Gaat de corporate website verdwijnen?

16 juli 2012, 05:34

Gaat de corporate website plaats maken voor een Facebook pagina? Helemaal geen onlogische gedachte. Marketingfacts heeft het ooit geprobeerd. Steeds meer bedrijven verwijzen in hun communicatie naar hun Facebook pagina in plaats van hun website. Wat is het effect, heeft het meerwaarde en is het denkbaar dat corporate websites in de toekomst verdwijnen?

Veranderingen Facebook

Facebook heeft zelf al aangegeven dat ze het verdwijnen van de corporate website helemaal geen gek idee vinden. Deze cijfers zijn gepubliceerd door Stephen Haines, de commerciële directeur van Facebook in Engeland: Starbucks: 30 miljoen fans op Facebook tegenover gemiddeld 1.8 miljoen bezoekers per maand op hun website

  • Coca Cola: 44 miljoen fans op Facebook tegenover gemiddeld 270.000 bezoekers per maand op hun website

  • Oreo: 27 miljoen fans op Facebook tegenover gemiddeld 290.000 bezoekers per maand op hun website

  • Dr. Pepper: 12 miljoen fans op Facebook tegenover gemiddeld 325.000 bezoekers per maand op hun website

Is het nog nodig om het over het aantal gebruikers van Facebook te hebben voordat ik verder schrijf? Waarschijnlijk niet (als je toch cijfers wilt weten, zie het Stats Dashboard). Met bovenstaande getallen wordt adverteren op Facebook erg aantrekkelijk. Facebook probeert met deze suggestie een nog dominantere positie in de markt te krijgen. Uit onderzoek (pdf) blijkt dat voor veel websites geldt dat het aantal unieke bezoekers afneemt, tegelijkertijd neemt de traffic op hun Facebook pagina juist toe.

Meerwaarde Facebookpagina

De afgelopen periode heeft Facebook veel veranderingen doorgevoerd waardoor de bedrijfspagina op Facebook een ander uiterlijk heeft gekregen. Echter hebben de belangrijkste veranderingen aan de achterkant plaats gevonden. De verschillende beheerdersrollen, het vooruitplannen van updates, de mogelijkheid om posts te promoten, de grotere tabbladen (810 px breed) en nog vele andere zaken maken dat de functionaliteiten van een bedrijfspagina op Facebook ernstig lijken op die van een corporate website. Nu geeft het bouwen van een eigen website meer vrijheden dan het bouwen van een Facebook pagina, echter biedt een Facebook tabblad voldoende mogelijkheden om de ‘visitekaartfunctie’ van je corporate website over te nemen.

De betrokkenheid van een Facebook fan en de (mogelijkheden tot) interactie op een Facebook pagina is vele malen groter dan die van een website. Een bezoeker prikkelen om terug te keren naar je website is lastig. Op Facebook verschijnen je updates in het nieuwsoverzicht van je fan. Een verkapte terugkerende bezoeker is geboren.

Afhankelijkheid

Een hoop mensen vinden de suggestie dat een Facebookpagina de corporate website gaat vervangen klinkklare onzin. ‘Lekker verstandig om als ondernemer je online werkzaamheden volledig via een derde partij te doen’. Kijk maar naar de reacties van lezers van dit artikel. Het grootste risico is natuurlijk dat als Facebook veranderingen doorvoert je hier als ondernemer altijd onderhevig aan bent. Facebook bepaalt de regels voor jouw pagina. Had jouw bedrijf vorig jaar niet ook een leuke custom landingpage of fangate? Dan heb je die nu niet meer. Dit geintje kostte tab/app makers naar verluid meer dan een miljard dollar. De toekomst is wat dat betreft moeilijk te voorspellen als je bent overgeleverd aan Facebook's grillen.

Maar het belangrijkste is waarschijnlijk het verlies van data en een stukje identiteit. Mark Evans, communications director van Sysomos zegt hierover: “The biggest risk [for] a company that decides to use a Facebook page rather than a corporate Web site is they don't control or own the Facebook page; Facebook does”. Een ander voorbeeld is een storing op Facebook: wanneer je alleen actief bent op Facebook kunnen je klanten je niet bereiken. Een soortgelijk risico loop je echter ook met een corporate website. Er kan bijvoorbeeld storing ontstaan bij de partij die jouw website host waardoor je website niet bereikbaar is. Hiervoor kan je heel goed een SLA sluiten met die partij, iets wat met Facebook niet kan. In feite loop je met Facebook dubbel risico, want zowel als je eigen hosting of als Facebook down gaat is je pagina niet te bereiken (een Facebook site is in principe gewoon een site die je gewoon zelf moet hosten, alleen in Facebook wordt geladen). Echter is de uptime en de snelheid van Facebook zo goed dat deze niet onderdoet voor een SLA met een betrouwbare provider.

