Eén infographic zegt meer dan 1.000 woorden

10 september 2015, 08:00

Infographics: catchy illustraties die op een heldere manier informatie, data of kennis over weten te brengen. Een grafische samenvatting van een vaak ingewikkeld verhaal, gevat in cijfers en ‘nice to knows’. Klaar om gedeeld te worden. Of dat nu is in de vorm van een grafiek, een kaart of een schets. In een statische of juist interactieve opzet, digitaal of in print. Waar de één de weg naar een nieuwe website toelicht, zo verklaart de ander de werking van het brein of somt – voor de Trekkies onder ons – alle sci-fi-ruimteschepen* op. Zinnig én onzinnig: infographics hebben mijn volle aandacht. En ik durf te wedden ook die van jou.

* Alle genoemde infographics – en vele andere – staan op het Pinterest-bord Infographics van FactorTachtig.

We leven in een visuele wereld

Ik las onlangs dat er in de laatste 5 jaar méér informatie is geproduceerd dan in de 5000 jaar daarvoor. Een leuk weetje. Onderstaande infographic uit 2014 geeft weer wat dat concreet betekent, elke minuut (!) van de dag. Om in dat groeiende bos nog als boom herkend te worden is wat nodig. Mensen omver blazen met de bekende dikke rapporten, cijfers en details werkt simpelweg niet meer. Hapklare afbeeldingen wél.

Dat de mens een visuele voorliefde heeft, toont de geschiedenis, van de eerste grottekeningen tot de populariteit van Instagram en Pinterest. Het inzetten van visuele content als onderdeel van je boodschap zou wat mij betreft dan ook geen vraag meer moeten zijn. Het brein verwerkt visuals immers vele malen sneller dan tekst en slaat het overgrote deel op van wat wij zien. Daarentegen wordt er maar een marginaal deel opgeslagen van wat we lezen of horen… Zeker op de vluchtige social kanalen trekken visuals daardoor meer aandacht en presteren aanzienlijk beter dan gortdroge tekst.

Het brein wil beeld zien

“Een afbeelding maakt enthousiast”, benadrukte Frits van Merode van het Maastricht UMC+ onlangs in het FD (must read, helaas wel registratie nodig). “Als ik zeg dat we de patiënt centraal moeten stellen, dan raakt dat niemand. Als ik een patiënt teken die springt van blijdschap, wordt iedereen enthousiast.”

De doorgewinterde information designer David Sibbet onderstreept in zijn boek ‘Visuele meetings’ dat als mensen visueel werken, ze betere ideeën hebben, betere beslissingen nemen én gemotiveerder zijn om resultaten te behalen.

Kortom, voldoende redenen om visuals – en in het bijzonder de infographic – op de lijst te zetten van mogelijke werkwijzes en uitingen.

Van complex naar simpel

Hoe populair ook, het maken van een infographic moet wat mij betreft geen doel op zich worden. Het overbrengen van informatie op een passende manier wél. Enthousiasmeer je doelgroep. Prikkel. Sla een brug tussen educatie en entertainment en focus je op een deelbare boodschap.

Wat in grote lijnen van de input wordt verwacht, is duidelijk. De voordelen van de output ook: mits goed ingeschoten heb je een duidelijke, beknopte en makkelijk te delen uiting, die die boodschap helder over de bühne brengt.

Er zijn echter ook de nodige voordelen te bedenken bij het – niet te onderschatten – voortraject. Het opzetten van een infographic dwingt je vooral zelf om goed na te denken. Wat wil ik vertellen? Wat is de essentie? Wat is de rode draad? Hoe structureer ik mijn verhaal? En wat zijn zaken die wellicht cruciaal lijken maar niet van toegevoegde waarde blijken? Met andere woorden: om iets simpel uit te leggen moet je de materie van binnen en buiten beheersen én weten waar de doelgroep mee geholpen is.

De aanloop naar een infographic

In het dagelijkse, overweldigende aanbod van informatie biedt een infographic dé mogelijkheid om data, informatie en verhaal samen te brengen tot één overzichtelijk en aansprekend beeld. Maar hoe neem je die aanloop? Onderstaande infographic geeft je in hoofdlijnen een inkijk in de werkwijze die ik en mijn collega’s hanteren. Van het bepalen van het doel tot de keuze in stijl en uitvoering. Doe er je voordeel mee.

Ik ben benieuwd, welke content ga jij visualiseren en hoe ziet jóuw stappenplan er uit?

Robert van de Wiel
visual design, usability, creative bij Factor Tachtig - maak je merk.

1 beeld zegt meer dan 1000 woorden. Aan mij om de kern uit jouw boodschap te filteren én pakkend te visualiseren. Of het nu gaat om letterlijk dat ene beeld, je huisstijl, website of alles verklarende infographic. Merkidentiteit, creativiteit en usability vormen daarbij de rode draad in mijn aanpak.

Categorie

6 Reacties

    Jasper

    Ik zou graag de laatste infographic beter bekijken/uitprinten. Waar kan ik een goede versie ervan vinden?

    Heb je nog tips om meer data te zoeken en/of filteren voor een meer complete infographic?


    10 september 2015 om 08:06
    mark

    Leuk stuk! Welke, eenvoudig onder de knie te krijgen tools, zou je aanraden om infographics mee te maken?


    10 september 2015 om 18:19
    robertvandewiel

    Dank! Ik werk zelf al (héél veel) jaren in Adobe Illustrator (of in de tegenhanger Affinity Designer). Niet perse eenvoudig maar het biedt mij de mogelijkheden om van scratch zo’n beetje alles te maken wat ik in mijn hoofd heb. Daardoor kan ik me in het voortraject volledig op de data concentreren, wat we bedenken komt toch op eoa manier wel op papier 🙂

    Er zijn relatief simpel online tools beschikbaar om snel infographics mee samen te stellen weet ik. Daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Mocht je daar mee gaan werken hoor ik graag wat je er van vindt.


    11 september 2015 om 06:25
    robertvandewiel

    🙂


    11 september 2015 om 12:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!