid om te groeien en ontwikkelen. Daarnaast draagt werk ook bij aan een belangrijk sociaal aspect en het gevoel ergens bij te horen. Je draagt met je werk bij aan een groter doel. Werk speelt daarmee een grote rol in ons leven. Het is daarom belangrijk dat je werk doet waar je gelukkig van wordt en energie van krijgt.

Uit onderzoek in opdracht van NIMA dat in het najaar van 2020 plaatsvond in samenwerking met onderzoeksbureau DVJ en DPG Media bleek dat marketeers heel tevreden zijn met hun huidige functie binnen de organisatie waarvoor ze werken. Het onderzoek liet zien dat marketeers vrij lang voor dezelfde werkgever werken. Eén op de drie marketeers werkte al tien jaar of langer bij dezelfde organisatie. Ontwikkeling en groei blijft voor marketingprofessionals belangrijk, want ondanks de hoge tevredenheid pakt de helft van de marketeers een nieuwe job aan áls een mooie kans zich voordoet. Hoe zorg je dat je kiest voor de job die echt bij jou past? Start met zelfonderzoek. Vijf tips om je op weg te helpen:

1. Onderzoek wat voor jou belangrijk is in werk

Een toffe baan willen de meeste mensen wel. Maar wat heb je nodig om het naar je zin te hebben, om uitgedaagd te worden, je verbonden te voelen met de organisatie? Kortom; wat is voor jóu belangrijk in werk? Uit het onderzoek in opdracht van NIMA kwam naar voren dat voor marketingprofessionals uitdagende projecten, inspirerende en deskundige collega’s en een prettige werksfeer bijdragen aan de tevredenheid. Ook de kwaliteit van de leidinggevende en de reputatie van het bedrijf zijn belangrijk.

Onderzoek wat jij nodig hebt in je werk en bij een werkgever waardoor het aansluit bij jouw wensen en behoeften. Een aantal suggesties ter inspiratie: werkinhoud, werkomgeving, collega’s/team, sfeer/cultuur, het soort organisatie, wijze van leidinggeven, autonomie, opleidingsmogelijkheden, doorgroeimogelijkheden, beloning/arbeidsvoorwaarden, tijd- en plaats-onafhankelijk werken, aansprekende producten/diensten, maatschappelijke bijdrage, het imago van de organisatie, ruimte om werk te combineren met andere behoeften als vrijwilligerswerk, persoonlijke groei.

Kies jouw top-3. Vraag je af waarom juist deze dingen belangrijk voor je zijn en maak het zo concreet mogelijk. Staat sfeer/cultuur in jouw top-3? Omschrijf wat je ervan verwacht. Wil je met je collega’s lunchen? Vind je het leuk om buiten werktijd met collega’s te sporten? Verwacht je een wekelijkse vrijdagmiddagborrel? Hoe concreter je het maakt, hoe beter je kan checken of een baan en werkgever je dit kan bieden.

2. Blijf dicht bij je drijfveren

Een nieuwe werkgever en baan matchen het best als ze aansluiten bij jouw drijfveren. Drijfveren zeggen iets over wat jou beweegt, jouw motivatie, houding, voorkeuren en waarden. Drijfveren hebben veel invloed op je werk. Hoe meer je ze terugziet in je werk, hoe beter je werk bij je past. Ook bij het maken van keuzes, bijvoorbeeld voor een nieuwe baan of in je privéleven, helpen je drijfveren je.

Edgar Schein, voormalig professor aan de MIT Sloan School of Management, ontwikkelde acht loopbaanankers (een combinatie van je talenten, drijfveren en waarden). Gebruik deze als hulpmiddel.

  • Technische/ functionele competentie: Deskundigheid is belangrijk voor je. Je zoekt groei in je expertise.
  • Algemeen- managementcompetentie: Je wil het verschil maken tussen succes en mislukken. Je zoekt groei in meer verantwoordelijkheid en stappen zetten op de hiërarchische ladder.
  • Autonomie/ onafhankelijkheid: Vrijheid is belangrijk voor je. Je wil dingen zelf graag doen en bepalen hoe je dingen doet en in welk tempo.
  • Zekerheid/ stabiliteit: Je vind zekerheid in werk en inkomen belangrijk. Je wil de zekerheid die een baan je geeft niet snel opgeven. Een hoge mate van loyaliteit richting een werkgever om stabiliteit en zekerheid te verkrijgen speelt hier vaak.
  • Ondernemingsgerichte creativiteit: Zelf iets creëren vind je belangrijk, denk bijvoorbeeld aan een eigen onderneming creëren. Je hebt de behoefte om zelf verantwoordelijk te zijn voor (financieel) succes en hindernissen overwinnen.
  • Dienstverlening/ toewijding aan een zaak: Je streeft graag iets na dat waarde oplevert, zoals een maatschappelijke bijdrage.
  • Zuivere uitdaging: Uitdagend werk waarbij je obstakels moet overbruggen is belangrijk. Je hebt uitdaging nodig om jezelf te testen en niet te snel verveeld te raken.
  • Levensstijl: Je wil graag je persoonlijke behoeften, de behoeften van je gezin/ privé situatie en van je loopbaan met elkaar in evenwicht brengen en goed combineren. Het maken van bewuste keuzes is belangrijk.