Eng

Best een eng idee dat het sociale netwerk Facebook zo in iedereen zijn systeem zit dat het mogelijk is dat een bedrijf geen losse corporate website meer gaat maken. De realiteit liegt er echter niet om, de meerwaarde van de corporate website ten opzichte van een Facebook bedrijvenpagina wordt steeds kleiner.

De Facebook pagina heeft verder als voordeel dat de transitie van owned media naar earned media vele malen soepeler verloopt. Reacties en ervaringen lopen namelijk dwars door corporate communicatie en gepromote berichten. De Facebook pagina is dé plek waar owned, paid en earned media samen komen. Dit in tegenstelling tot de meeste corporate websites.

Als een website meer is dan wat statische pagina's, bijvoorbeeld retail websites, wordt het wel een ander verhaal. Of je nu films verhuurt of vluchten verkoopt, het gebrek aan ownership en gebrek aan data is iets waar je goed over na moet denken. Thomas Crampton, digital influence director bij Ogilvy zegt op dit vlak dan ook dat “The corporate Web site will outlive Facebook”.

Ik heb geen glazen bol en kan niet voorspellen welke veranderingen Facebook in de komende jaren voor bedrijven gaat doorvoeren. Maar wat Facebook ook verandert, de veranderingen zullen altijd waarde toevoegen voor bedrijven. Daar zitten immers de inkomsten van Facebook.

Ik verwacht dat, afhankelijk van veranderingen binnen Facebook, corporate websites in de toekomst gedeeltelijk vervangen gaan worden door Facebook bedrijvenpagina’s. Daarnaast denk ik wel dat bedrijven websites voor bijvoorbeeld projecten blijven houden, maar de ‘visitekaartfunctie’ van een corporate website gaat verplaatsen naar Facebook.

Afbeelding: VFS Digtal Design (cc)

Sanne Vaissier
Social Media, blogger, contentspecialist bij Epic Venture

Sanne werkt bij Epic Venture in Amsterdam waar zij zich bezig houdt met Social Media Marketing en het verbeteren van content op de websites van haar klanten. Verder is Sanne dol op teckels.

Categorie
Tags

20 Reacties

    Tim

    Goede analyse, mis nog één punt: Facebook is nog altijd niet in staat om een complete funnel aan te bieden. Dus vanaf het moment dat de klant in aanraking komt met een merk totdat hij iets koopt. Hier moet nog altijd een switch worden gemaakt naar bijvoorbeeld een website. Daarnaast bieden veel bedrijven ook services aan op hun website die ik qua complexiteit nog niet zo snel op Facebook zie gebeuren.

    Ik denk dat de corporate website dus nog niet gaat verdwijnen, maar betere aansluiting op Facebook of juist de komst van meer sociale functionaliteiten op de corporate website zie ik zeker wel gebeuren.


    16 juli 2012 om 07:09
    dijkvanmau

    Hoi Sanne

    Leuk dat je deze vraag stelt! Ik liep ook met die gedachte rond zonder er al echt invulling aan te geven dus jouw artikel geeft in 1 keer mooie informatie. Gaat de corporate website verdwijnen? Nee ik denk het niet, maar naar integratie van de goede dingen van Facebook moeten we wel kijken en de kunst is relevante dingen te doen op je eigen website. Ik denk overigens wel dat de eigen website misschien uitgekleed gaat worden. Hoe dat uitpakt weet ik nog niet.

    Maurice


    16 juli 2012 om 07:09
    Erik de Vries

    Bezoekers aan een corporate site vergelijken met facebook fans is appels met peren.

    “Maar wat Facebook ook verandert, de veranderingen zullen altijd waarde toevoegen voor bedrijven. Daar zitten immers de inkomsten van Facebook.”

    Nee, de inkomsten komen van de adverteerders. Niet van de bedrijven met een fanpagina.

    Ik ben het eens met de twijfels over de strategie om al je kaarten op facebook te zetten. Het beste advies is volgens mij: én-én.


