1.000 domeinnamen in de aanbieding

12 oktober 2007, 10:30

Sinds een maand is Leo van Egmond bezig met een internetveiling van ruim 1000 domeinnamen op domeinveiling2007.nl. Tot 10 december 2007 kan er geboden worden. Tonie van Rigelestijn (pseudoniem voor Tonie van Ringelestijn) schreef er een mooi (ondernemers) verhaal over op Sprout.nl (’Nederlandse ondernemer veilt duizend domeinen’).

Voorbeelden van domeinnamen die geveild worden zijn: dik.nl, moe.nl, foutje.nl alleen.nl, jaarwisseling.nl maar ook griepprik.nl. Het gaat vooral om namen met kreten, uitdrukkingen en werkwoorden. In totaal heeft Van Egmond 1071 domeinnamen in zijn bezit. Op Sprout zegt hij: ‘De tijd is nu rijp voor een veiling.’ Tussendoor verkocht Van Egmond ieder jaar ongeveer twintig domeinnamen. Waaronder biertje.nl aan een bekende Nederlandse bierbrouwer.

Van Ringelestijn schrijft verder: ‘Er is al voor drie ton aan biedingen uitgebracht. Het hoogste bod staat momenteel op Stedenreis en Vakantiegeld.nl: 7.500 euro.’

Op het moment van schrijven zijn er 327 biedingen uitgebracht op domeinveiling2007.nl. Het hele verhaal leest u op Sprout.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

23 Reacties

    -Marc van Maanen-

    Wel jammer dat de lijst namen niet gewoon beschikbaar is zonder te hoeven aanmelden en in te loggen. Lijkt me bij een veiling zaak om veel geinteresseerden aan te trekken. Waarom dan deze drempel?

    (Of worden deze gegevens straks hergebruikt?!?)

    Groet,

    : Marc


    12 oktober 2007 om 11:20
    Seth van der Meer

    Iemand interesse in de domeinnaam leovanegmond.com? Hij is bij mij te koop. Biedingen beginnen bij 7 euro en 50 cent 😉

    (ik heb hem trouwens echt)


    12 oktober 2007 om 12:07
    Karel Kolb

    Ik vind dit na balletje-balletje de treurigste manier om je geld te verdienen.


    12 oktober 2007 om 12:15
    Martijn

    er is nog helemaal geen 3 ton aan biedingen uitgebracht. Hij legt zelf een startbod neer van 250,- daar zijn de meesten nog niet voor verkocht, maar ja als je dan uitgaat van 1000 namen die jij voor minimaal 250 denkt te verkopen, dan kom je vrij snel aan die drie ton…

    Ik vind ze het niet waard moet ik zeggen. Het zijn in wezen ook nietszeggende namen.


    12 oktober 2007 om 12:26
    Karel Kolb

    @joost b. misschien moet ik zeggen dat ik het systeem treurig vind. Heb zelf geld en tijd gestoken, incl. dure en tijdrovende merkregistratie, om in eerste fase feeder.eu te registreren. Krijg je een korte brief ´er ontbreken stukken, helaas pindakaas´. Niks toelichting of specificatie. Ook geld dat ik provider betaalde voor indiening: foetsie. Ik word er vervolgens kotsmisselijk van als ik dan zie wie uiteindelijk feeder.eu heeft gekregen: sedo.


    12 oktober 2007 om 12:27
    Stijn Kruijssen

    Karel, begrijpelijk dat je minder ervaringen met de .EU wil delen, maar dat heeft natuurlijk totaal niks te maken met de algemene waarde van een domeinnaam, de handel etc. Ik vind het zeker geen treurige manier om geld te verdienen, maar eerder getuigen van slim ondernemerschap.


    12 oktober 2007 om 14:04
    Karel Kolb

    @stijn (2x) de handel in domeinnamen heeft natuurlijk geen reet te maken met de waarde ervan. wie bepaalt in hemelsnaam de waarde van zo´n domein? als ik op een kaper als sedo moet afgaan begint elke bieding vanaf 2000 euro. hou toch op.


    12 oktober 2007 om 15:27
    Thomas

    Wat is er slim aan doorverkopen van dingen?

    Hoe snugger moet je daar voor zijn? Je moet gewoon geld hebben en wat risico durven nemen.