Welke twee drijfveren zijn voor jou het meest belangrijk? Denk bijvoorbeeld aan keuzes die je hebt gemaakt op werkgebied. Wat maakte dat je voor je huidige werk hebt gekozen? Welke loopbaanankers zie je terug in je werk? En welke loopbaanankers zou je graag meer terug willen zien in een nieuwe baan?

3. De rol van werk in jouw leven

Werk is een belangrijk onderdeel van ons leven. Waar vroeger een fulltime baan eerder regel dan uitzondering was, zie je de afgelopen jaren een verschuiving ontstaan. Veel (young) professionals willen verschillende talenten van zichzelf inzetten in hun leven.

Om alles wat je wilt en te bieden hebt in één functie, rol of beroep toe te passen is best een uitdaging. Dat is niet altijd haalbaar en ook niet nodig. Er zijn genoeg mogelijkheden in werk waarmee je uiting geeft aan jouw interesses en passies. Een paar voorbeelden:

• een fulltime- of parttimebaan;

• combinatie van een baan met een eigen bedrijf;

• combinatie van meerdere banen;

• digital nomad: locatieonafhankelijk werken met behulp van internet. Je leeft een ‘nomadisch’ bestaan door veel te reizen en met deze flexibele manier van werken verdien je geld;

• een baan gecombineerd met privéprojecten waarmee je geen geld verdient;

• verschillende interesses gebundeld in één baan;

• combinatie van verschillende eigen bedrijven;

• combinatie van een baan met vrijwilligerswerk;

• combinatie van werk met een opleiding, stage of onderzoek;

• een aantal jaar volledig focussen op een onderwerp of baan en vervolgens dit opnieuw doen in een andere baan of met een ander onderwerp.

Kies er bewust voor om jouw talenten en kwaliteiten als uitgangspunt te nemen en kijk hoe je die wilt benutten in je leven en in je werk. Vervolgens zoek je werk en de werkvorm(en) die daarbij passen.

Je kan ervoor kiezen om met iederéén koffie te drinken

Voor bedrijven zijn dit soort werkvormen ook interessant. Het biedt bedrijven medewerkers die beschikken over aanpassingsvermogen, die snel leren, verbindingen leggen en vanuit verschillende vakgebieden iets meebrengen. Door dit soort mengvormen van werk te stimuleren kunnen organisaties hun (young) professionals langer boeien en aan zich binden.

Voor jou als professional geeft deze manier van werken veel variatie en zingeving, want je wordt op verschillende vlakken uitgedaagd. Het biedt ruimte aan al jouw interesses en passies, waarbij je zelf beslist op welke manier ze in jouw leven passen. Wil je hier meer over weten? Lees dan het boek: Hoe word je alles van Emilie Wapnick. Het geeft je inspiratie om je werk en leven op verschillende manieren vorm te geven rondom al je passies en interesses.

4. Op zoek naar de match

Nu je zelfonderzoek hebt gedaan is het tijd om de match te maken met werkgevers en banen die hierop aansluiten. Hoe pak je dat aan?

Als marketingprofessional wordt je vast wel eens benaderd door recruiters of werkgevers die je vragen om met hen in gesprek te gaan. Je kan ervoor kiezen om met iedereen koffie te drinken, maar dat is tijdrovend en niet zo effectief. Handiger is het om vooraf telefonisch je vragen te stellen. Je wilt immers weten of hetgeen jij belangrijk vindt wel bij die werkgever is te vinden. Vraag hierbij naar duidelijke voorbeelden. Zegt de recruiter of werkgever dat er een informele sfeer en cultuur is, vraag waar dat uit blijkt. Hoe spreken collega’s elkaar onderling aan? Op welke manier wordt er samengewerkt? Kan je zomaar bij de directie binnenlopen? Wat wordt er georganiseerd voor en door collega’s? Maak je vragen zo concreet mogelijk en vraag door. Geef duidelijk aan dat je niet met elke organisatie in gesprek gaat, maar eerst wil nagaan of er voldoende raakvlakken zijn.