    16 juli 2012 om 07:13
    Stefan

    De vergelijking tussen unieke bezoekers en ‘fans’ van Facebook pagina’s is krom. Unieke bezoekers hebben doelgericht de website opgezocht (of op een ad of link geklikt). Fans van een Facebook pagina hebben ooit op ‘vind ik leuk’ geklikt. Misschien omdat ze zich identificeren met het merk, misschien omdat dit ze iets opleverde. Maar uiteindelijk keert nog geen 1% van deze ‘fans’ terug op de pagina en ongeveer 0,5% vertoont ooit interactie op de content die wordt geplaatst.

    Facebook is een mooi middel om huidige of toekomstige klanten aan je merk te verbinden, maar het aantal totale gebruikers wordt nogal eens verward met het werkelijke bereik (zeker wanneer je als merk geen Starbucks, Audi, Hema of Heineken bent).


    16 juli 2012 om 07:19
    Kilian

    Gaan Facebookpagina’s de corporate websites vervangen? Ik denk het niet.

    Ten eerste zijn de functionaliteiten van de Facebookpagina’s gewoon ronduit slecht. Een heuse beperking. Je zegt zelf dat er meer en betere beheerdersrollen zijn sinds de vorige bedrijfspagina’s, maar dat vind ik nogal meevallen, zeker vergeleken met de functionaliteiten die je hebt bij een vrije website.

    Ik weet niet of het nog bestaat omdat we tegenwoordig Timeline hebben, maar ik las een tijd terug over Edgerank (het ‘geheime’ algoritme van Facebook). Zoals de persoon boven mij ook zegt: Niet iedereen keert terug naar de bedrijfspagina op Facebook. En als we de Edgerank theorie mogen geloven dan ziet niet eens iedereen de content van de bedrijfspagina in zijn of haar Facebookstream. Hoe accuraat zijn die cijfers dus?

    Bovendien, en dat is misschien mijn grootste kritiekpunt voor deze post, is het helemaal niet goed zou zijn als de corporate website vervangen zou worden door een Facebookpagina. Dat zou namelijk voor heel veel statische en eenrichtige informatie kunnen zorgen. Volgens mij maak je dan niet optimaal gebruik van de technieken die op Facebook zitten. Niet dat dat nou zulke goeie technieken zijn, maar het is alles wat we pretenderen te hebben om engagement aan te gaan met de klant/doelgroep.


    16 juli 2012 om 08:00
    Ferenc Jacobs

    Zoals bij zoveel marketing-gerelateerde vraagstukken: het zou onverstandig zijn om alleen in te zetten op Facebook, of alleen op een corporate website. De term marketingmix is niet voor niets uitgevonden. Daarom zal voor grote merken de sociale component van Facebook goed te gebruiken zijn, maar is er ook behoefte aan de mogelijkheid om sommige zaken zelf te behe(e)r(s)en. Allebei doen dus.

    Wel adviseer ik sommige kleine bedrijven om de overweging te maken of ze hun domein laten doorlinken naar een professioneel opgezette Facebook-pagina dan wel LinkedIn voor bedrijven. De budgetten zijn kleiner, dus is een keuze soms noodzakelijk.

    Er wordt in veel gevallen al driftig offline genetwerkt, vandaar dat in sommige gevallen de gunfactor versterkt wordt door het sociale karakter van Facebook. In combinatie met goede content en doordachte acties hebben opdrachtgevers hier succes mee.


    16 juli 2012 om 08:45
    GianluigiCuccureddu

    “[…]maar de ‘visitekaartfunctie’ van een corporate website gaat verplaatsen naar Facebook”

    Hangt natuurlijk af van de definitie van een visitekaartfunctie, maar sec gezien is een visitekaartje ook eenrichtingsverkeer.

    Verder is de kans klein dat het kan (verschil in approach, content enz tussen een social netwerk en een “gewone” website) en of je dat überhaupt zou willen als org.

    Als je soms op de diverse fan pages de taal en interactie leest van een select groepje malloten onderling of richting het merk, dan zou je er als organisatie niet aan moeten denken dat dat je visitekaartje is.

    Ook hier geldt dat begonnen moet worden met het doel, wat wil de organisatie bereiken enz enz enz en ergens op het laatste wordt de tech/middel bepaalt die hieraan kan bijdragen.


