Everyone is an expert (about something)

10 oktober 2005, 10:30

Everyone's an Expert (about something)We?ve built a platform that makes it easy for anyone, even a newbie, to teach people about topics they care about. We believe that everyone is an expert about something, and the Squidoo.com platform is designed to make it easy to do that.”

Squidoo is een mix van about.com, wikipedia.com, typepad.com en del.ico.us en opgericht door Seth Godin. Seth legt in het gratis e-book genaamd Everyone is an expert (pdf) uit wat Squidoo gaat inhouden.

Bij Web 1.0 ging het voornamelijk om het gebruiken van computers voor het verkrijgen van hints. Web2.0 gaat volgens Seth over het delen van meningen. Hij introduceert hierbij de term ‘lens’. Een lens filtert licht en laat alleen zien wat we moeten zien. Een lens is volgens Seth een enkele webpage opgezet door een lensmaster die expert is op het gebied van iets. Lenses don’t hold content, they point to content. Het Squidoo-concept doet mij dan ook denken aan een geavanceerde versie van startpagina.

Als je zaken mixt is het maar de vraag of het lekkerder wordt, maar de ingredienten van de Squidoo-mix beloven veel. Als de betatest op 17 oktober start zullen we meer weten. Je kunt overigens je emailadres bij Squidoo achterlaten om binnenkort toegang te krijgen en eventueel lensmaster te worden.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Paulo

    Ik stipte laatste al even aan (bij dat ANWB-gedoe) dat marketing soms net een geloof is. Is Seth Godin dan jullie Jezus? Ik word een beetje moe van het feit dat er continu achter deze goeroe wordt aangehuppelt. Maar dat kan natuurlijk in het geheel aan mij liggen.


    10 oktober 2005 om 12:16
    Jacobien

    @paulo

    Zo zit de marketingwereld in elkaar. Men huppelt achter elkaar aan. De ene na de andere goeroe volgend.


    10 oktober 2005 om 12:20
    Jop Brocker

    @paolo

    Trek er je lering uit: het boek wat hij “gratis” weggeeft is niet meer dan een beknopt verkoopverhaal over zijn nieuwe initiatief. Hij weet de lezer het gevoel te geven dat:

    1. Dit product je leven kan verbeteren

    2. Je erbij moet zijn voordat het te laat is (first come, first serve basis)

    3. De toekomst van het internet is

    Zijn initiatief is nog niet eens online, concreet laat hij nog niet eens zien wat het is, maar de hele blogosfeer schrijft er al over. Hij bouwt de spanning op door mensen het idee te geven dat ze misschien zelfs beta tester kunnen worden door zich op te geven voor zijn mailinglist (zie de squidoo website). Mensen zijn nieuwsgierig en daar maakt hij dankbaar gebruik van.

    Ook al is het Seth die het product Squidoo in de markt zet, de manier waarop hij het doet laat een sterk staaltje marketing zien. Dat hij gebruikt maakt van zijn naam is logisch, dat doet iedere brand bij een productintroductie.


    10 oktober 2005 om 12:50
    Paulo

    Het is knap, maar dat doet volgens mij niets af aan mijn reactie. 😉


    10 oktober 2005 om 13:10
    Cem

    Een visie zonder actie is een droom; actie zonder visie een nachtmerrie 😉


    10 oktober 2005 om 15:46
    evroekel

    @Paulo: dag flabberaar 😉 Ontmoeten we elkaar eens hier ipv bij flabber of coolio.

    Eerder dit jaar heb ik Seth bij een 212-meeting gehoord en ik was onder de indruk. Hij zet je als marketeer weer even op scherp, hoewel je het vaak zelf ook al wist.

    Seth is zeker niet jezus in marketingland, tenminste niet voor mij. En marketing is ook geen geloof. Ik huppel zeker niet achter Seth aan, maar Squidoo lijkt veel belovend door de combi van succesvolle onderdelen, hoewel ik Seth er van verdenk bij zijn laatste bezoekje inspiratie bij startpagina te hebben opgedaan.


    10 oktober 2005 om 17:16
    Patrick

    Ik heb zijn pdf-je even doorgekeken maar eigenlijk vond ik het niet heel erg sterk. Weblogs zijn nog niet eens bekend bij miep met de boodschappentas of er is al weer wat nieuws. Wat dat betreft vind ik tv-ondemand iets wat waarschijnlijk eerder door de mainsteam opgepickt gaan worden en hier interesanter is als de opvolgers of vervanger van blogs.

    Ps. Ik was ook bij 212 en daar was “Set” echt onwijs goed vond ik, be remarkable is een onliner die in nooit meer zal vergeten. En je kan zeggen van hem wat je wilt maar Remarkeble is die.


    10 oktober 2005 om 18:39
    Paulo

    Dag Erik. Alles goed? 🙂

    Ik geloof best dat Seth overtuigend kan zijn. Ik heb hem nog nooit gezien. Een beetje enthousiaste marketeer is overtuigend tijdens een presentatie. Helaas hebben de meeste marketeers niet meer dan een opleiding en praktijkervaring. Die presentatiekracht is wat mij betreft essentieel en die missen de marketeers nog wel eens. Dus overtuigend? Vast. Daarom achter hem aanhuppelen en alles herhalen wat hij zegt? Neuh, wees kritisch. Probeer er zelf wat van te maken. Patrick is volgens mij kritisch. Ik zeg niet dat alles wat Seth zegt kul is, hij zal vast gedreven zijn in het vak en een bak vol kennis hebben, maar daarom is nog niet alles wat hij zegt per definitie de waarheid en niks dan de waarheid.

    Overigens had Jezus ook overtuigingskracht…


    10 oktober 2005 om 19:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!