    12 oktober 2007 om 15:47
    Karel Kolb

    @thomas precies. slim ondernemerschap? diepe zakken en een lange adem.


    12 oktober 2007 om 15:53
    Reinout

    @thomas en karel. Ik vind dat ondernemerschap tussen je vingers zit en een specifieke kwaliteit is. Het komt niet alleen neer op diepe zakken en een lange adem, dan zou iedereen in principe een goede ondernemer zijn. Het is juist de kunst om het juiste domein op het juiste moment te kopen en later te verkopen. Met geld alleen lukt dat niet.


    12 oktober 2007 om 18:02
    Roy Huiskes

    @reinout, met 1000 domeinen is het imho geen ondernemerschap meer, maar gewoon bulk.


    12 oktober 2007 om 19:22
    Langace

    Nog even over hoeveel er geboden is: Alle domeinnamen hebben een bod van 250 euro (hij zelf ingesteld neem ik aan) dat is dus al 267.000 euro. Verder zie ik bv griekprik meerdere keren voor komen dus lijkt ook wel iets in de dubbel telling te zitten.

    Er zijn zeker namen die ik voor 500 euro wil hebben, je moest eens weten hoe moeilijk het is om sowieso een vrije domeinnaam te vinden.


    13 oktober 2007 om 05:36
    Thomas

    Het is misschien nog een beetje knap dat meneer een aantal leuke domeinen heeft ‘gekaapt’, maar meer dan dat is het niet!

    Vergelijk het met kaartjes voor concerten opkopen en veel te duur doorverkopen!

    Is dat respectabel en prijsbaar? Misschien voor sommige mensen!

    Doe mij dan mensen die hard werken en mooie dingen maken!


    13 oktober 2007 om 07:04
    Langace

    Veel te duur? Het is een veilig :S! Niks is te duur als iemand het bied.

    Ik heb wel respect voor mensen die hebben zien aankomen dat domeinen een goeie investering zijn en dat ze alleen maar schaarser worden. Dan kunnen andere die dit niet gezien hebben de moraalridder gaan uithangen maar het feit blijft dat je te laat bent.

    Domeinen zijn het onroerendgoed van het internet.


    13 oktober 2007 om 09:50
    Stijn Kruijssen

    Het verbaast me echt dat sommige mensen hier zo’n enorme simpele mening hebben. Als jij 15 jaar geleden voetbal.nl hebt geregistreerd getuigt dat van inzicht. Geld hebben, diepe zakken, lange adem en risico nemen.. het is wel wat meer dan dat maar juist een aantal van die aspecten passen toch voor de volle 100% bij het ondernemerschap!! (risico nemen en lange adem hebben).

    Vakantiegeld.nl en Stedenreis.nl registreren op het moment dat ze nog vrij zijn, heeft toch geen f*ck met domeinkaping te maken! Echt een voorbeeld van de klok en de klepel. Natuurlijk gebeuren er op domeingebied een aantal zaken die de branche geen goed doen (vage landrushes, typosquatting, onterecht domeinen verhuizen etc.) maar er is ook gewoon een gezonde markt, met slimme jongens en echte ondernemers. Domeinnamen zouden bij elk (groot) bedrijf en zeker bij elk internetbedrijf deel van de (online) strategie moeten zijn, net zo goed als SEO, SEM en Usability.

    Thomas vergelijkt het met het kopen van concertkaartjes, ik vergelijk het liever met het kopen van huizen of stukken grond. Je verwacht dat de vraag of de waarde gaat stijgen dus je registreert een domeinnaam (of neemt er eentje over). Vroeg of laat zullen de A-merken en de topbedrijven inzien dat korte en/of mooie namen zoveel bijdragen aan een goed product. Kijk naar Amstel met voetbal.nl of Volkskrant dat sinds enige tijd VK.nl heeft.

    Tot slot @ Karl: “..de handel in domeinnamen heeft natuurlijk geen reet te maken met de waarde ervan.” Ik hoop echt dat je dit niet meent. Elke handel, IN ALLE TAKKEN VAN SPORT, heeft ALTIJD te maken met de waarde! Ik ben bang dat jij je hele mening teveel baseert op 1 eigen ervaring. Zonde.