    16 juli 2012 om 09:19
    Raoul van Heese

    Goed stuk!, en niet de laatste keer dat dit onderwerp aan de orde zal komen.

    Naast een aantal (minder relevante) opmerkingen over ‘de grootte van tabs’ en ‘fans zijn geen bezoekers’…allemaal waar overigens…gaat het in essentie om ‘control of data’ of beter gezegd, het ‘in eigendom’ kunnen beschikken over je eigen netwerk van klanten, samenwerkingspartners, werknemers en leveranciers. En terecht natuurlijk! Dit netwerk is de waarde van het bedrijf, de (toekomstige) omzet en het bestaansrecht.

    De corporate site is één van de middelen en zal zeker niet verdwijnen. Echter de corporatie site behoeft wel serieus vernieuwing en bedrijven kijken geïnteresseerd naar alle ontwikkelingen in social; netwerken en business.

    CocaCola zou maar wat graag die 44mio fans willen adopteren in hun eigen site. En tegen een flinke prijs zal FaceBook nieuwe vergaande integraties ook beschikbaar stellen als ware de fans van FaceBook de users van CocaCola zelf. Powered by FaceBook.

    Het alternatief is dat bedrijven hun corporate site gebruiken om social CRM (network, community of open intranet) te integreren en zelf fans gaan werven. Ze houden volledige ‘control’ over de data en de relaties. Aantrekkelijk voor bedrijven die nog relatief jong zijn in FaceBook.


    16 juli 2012 om 11:14
    Mike van Hoenselaar

    Veel is hierboven al gezegd waar ik het mee eens ben.

    Persoonlijk zie ik de (corporate) website als hub waar andere media aan gekoppeld kunnen worden.

    De verkoop/conversie vindt (nog steeds) plaats op je (corporate) website.

    Met in-app purchases is dat wel aan het verschuiven voor sommige sectoren. Dat gebeurd op Facebook nog maar mondjesmaat. En lang niet altijd met succes.

    Dat je Facebook gebruikt voor branding dat is alleen maar mooi. Ik denk persoonlijk ook dat dat voorlopig de belangrijkste functie zal zijn voor merken op FB.

    Goede tweede is interactie aangaan met doelgroep nmi.

    Met tools zoals Uservoice wordt dat steeds makkelijker.

    Ik heb zelf ook nog nooit direct vanuit Facebook iets gekocht. Jij wel?


    16 juli 2012 om 12:01
    Annelies Verhelst

    Het meeste is hierboven al gezegd. Ook ik ben van mening dat het én-én is. Beiden hebben een andere plek in de funnel, een ander doel, ander publiek. De bedrijven die het nu als heel prominent inzetten zullen daar goed over nagedacht hebben, het zit ongetwijfeld verankerd in een strategie.

    Dus, voordat je nu denkt: “dat moet ik ook”, bedenk eerst maar eens wat je er nu precies van wilt, welke plaats het inneemt in je strategie, niet alleen voor marcom, maar ook bedrijfsbreed, social gaat dieper dan even een paginaatje opzetten.

    Ik hou het erop dat ik controle over mijn eigen content, nog los van de serviceprovider die mijn website laat draaien, wel fijn vind en dat mijn serviceprovider ook niet ongevraagd advertenties van concurrenten naast mijn pagina plaatst. Van die dingen.


    16 juli 2012 om 13:54
    Sannevaissier

    Leuk om jullie (verdeelde) reacties over deze topic te lezen, thanks. @Mike, ik koop bijv. bijna al mijn tickets voor evenementen via FB pagina. @Raoul mooie suggestie!


    16 juli 2012 om 15:05
    Sannevaissier

    Excuses, ‘Dit topic’!


    16 juli 2012 om 15:08
    Jos de Schiffart

    Facebook is nu hip maar heeft ook een bepaalde houdbaarheid net als Hyves en daarvoor CU2. Het lijkt me dus als merk niet handig om te afhankelijk te worden van een extern medium. Hoe groot de voordelen op dit moment ook zijn qua interactie. Het is beter om Facebook naast de corporate site te gebruiken om het bezoek daarheen ook te vergroten en vice versa.


    17 juli 2012 om 07:40
    Stefan

    Bovendien zou Google nooit meewerken aan een massale verschuiving van corporate websites naar Facebook 😉

    Google leeft (onder andere) van het vindbaar maken van bedrijven en ongeveer 98% van de consumenten ziet Google toch als eerste vertrekpunt voor zoekopdrachten.