Ga je zelf op zoek naar een vacature? Ook dan raad ik je aan om altijd eerst te bellen met de contactpersoon die vermeld staat in de vacature, in plaats van meteen te solliciteren. Dit scheelt je tijd en is daarnaast handig, omdat je meteen contact hebt met degene die straks jouw sollicitatie ontvangt. Benoem in dat geval ook het telefoongesprek in je sollicitatie.

Je kan ook zonder vacatures op zoek naar de ideale match. Gebruik hiervoor je netwerk en bespreek met veel mensen wat voor soort baan en werkgever je zoekt. Vraag iedereen die je spreekt om een tip voor een contact die je kan benaderen. Hierdoor ontstaan vaak de leukste contacten en je leert organisaties van binnenuit kennen. Iedereen vindt het leuk om wat over zijn of haar werk te vertellen en om mensen te helpen. Het voordeel van deze aanpak is dat je een werkgever gericht benadert vanuit wat jij hebt te bieden in plaats van reageren op een vacature. Hierdoor laat je als kandidaat zien dat je enorm gemotiveerd bent. Heeft een werkgever op dat moment geen vacature? Vraag dan om een kop koffie te drinken, zodat je kan ontdekken wat je in de toekomst voor elkaar kan betekenen. Wanneer er wél een vacature ontstaat, kennen ze je al en is een belletje zo gedaan. Dat scheelt een organisatie weer lange en dure wervingscampagnes.

5. Ervaren in de praktijk

Yes, die match lijkt er te zijn! Het is nu tijd om de mogelijkheden van de sollicitatieprocedure te benutten en de werkgever en baan verder te ontdekken. Wat kan je doen? Het belangrijkste hierin: vragen!

  • Vraag om live kennis te maken. Veel organisaties staan hier weer voor open.
  • Vraag om de werkomgeving te zien. Je wil een gevoel krijgen bij jouw werkplek wanneer je (deels) op kantoor kan werken.
  • Vraag of je een dag of dagdeel mee mag lopen. Ben je onbekend in een vakgebied of branche dan is dit zeker een aanrader. Je ervaart wat er qua werk gebeurt, de dynamiek, hoe collega’s met elkaar omgaan. Lunch ook mee om gevoel te krijgen bij de sfeer.
  • Vraag hoe een gemiddelde werkdag of werkweek eruit ziet. Jouw potentiële nieuwe collega kan vertellen hoe zijn/haar agenda eruit ziet. Op die manier ontdek je veel over het type werk (zit je vaak achter je laptop, veel in meetings of ben je regelmatig op pad naar klanten?)
  • Vraag om kennis te maken met een aantal collega’s waarmee je veel zal samenwerken. Aan hen kan je net weer andere vragen stellen dan aan je nieuwe leidinggevende.
  • Vraag hoe jouw onboarding eruit komt te zien. Heeft de organisatie er goed over nagedacht hoe jij goed gaat landen binnen de organisatie en hoe je wordt ingewerkt?

Durf vooral te vragen om de informatie die jij nodig hebt om een goede keus te maken. Je laat hiermee zien dat je serieus geïnteresseerd bent in de baan en de werkgever. Denk je nu; dat is best veel werk, tijd en energie die ik dan vraag van een werkgever en mijzelf? Een werkgever wil de beste match voor de organisatie en zal graag bereid zijn om je vragen te beantwoorden. Mocht je uiteindelijk toch ontdekken dat de match er niet is? Ook dan is dit geen verspilde energie geweest. Je hebt jezelf beter leren kennen en weet nog beter wat je wilt. Die info neem je mee voor een volgende stap.

Veel succes!

Sandra Pieterse is HR Manager bij creatief marketing- en communicatie(advies)bureau effectgroep* in Utrecht. Sandra studeerde in 2005 af (hbo Personeel en Arbeid) en werkt ruim 15 jaar in verschillende HR functies binnen het bedrijfsleven en de overheid. Daarnaast is ze personal branding coach, imago consultant en geeft ze trainingen en workshops. Met haar bedrijf Image that works! helpt ze young professionals ontdekken wat hen uniek en onderscheidend maakt, hoe je dat zichtbaar maakt en uitstraalt met je persoonlijke presentatie. In 2020 verscheen haar boek. In 10 stappen jezelf onderscheiden als young professional: Meer info en bestellen. Hiermee helpt ze professionals om hun personal brand te ontwikkelen en uniek, zichtbaar en optimaal tot hun recht te komen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!