    13 oktober 2007 om 10:01
    Jurgen TB

    Quote:

    – na balletje-balletje de treurigste manier om je geld te verdienen

    – een treurig systeem

    – handel in domeinnamen heeft geen reet te maken met de waarde ervan

    – diepe zakken en een lange adem

    Tnx Karel. Handig overzichtje van wat domaining niet is.


    13 oktober 2007 om 10:29
    John Welzen

    Daar ga ik zeker op kijken, ik heb zelf ook een 50 tal namen in de aanbieding daar deze niet matchen met http://www.chatkantoor.nl en ook niet met andere afdelingen zoals http://www.hypotheekchat.nl. Hoe kan ik ook zo’n veiling opzetten?


    15 oktober 2007 om 12:04
    Bas

    @John Welzen, internetbedrijfje in de arm nemen en wat marketing. Klaar ben je.

    Voor de rest: Het kopen van generieke namen mag de een “handel” noemen, ik vind het vervuiling. Ik zie liever een website onder een juiste domeinnaam dan zo’n veilingsite. Ben het niet helemaal met Karel eens maar ook niet met de “slimme mensen” die wat geld geinvesteerd hebben in naampjes. Daar ben ik te sociaal voor denk ik 😉


    15 oktober 2007 om 16:23
    Stijn Kruijssen

    Ja, en de projecthandelaren die geld geïnvesteerd hebben in stukken grond, op plaatsen die nu populair zijn.. dat is ook geen handel? Dat er slimme mensen zijn die VRIJE domeinnamen registreren omdat gerenomeerde bedrijven lagen te slapen (!) (en vaak nu nog steeds), is inderdaad gewoon ondernemerschap en handel. Uiteindelijk heeft zo’n generieke naam zijn waarde, is de ‘slimmerik’ die hem registreerde wat centjes rijker, en de partij die de naam gaat gebruiken heeft een mooie naam. Iedereen blij. Snap overigens ook de vervuiling niet helemaal, vaak staan er op dergelijke domeinen pagina’s met relevante content/advertenties en evt. een melding ‘Domeinnaam te koop’. Dit lijkt me voor een internetgebruiker nog altijd gebruiksvriendelijker dan een 404 of leeg scherm dat er eigenlijk had gestaan als de ‘slimmerik’ het domein niet geregistreerd had.


    15 oktober 2007 om 19:57
    Bas

    Die landingpages waar Stijn het over heeft… dat zijn net huizen met de ramen dichtgespijkerd… of van die leegstaande bovenwoningen boven winkels…. Vervuilig dus.

    Net wou ik weer een domeintje registreren voor de gein (met doel en content) maar goed: Sedo… En dan biedt je 25 euro voor een nietszeggend domein en dan willen ze minimaal een bod van 60 euro met de opmerking dat generieke domeinnamen toch echt voor 4 cijfers van de hand gaan…

    Je kan zeggen wat je wilt maar die domeinnaam wordt echt door niemand gekocht (nietszeggende lettercombinatie) en was dus a) niet slim van ze en b) zelfs asociaal, gezien die dus voor altijd onbereikbaar zal zijn voor de hobbyist (<- zakelijk niet interessant).


    19 oktober 2007 om 07:03
    Stijn Kruijssen

    @ Bas: Veel landingspages zijn misschien geen briljante sites, maar dat geldt voor een hoop ‘echte’ sites ook. Wie heeft er dan last van? De surfer komt op een landingspage na een type-in (bij een niet-geregistreerd domein op een Error-pagina).

    Jij zegt over jouw voorbeeld dat het een nietszeggende lettercombinatie is, en een domeinnaam die echt door niemand wordt gekocht. Toch zie ik al 2 mensen die er blijkbaar meer in zien: de registrant en jij. Beetje dubbel lijkt me? Of wist de registrant dat jij langs zou komen?

    3 letter .com domeinen zijn zo bijvoorbeeld (vele) duizenden dollars waard, zelfs nietzeggende combinaties als GPC.com. De 3-letter .com’s zijn al jarenlang allemaal bezet, en volgens mij is in .nl ook alles weg. Dat zal niet voor niks zijn..


    19 oktober 2007 om 10:36
    simone

    Kan iemand me informeren over het verloop van deze veiling?


    22 april 2008 om 08:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!