    Als Facebook een serieuze rol wil spelen in het vindbaar maken van bedrijven, zullen ze hun zoekmachine flink moeten verbeteren en dat is nou juist het gebied dat ze nooit zullen winnen van Google.


    17 juli 2012 om 08:50
    fayestardust

    Ik denk dat Facebook pagina’s zich zullen blijven ontwikkelen en daardoor zeker steeds interessanter worden, vooral voor B2C marketing. In mindere mate voor B2B, hoewel daar ook kansen liggen. Corporate website blijft echter wel, denk ik, omdat daar de content mogelijkheden veel uitgebreider zijn.


    17 juli 2012 om 08:56
    Johan

    Laat mij eens een ander antwoord geven, namelijk driewerf ja! Facebook en soortgelijke sites zullen corporate sites overnemen. En wel om een heel simpele reden: de bezoekers zitten op Facebook (of soortgelijke sites) en met de komst van een jongere generatie zal dat alleen maar meer en meer worden.

    Er is geen enkele corporate website die ook maar in de buurt van het aantal bezoekers van Facebook komt of de tijd die mensen er spenderen. En ook dat gaat alleen maar meer en meer worden. Dat gaat ertoe leiden dat het aandeel van corporate sites minder en minder wordt. Want, zoals hier al genoemd, mensen zoeken. Maar dan wel op Facebook, en niet op Google. Natuurlijk heeft Facebook bepaalde functionaliteit niet, maar wel de bezoekers. En daar gaat het om. We willen toch waarde toevoegen? Mensen bereiken? Nou dan!

    98% van de mensen begint op Google lees ik. Kortom, met vindbaarheid van de corporate website valt het ernstig tegen en je moet er moeite voor doen. En als ik dan toch al zolang per dag op Facebook zit….


    17 juli 2012 om 09:04
    Vincent

    Volgens mij wordt hier de aanname gemaakt dat fan zijn van een site ook betekend dat je de site vaak bezoekt.

    Veel op Facebook zitten betekend volgens mij niet dat je alle site binnen Facebook bezoekt.

    Het werkt volgens mij hetzelfde als met de opkomst van internet. Je moest er toen opzitten. Inmiddels zit iedereen op internet en ben je niet meer uniek. Met Facebook gaat hetzelfde gebeuren dalijk zit iedereen erop en ben je niet meer uniek of niet meer te vinden in de brei van miljoenen sites.

    Mark my words: De infrastructuur van Google daar ligt de toekomst. Google+, Docs, Maps etc


    17 juli 2012 om 09:29
    Robert Knibbe

    Hoi Sanne,

    Mooi geschreven artikel! Ik ben marketing manager bij ticketscript waar we online ticket software leveren voor organisatoren van evenementen. De evenement organisator kan zelf via een iFrame een ticketshop hosten op zijn website en/of Facebook pagina.

    Het afgelopen jaar hebben we een enorme verschuiving gemerkt van tickets die verkocht worden via Facebook ipv de traditionele websites van evenementen en is het een USP geworden dat wij onze klanten een Facebook ticketshop aanbieden die binnen een paar stappen online staat. Als evenement is het must geworden om je klanten deze optie te bieden


    23 juli 2012 om 14:47
    steph8080

    Dit zou echt het domste kunnen zijn wat je kunt doen. Wat gebeurd er als Facebook besluit pages de deur uit te gooien of zijn policy te veranderen? Ik zou mezelf nooit afhankelijk maken van een derde partij. Facebook kan m.i. een mooie aanvulling zijn maar zeker geen vervanging.


    26 juli 2012 om 08:00
    Roy van der Vlugt

    Ha Sanne, leuk artikel. Ik denk niet dat de corporate site gaat verdwijnen. Facebook zou wel de kant op willen gaan en open source zou een uitkomst zijn voor de uitbreidmogelijkheden van de pagina, maar ik denk dat de drempel iets te hoog is tussen Facebook privé en zakelijk. Coca Cola komt er wel mee weg, maar veel bedrijven nog niet. Ook SEO technisch is het niet handig omdat Google (wat nog steeds zorgt voor het grootste zoekvolume) Facebook Corporate pagina’s dan wel iets naar beneden zal schalen en dan zit je met je laag gerankte Facebook pagina. Dan zie ik het Google(+1) nog wel eerder doen, ooit..


    1 augustus 2012 om 16:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!